mr_kristianstad skrev:
Uttaget till värmen högst upp ligger för sig själv i tekniktanken. Du tror inte att det blir något lustigt fenomen eftersom det blir liksom ett större "sug" i den tanken så mer andel kallt eller varmt sugs in i tekniktanken när vattnet återvänder? returen går ju in i båda tankarna, men tas ut i en tank. Hur kan det bli i verkligheten? Blir det som jag tror, att jag suger in mer varmt vatten från slavtanken i slutet av tömningen av dem, så jag har lite större andel varmt vatten att värma vv-slingan med? Annars går ju vattnet i slavtanken, direkt in i radiatorslingan istället. lite som en parallelkoppling med en snudd av seriekoppling i...

Funkar min tanke?
Varför inte koppla stigarledningen på det översta "förbindelse" röret mellan ackarna så blir det definitivt inga problem med hur vattnet går (tror inte det blir några om du behåller din skiss heller) och du får dessutom en lite VV reserv överst i tekniktanken. Det varma vattnet överst i slavtanken kommer du aldrig åt att använda med din nuvarande skiss/koppling.

Skulle man utnyttja tankarna helt så skall nog tekniktanken stå lite högre än slavtanken samt att den sistnämnda skulle ha sitt översta uttag högst upp på tanken.
 
jack. skrev:
:-? ?????
Jack:  Saknar avluftningsmöjligheter.

Samt en säkerhetsventil och eller ångblås till det öppna expkärlet (säkerhetsventil fanns i den tidigare systemskissen)
 
Angående returkopplingen från radiatorerna.
Jag tror att ni stirrar er blinda på en överskattad nytta av solfångarna.

På vinterhalvåret kunde man tjäna 3-4% på en variabel returkoppling.
Hoppsan.. 3-4 procent.

Under årstider då solfångare göre sig nyttiga (sommaren) är det brukligt att inte köra radiatorerna.
Och speciellt inte med 45 gradiga returtemperaturer.

Nyttan av solfångare försvinner i samma ögonblick som du måste tända i vedpannan.
Oftast inträffar detta då vv inte räcker till. Och ofta är det då länge kvar tills värmebehovet har startat på allvar.

När sommaren lider mot sitt slut och eldningssäsongen börjar kan man lika väl vara utan solfångare.
Visst… solen ger det den ger och det är ju kanske roligt att inte behöva elda precis lika mycket som om man inte hade haft solfångare, men när solen inte täcker behovet måste en eldare tända pannan.(oavsett hur man har kopplat systemet)
Har man väl kommit över tröskeln då solen inte räcker tänder man, och då tar vedpannan direkt över och försörjer hela effektbehovet.

Sålunda tycker jag att det är bortkastad lagringskapacitet att koppla radiatorretur högre än i botten på acc.
Argumentet att solfångaren får högre verkningsgrad i kallare vatten faller direkt då man ser på solfångare som ett substitut för att slippa elda för vv på sommaren.
Vem bryr sig om solfångares dåliga verkningsgrad så länge de gör nyttigt vv?

Lägg möda på att justera in radiatorsystemet så att du kan sänka returtemperatur och flöde.
Där har du den största verkningsgradshöjande åtgärden.


 
Enligt sista bilden ansluts tillopp från pannan i toppen av tankarna. Det är inte optimalt för skiktningen pga inloppen riktas nedåt. Alla anslutningar skall göras från sidan i en tank. Förutom avluftning.

Enligt samma bild minskar du ackumulatorvolymen för radiatorvatten genom att ej ansluta övre uttag så högt som möjligt. Anslut det på röret från pannan. Så får man värme i huset så snabbt som möjligt när allt har kallnat. Duscha är väl inte det första man tänker på när huset är utkylt??

Blandningsventilerna har ett ganska stort temperaturområde där både kall och varm anslutning är öppna. För bästa funktion ansluts därför en ventil mellan mittutaget och topputtaget. Därefter ansluts en blandningsventil mellan ut från den första och kallvattnet. Genom att ställa den förtsta 10 grader lägre än den andra kommer maximalt med vatten att passera förvärmningsslingan. Vilket väl är det du vill uppnå?

Ventil 2 är alltså bara ett skållningsskydd.
 
Matss skrev:
Blandningsventilerna har ett ganska stort temperaturområde där både kall och varm anslutning är öppna. För bästa funktion ansluts därför en ventil mellan mittutaget och topputtaget. Därefter ansluts en blandningsventil mellan ut från den första och kallvattnet. Genom att ställa den förtsta 10 grader lägre än den andra kommer maximalt med vatten att passera förvärmningsslingan. Vilket väl är det du vill uppnå?
Den lösningen hade jag tidigare men den fungerade inte så bra när värmen minskade vid den nedre slingan och den övre skulle ta vid. Vattnet blev liksom aldrig varmt under flera dygns tid. Det var precis som om blandningsventilen vid den nedre slingan hade hängt sig pga att den ständigt hade haft hög temp på samtliga anslutningar. Vilket den inte får med den skissade lösningen eftersom det kalla vattnet kyler åtminstone ner till den temp som man har ställt in på båda blandningsventilerna

Sedan jag ändrade om med samma blandningsventiler som tidigare men kopplat enligt skisser ovan så har det fungerat bra. Få se hur det går nu, när solvärmen börjar fasas ur och pelletsen tar hand om värmen, om det blir samma problem som tidigare.
 
Matss skrev:
Enligt sista bilden ansluts tillopp från pannan i toppen av tankarna. Det är inte optimalt för skiktningen pga inloppen riktas nedåt. Alla anslutningar skall göras från sidan i en tank. Förutom avluftning.

Enligt samma bild minskar du ackumulatorvolymen för radiatorvatten genom att ej ansluta övre uttag så högt som möjligt. Anslut det på röret från pannan. Så får man värme i huset så snabbt som möjligt när allt har kallnat. Duscha är väl inte det första man tänker på när huset är utkylt??

Blandningsventilerna har ett ganska stort temperaturområde där både kall och varm anslutning är öppna. För bästa funktion ansluts därför en ventil mellan mittutaget och topputtaget. Därefter ansluts en blandningsventil mellan ut från den första och kallvattnet. Genom att ställa den förtsta 10 grader lägre än den andra kommer maximalt med vatten att passera förvärmningsslingan. Vilket väl är det du vill uppnå?

Ventil 2 är alltså bara ett skållningsskydd.
Det var inte min bild. Var nån som bara hoppade in med frågetecken och kastade in en bild.
Och det med blandningsventilerna... Det är väl så som jag har ritat det från början?
 
  • Frdig-ritning_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:)nå.. mr kristianstad..
Börjar du bli yr i huvet snart?
Du är väl på god väg att lära dig att det finns olika sätt att koppla?
Ta en virre med en skvätt vatten och fundera.
 
Vill inte röra till det för dig utan bara komma med lite synpunkter utfrån ett antal installationer jag gjort.

Blandningsventilerna tycker jag sitter "fel" på alla ritningarna. Se min bifogade ritning.

 
ingen kritik från min sida. Mångfald berikar.
keepongoing
 
Matss skrev:
Vill inte röra till det för dig utan bara komma med lite synpunkter utfrån ett antal installationer jag gjort.

Blandningsventilerna tycker jag sitter "fel" på alla ritningarna. Se min bifogade ritning.
Jag förstår skillnaden på kopplingssätten, men vilken fördel blir det med din koppling jämfört med min?
 
Tycker också att du borde använda övre sidoanslutning på tankarna för att ansluta både panna och övre anslutning shuntventil. Anslut sedan retur från radiatorer till botten av tankarna. På så sätt utnyttjar du tanken helt vid vedeldning. Se Rokes kloka inlägg om sol kontra ved tidigare idag.

Sen tycker jag att du ska ansluta expansion i toppen av pannan och förbinda det med tanktopparna (via ett klent rör). Hellre lite varmare expansion än problem med att få ut ångan när det kokar. Plus att du slipper allt vad krånglande avluftare heter. Efter en tid när man tröttnat på pillande med allting uppskattar men en enkel anläggning...



 
mr_kristianstad skrev:
Jag förstår skillnaden på kopplingssätten, men vilken fördel blir det med din koppling jämfört med min?

Skillnaden blir att man inte blandar i kallvatten förrän det behövs för att undvika skållning. Tänk dig att du ställer en blandningsventil på 50 grader då börjar den blanda i kallvatten redan vid kankse 40 grader som sen i ditt fall får kompenseras med hett vatten från övre slingan...

PS köp bra blandningsventiler annars funkar det inte. Rinkaby har två sorter varav den billigare inte är lämpad för såna här kopplingar.
 
  • ack1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Enligt sista bilden ansluts tillopp från pannan i toppen av tankarna. Det är inte optimalt för skiktningen pga inloppen riktas nedåt. Alla anslutningar skall göras från sidan i en tank. Förutom avluftning.

Enligt samma bild minskar du ackumulatorvolymen för radiatorvatten genom att ej ansluta övre uttag så högt som möjligt. Anslut det på röret från pannan. Så får man värme i huset så snabbt som möjligt när allt har kallnat. Duscha är väl inte det första man tänker på när huset är utkylt??

Blandningsventilerna har ett ganska stort temperaturområde där både kall och varm anslutning är öppna. För bästa funktion ansluts därför en ventil mellan mittutaget och topputtaget. Därefter ansluts en blandningsventil mellan ut från den första och kallvattnet. Genom att ställa den förtsta 10 grader lägre än den andra kommer maximalt med vatten att passera förvärmningsslingan. Vilket väl är det du vill uppnå?

Ventil 2 är alltså bara ett skållningsskydd.
Är detta något du kan få in på en bild för oss eller kanske bara mig ;) som vill ha det i bilder och inte i ord
 
jack. skrev:
Blandningsventilerna har jag kopplat som dina bilder visar och har aldrig haft några problem, blir lite fundersam sidan 41 i länken.

[länk]

Hälsningar
Jack.
Den har jag också funderat över (dvs sidan 41) men det blev som det är visat på skisserna ovan eftersom det skulle bli alldeles för mycket ändringar i det befintliga för att få till enligt sid 41.

Kopplingen som Matss föreslår har jag haft i drift under två års tid men den fungerade dåligt för mig (se tidigare inlägg under ämnet).

Tycker det känns fel att blanda in kallt vatten i slutet, så att säga. Får man inte ut mer varmvatten om man kopplar enligt skiss istället..... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.