Jag har funderingar på att bygga en uteplats kombinerat med komposthörna.

Den ska ligga intill huset. (Inom ca 3 meter.) En bra bit ifrån tomtgränsen. Nedre delen ska bestå av plank (åt tre håll), som jag gärna bitvis vill ha högre än 1,1 meter. "Taket" ska till största delen vara en sorts "pergola". Nedre delen, åt en sida, ska dock ha "riktigt" tak för att skydda komposten. (Detta tak blir kanske högst ett par kvadratmeter.)

Jag tycker att det är sanslöst svårt att uttyda något ur de bestämmelser jag hittills har hittat. (Varför så svårt?) Men kan hittills inte se något hinder.

Vad tror ni?
 
Det kanb variera per kommun, men genrellt tro jag följande gäller:
- Altan under 80 cm ovan mark är ok (dvs uteplatsen bör vara ok)
- Skärmtak sammalagt på 15 kvm är ok OM det är längre bort än 4.5 m från granne - annars krävs medgivane - så är det långt från grannen så bör det vara ok med taket (dvs väggar bara på en sida som jag tolkar det...)

Så det känns spontant som dina planer bör vara ok att bara köra igång med.
Vill du vara riktigt säkert så kan du väl ringa din kommun...
/K
 
Nja, väggarna/planket ska alltså omgärda ytan - tre sidor, men jag ska ändå försöka få till ett luftigt intryck och hålla nere höjden på det kompakta planket till en nivå som bara är så hög att den döljer/förvillar bort komposterna hjälpligt.

Visst kommer vi att ringa kommunen när det börjar närma sig...

Tack för ditt svar!
 
Tillägg: 1.1 meter upp till 1.8 skall var genomsläppligt med 50% (elelr i vissa fall 67%) - men kommunenn vet mer där...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.