Och i så fall, när på året? Vi ska ändå ta bort en massa syrénbuskar eftersom de sitter ivägen för vår gångutfart från tomten. Nu är frågan om det är värt mödan att flytta dem till en annan del av tomten eller om man helt enkelt måste kasta dem?

/Maria
 
De är ju väldigt stora, bra många år... Så man måste nog nästan kapa av dem först innan flytt. Det tar väl några år innan de blommar igen men det går väl ändå fortare än att plantera helt nya buskar? Om det nu går att flytta...
 
Jag flyttade mina för ett par år sedan i samband med att vi gjorde ny uppfart.
De hade stått många år, jag kapade dem jäms med marken, grävde upp dem o lät dem ligga flera veckor innan plantering, vattnade dem nån gång ibland med vattenslangen. Det var en jättevarm sommar.
Hur som helst de växer som sjutton nu, de tog ingen skada alls.
 
Hoppsan... Ja då tål de en del. Men jag vill väl inte kapa dem så långt ner för jag vill ju att de växer upp och blommar fortare. Men de kanske dröjer lika länge i alla fall. Men då vet jag att vi i alla fall ska flytta dem. Tack!
 
Du kan kapa vissa grenar så du förnyar den i omgångar. Det blir en stor omställning för plantan ,att bli beskuren i rotsystemet utan att minska bladytan
 
Fast det går inte att flytta dem om vi inte beskär den ganska mycket först. Man får väl stå ut med att det kommer massa sidoskott som det säkert gör. Så bladytan lär ju minska, precis som rotsystemet. Det är väl bara att chansa så får vi se. Startar nog projektet på våren när det blivit lite varmare. Ska inte flytta all syrén vi har utan bara litegrann så att man kan ha en gång därigenom "häcken".
 
Den är lättast att flytta innan den har löv
 
Funkar hur bra som helst, de jag vet som gjort detta bara "tog dem med grävskopan" och vips så var det bara att ta en skopa där de skulle sitta och allt klart. Överlevde gjorde de också.
 
Hej.
Jag har en syrénhäck som jag tänkte flytta nästa helg när jag har grävare hemma.
Är det bara att gräva upp, gräva ny grop, fylla på med jord och stoppa i och vara glad eller bör man göra något annat också?
Den har ju rätt mycket löv och frodas så det står härliga till.
 
Det är fel årstid. Syren är lätt att flytta, men inte med nyutslagna löv
 
hmm den måste flyttas för det ska grävas grund där den står. tror du inte att den klarar av att flyttas?
 
Gräv en ränna, lägg en dräneringsslang i den, plantera med så stora jordklumpar som möjligt. Passa med vatten både i slangen och ovanifrån. Syrenerna kommer nog att överleva men tidpunkten strider mot instruktionsboken. Lycka till!
 
ok bra tips då köper jag lite extra slang. häcken kommer få ligga på vänt fredag till söndag om det vill sig illa, ska jag täcka rotklumparna med jord och någon täckväv tycker du?

häcken är 12 meter, räcker 1 kubik jord till det eller ska jag ta en till kubik?
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Du skall gärna göra någon typ av grop, där det går att ställa plantorna. Då går det att vattna utan att det rinner bort. Detta brukar kallas att jordslå växterna och när du vattnar får strålen inte spola bort jorden från rötterna.
 
Glöm inte att vattna rejält innan du gräver. Så du får mycket jord kvar på plantorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.