Vill riva ett hus som sitter ihop (i vinkel) med det hus som ska stå kvar. Det som ska rivas är ca 100kvm. Ska självklart plocka ner alla fönster, beslag, taktegel osv, allt som går och är värt att räddas. Hört att man kan fråga brandkåren om de kan elda ner huset, stämmer det och vad kostar det i så fall? Hur ska man annars gå tillväga, vill hålla nere kostnaden så mycket det bara går eftersom resten är av STORT renoveringsbehov. Hur lätt är det egentligen att riva ett 100kvm stort hus (2vån) själv? Otroligt tacksam för svar och massa tips!
 
Ska du verkligen elda upp ett hus som sitter i vinkel med ett hus som ska vara kvar? Låter nervöst tycker jag.
 
Elda kan vi nog glömma om du inte vill ta ned allt på en gång.
Riva det själv går. Det är en massa sorteringsarbete dock men en kedjesåg och några kedjor så får man ned det mesta :) Gäller bara att tänka sig för så att man inte river nått bärande för tidigt
 
Hahaha! Ja jag kom på det att det kanske lät lite väl vågat att elda ner ett hus som sitter i vinkel med det andra, men iofs kan de kanske skumma väggen på huset som ska vara kvar så det är ordentligt blött? Hmm... eller inte... Hur som haver, har en fråga till angående att riva huset själv: Är det inte riktigt svårt att riva ett 2vånings hus? Det är ju så.. eh, stort? Tack för svaren!
 
När jag köpte tomten till mitt förra husbygge, fick jag också på min lott att riva ett äldre 1 1/2-plans hus, som stod på tomtgränsen till den avstyckade tomten. Jag tyckte jag hade koll på läget då jag frågat runt vad grävmaskinen skulle kosta =(350:-/tim) det här var under byggkrisen 1993. Massorna skulle jag få tippa gratis på ett ställe som skulle fyllas ut.
Hade dess förinnan talat med Brandchefen om dom ville elda upp kåken i övningssyfte. nej för helv..te blev svaret, och det framkom senare att de något år tidigare varit nära att elda upp hela kommunen (Lomma) när de övningseldade på en gammal kåk.
Nåväl, någon gratistippning blev det nu inte, p g a något missförstånd......jag fick betala 18.000:- i tippkostnad och 5.500:- för grävmaskinen, ett trots allt mycket lågt pris. Det blir faktiskt en hel del bråte av de gamla husen, så 9 containrar fick ta om hand resterna. Men idag har vi andra miljökrav på rivningsmaterial, så kolla upp noga vad det kan kosta. Kanske bättre ta med lite då ock då i en ICA påse, och kasta i containern på jobbet..........
 
Saturnus: Ja det låter som en dålig idé det här med att elda ner huset ju mer man tänker på det, har iofs hört om flera som gått tillväga på det viset men då kanske huset legat helt solo, inga grannar eller andra byggnader på tomten. Det är källare under den tillbyggda delen (den som ska rivas) så där blir det att fylla upp, kan man alltså ta vissa massor från rivningen och fylla upp med? eller jag kanske missuppfattat? i dessa 18000 du fick betala, ingick det då rubbet? rivningsanmälan osv.
 
Jo det där med att låta Brandkåren elda upp kåkar funkade säkert bra förr, då det inte fanns så många om och men, men idag när det finns regler för allt, så är det slut med allt roligt:D. Barnen gillade att kolla i alla fall.
Visst kan källarväggarna stå kvar, men Du får ta bort trävirke och eventuella rör därnere. Fylla kan du också göra med massor från övriga huset, men dessa måste vara rena från organiskt material= trä, tapeter mm. Men nu blir det ingen liten höjd som skall fyllas igen, utan 2 meter drygt, därför är det viktigt att massorna blir packade. Därför går det inte att fylla allt på en gång, eller med för stora bitar. Bäst är nog att fylla upp en halv meter med massor från övriga huset och sedan 200-300mm dräneringsgrus och packa detta noga med vibrator= minst 100 kilos. Och sedan massor en gång till, och så dräneringsgrus upp till höjd för cellplasten. räknar du på detta med gruset och transporten så blir skillnaden mellan ett extra lager cellplast försumbart.= bättre att lägga 200-300mm cellplast.
I de 18.000 jag fick pröjsa, ingick transport av massorna och tippavgift. Killen som tog ned kåken med grävmaskinen ville ha 5.500. Rivningsanmälan ingick inte i dessa pengar, men å andra sidan är det inga större pengar för en rivningsanmälan.
 
Saturnus: Man tackar för en utförlig beskrivning av ett rivningsprojekt/packa massorna! Jättesnällt!! Känns som ett större projekt än vad jag insåg från början, men klart värt det, verkar enklast att ut med pengar på någon som gör mycket jobb¨åt en...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.