Jag letar efter något som kan ta hand om sågspån och slipdam men är inte säker på att det behövs en spånsug. Efter att ha läst lite på forumet så verkar de billiga spånsugarna inte mycket att ha och grovdamsugarna blir fulla allt för fort om man kopplar den till tex hyvel. Nu så har jag ingen hyvel utan bara bordscirkelsåg, kap/ger, och diverse handverktyg som jag vill koppla den till, samt att kunna hålla lite snyggt på arbetsytorna.

Jag är lite sugen på COs http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=39770375 någon som har erfarenhet av denna? Det bästa vore å ha en som startar när man startar maskinen samt att man slipper påse.

Har ni några bra förslag, och jag vill inte inte lägga allt för mycket men köpa något billigt som bara funkar i ett halvår blir ju oxå dyrt.
 
Det blir ju lite svårt att koppla en större maskin typ bordssåg eller Kap/ger till en sån, totaleffekten när båda är igång blir ju uppemot 3000W eller mer så säkringarna kommer nog lösa ut om man har vanliga 10A. Isåfall måste man ju koppla den på ett trefasuttag med en adapter så man får 16A säkring. Eller köra dem på två olika uttag men då försvinner ju finessen med autostarten.
 
Bra poäng! Kör med en vanlig damsugare för tillfället och då ryker inte propparna, får kolla effekten på den. Den damsugaren är ju inte avsedd för slipdam så den låter numera som Doc holliday.
 
Men det går väl att säkra upp ett vanligt uttag till 16A eller? De där 230-uttagen som sitter på ett 380-uttag är väldigt bra.
 
Redigerat:
Visst går det att säkra upp ett vanligt Schuko-uttag till 16A om det skulle behövas!
 
Är det en vippsäkring det alltså? Jag tänkte mer på byte av porslinsplatta, men det är väl samma sak då.
 
För 16A krävs 2,5mm2 kabel. Det är de inte till vanliga uttag, däremot så kan man sätta special 13A säkringar till vanliga uttag. Det är godkänt.

Jag har dock aldrig haft de problemet om man kör på en obelastad grupp.
 
u95hw skrev:
Jag är lite sugen på COs [länk] någon som har erfarenhet av denna? Det bästa vore å ha en som startar när man startar maskinen samt att man slipper påse.
Har nyss köpt den som du länkar till, CO hade den på rea för någon månad sen. Den suger helt OK det lilla som jag hittills har användt den. Men det finns ett litet "problem" om man nu skall kalla det problem.
När man har dammsugit så bör man undvika att ta på metalldelen (det blanka på bilden) av dammsugaren. Om man gör det så får man sig en rejäl "kyss" av statisk elekticitet, verkar som om dammsugaren laddar upp sig och det rejält när man suger skräp genom plastslangen.......
 
Givetvis behövs det ledningarea på 2,5mm^2 för 16A, det jag menade men uttryckte lite otydligt är att det är möjligt och godkänt att ha Schuko-uttag säkrade med 16A säkring.
 
wagis skrev:
För 16A krävs 2,5mm2 kabel. Det är de inte till vanliga uttag, däremot så kan man sätta special 13A säkringar till vanliga uttag. Det är godkänt.

Jag har dock aldrig haft de problemet om man kör på en obelastad grupp.
13A dvärgbrytare kan man i vissa fall säkra upp en 1,5 kvmm-grupp med, men det är långt ifrån alltid. Det krävs bland annat att det är en fritt förlagd kabel (inte VP-rör). Man bör inte byta ut en 10A- säkring mot en 13A om man inte är säker på vad man håller på med.
 
Hur fungerar det i praktiken med kombinationen elverktyg och dammsugare?
Ett vanligt exempel kan ju tex vara festools dammsugare som har ställbar(?) effekt mellan 400w och 1200w, till den kopplar man en kap/ger tex Kapex120 som har en effekt på 1600w. Detta borde ju inte säkringarna hålla för om man inte kör dammsugaren på minsta effekten, men det vill man förmodligen inte göra.

Hur löser man detta i praktiken, tex byggare som kommer till nya hus hela tiden? I tex roomservice (eller liknade program) ser man ju denna kombination ofta och de jobbar ofta tex inne i stan i någons lägenhet. Knappast troligt att lägenhetsinnehavaren sitter på ett trefas-uttag. Riggar man alltid en egen bygg-elcentral från trefasuttaget i källaren eller vad gör man?

Hur gör man smidigast i sitt eget hus om man vill kunna köra kombinationen dammsugare och kap/ger?
 
Kollade igår och min sunbkdamsugare är på 1200w och kapen på 1500w och detta funkar fint att köra på samma uttag. Kanske är precis så det går så om jag sätter in en större damsugare så ryker proppen.

Skall nog i alla fall testa, verkar ju inte vara någon som har något direkt ont å säga om CO-sugen så det blir nog den. Får hoppas att det funkar så blir det lättare att andas efter sågningen i verkstan.

Lite intresant det som frebbe skriver, väntar på svar.
 
Säkringar, och då framför allt gamla diazeder tål en rätt betydande överström under kortare perioder innan de smälter.
 
rätta mig men festools sugare har fördröjning som gör att maskinena inte startar samtidigt....om jag rattat rätt så startspänningen blir ju lägre...eller är jag ute och cyklar nu????
 
Det är samma sak på sugen fråm CO, det skall enligt bruksanvisningen dröja 3sek innann den startar efter det att maskinen startat och sedan gå 10sek efter det att man stängt av maskinen.

Nu visade det sig att mitt exemplar jag inhandlade igår på CO verkar vara deffekt och inkopplande av maskin inte funkar, där får man för att man köper billigt. Skall in å byta den idag, annars så var det bra sug i den och man fick med många smidiga övergånar så den passa bra till verktygen.

Kan för övrigt meddela att proppen ännu inte gått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.