Hej!

Har lerjord idag och skall fräsa ner grus i detta och sedan rulla ut gräsmattan. Kommer det bli ett bra resultat? Tacksam för pos o neg fördelar.

mvh

Patrik
 
Jag ska göra nästa exakt samma nu under våren. Har riktigt lerig jord och på den sprider vi ut ca 5 cm 0-8 sand och fräser ned, göder med TG-Växupp, vattnar och rullar/sår, och vattnar igen...

Blir säkert bättre om man köper gräsmattejord för 30 000 kr, men detta blir nog så bra och mycket billigare.
 
Sand+lera=betong. En riktig styv lerjord blir inte luckrare av sand, snarare tvärtom, det är som att blanda ballast i cement.
 
Tomten är gammal åkermark så en del är lite matjord men understa lagret är lerjord. Grannen har gjort så för ett år sedan och hans gräsmatta ser bra ut.
 
Jag skulle försöka blanda in sand ganska grunt i jorden så att man inte drar upp nedanliggande lerjord i så fall. Men det hela hänger på hur hög lerhalten är och övriga markförhållanden, så det är svårt att säga något generellt vad som kommer att hända.

Jag vet att jag har sagt detta tidigare men det tåls att upprepa, sand är inte ett bra sätt att göra en lera mer genomsläpplig, det hela kan sluta olyckligt.

/Kalle
 
Om man läser noga så ser man att han vill blanda in grus och inte sand
 
  • Gilla
hanbch
  • Laddar…
Hur blir det om man istället blandar torv i lera?
 
Som Kalleman skriver så att blanda sand i lerjord är att skapa sig ett problem, det blir stenhårt och inget bra.
Firman som gjorde vår grund blandade matjorden med styv lerjord trots vi ville ha det separerat och spred det sedan över tomten.
I min okunskap i detta så inhandlades ett par ton sand som spriddes över tomten och frästes ner på hösten för att sen under våren börja förbereda tomten för bl.a gräsmatta. Det var inget roligt att köra jordfräsen i denna betong kan jag lova, det var bara att beställa ett par ton grövre grus + att inhandla torvmull i 400L säckar och fräsa ner detta över hela tomten. Därefter blev det mycket bättre och vi kunde så gräsmatta som blev mycket fin och fortfarande efter 2 år växer och frodas. Men på något ställe syns det nu att det är lite klenare och det har säkert att göra med att det är hög lerhalt just där, men jag vertikalskär och dressar kontinuerligt och det ser bättre och bättre ut.

Kontentan av detta är att man kan få en fin gräsmatta av att ha mycket lera på tomten men man får underhålla den mer då allt packas under tidens gång och gräset växer allt sämre helt enkelt och blir klent och mattan ser inte rolig ut + att ogräs trivs alldeles utmärkt under dessa förhållanden.
 
För att illustrera bättre vad som händer när du blandar grus el sand i lerjord så titta på de bifogade bilderna. Generellt så har lerjordar mindre porer än sandjordar då det rör sig om mycket mindre partiklar, men då lerkornen är i samma storlek så bildas det ändå porer mellan kornen. Det är ju i porerna som luft och vatten ska kunna röra sig för att växter ska kunna trivas.

När du blandar material med så olika kornstorlek så är faran att de små kornen lägger sig i porerna mellan de stora kornen och då totalt täpper igen jorden.

Som ni förstår blir det hela bara värre ju bättre du blandar sanden med leran, det är bättre att låta leran få vara kvar i egna kokor som får vara vatten och näringsmagasin för växterna. Så om man ska blanda in sand el grus, så gräv ner sanden och fräs inte ner den.

/Kalle
 
  • ler.jpg
  • ler+sand.jpg
  • sand.jpg
SalleB skrev:
Om man läser noga så ser man att han vill blanda in grus och inte sand
Brohbyg skrev i sitt svar att de använde sand. Det var därmed inte svaret på den urspungliga frågan, där man mycket riktigt använde grus istället.

Personligen gillar jag inte grus pga dess förmåga att tränga upp genom gräsmattan och hamna i gräsklipparen...
 
Om man nu redan har en bef gräsmatta på lerjord vad dressar man med för att jämna till denna? Är sand förkastligt även här?
 
Det som vi lekmän kallar för sand kallas ibland av fackfolk för grus och det vi lekmän kallar för grus kallas av fackfolk för singel.....;) Inte undra på att det blir förvirring.

Finkornig sand/grus i lerjord blir stenhårt, däremot brukar man väl blanda in lite grövre sand/grus? Eller hur?

Jag har gräs på f.d. åker och har kunnat konstatera att om man sår gräset direkt i lerjorden utan bärlager i form av grus el. liknande så har man en gräsyta som skvalpar när den blir fuktig. Varje fotsteg blir ett hål. Jag är nu också på jakt efter lämpligt grus dels för att förbereda marken för plantering av fruktträd samt för att toppdressa. Att tillföra enbart torv till lerjord löser inte problemet på sikt, eftersom torven bryts ner o leran finns kvar. Är osäker på vad det är för grus jag ska beställa. Hört talas om att det skulle vara 3 mm murargrus. Är det någon som vet exakt om det stämmer?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.