Hej,

Vi vill skaffa löstagbara spröjs till vårat hus men stött på problem.

Vi har ett hus från 1938 där förra ägaren satt in treglasfönster av märket emmaboda isonova av årtal 1989. Fönsterna är 1400x1300 men tyvärr kan jag inte hitta tillverkaren av dessa fönster för att ev köpa spröjs av dem vilket gör det hela krångligt.

Kan nåon ge mig förslag på lösning och var man kan vända sig.

Ett alternativ är givetvis att tillverka spröjsen själv men hur fäster jag dem om de ska vara löstagbara.

tacksam för förslag och kommentarer
 
emmaboda isonova låter som glaskassetten. de flesta fönstertillverkarna köper in glaskassetterna av underleverantörer.
 
Jag har förstått att emmaboda är glaskasseten nu när jag varit och frågat runt.

Mitt problem är att det inte finns tillverkare av fönsterna någonstans vilket gör det besvärligt. Jag har varit runt hos glasmästare och ringt fönstertillverkare men de kan inte göra något om de inte vet vem som har tillverkat fönsterna.

Det börjar kännas hopplöst att få till spröjs. Ingen verkar heller kunna ge bra förslag på hur man ska fästa egntillverkade spröjs för att de ska vara löstagbara.

Finns det någon som kan hjälpa mig. Jag kan inte vara den enda i sverige som har detta problem :(
 
Redigerat:
lägg upp en bild på dina fönster här med närbild på hur dem ser ut utvändigt mot glaslisten! Så skall jag hjälpa dig!
 
Av en slump så hittade jag ett gamalt klistermärke på ett av fönsterna. Det är tydligen "Star fönster" som sitter på vårat hus. Efter att försökt letat upp dem så har jag även förstått att denna tillverkare inte längre finns, eller. Har även bifogat ett ganska dåligt foto då kameran gick sönder (inte min dag helt enkelt :(
 
  • fonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är på utsidan jag vill ha bild! =)
Men det ser inte ut som det är något problem med spröjs i tex. Pvc
Hur hade du tänkt att dem skulle se ut?
1st stående på mitten och sen 2st liggandes!?
 
Här kommer bild på fönstret från utsidan samt bild på spröjs vi tänkt oss. Det är den vänstra varianten av spröjs som gäller.
 
  • sprojs.gif
  • fönster 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
skall inte vara några probl.
 
I tidningen Land såg jag en annons från en spröjsfabrik, måttade o klara fr. 300:- / fönstret. Nu har jag inte tidningen här förstås, men försök att få tag på en!

Lycka till!
 
Hej,
fick du reda på adressen från spröjsfabriken? TACK!
mvh
Grästorp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.