hej
Jag har precis satt kaklet(klinkerplattor) över spishällen. 30höga60breda i 2 rader och sen ska fläkten och hyllor sitta där över. Fläkten hamnar då på ca 62cm..
Jag köpte alu-list som skulle fixa en snygg ytterkontur men det blev inte så bra (svårgirat och lite ojämn vägg..) så jag tog bort dom.
Tänkte istället foga ytterkanten i 45grader som avslut. Någon som gjort detta o kan visa upp en bild eller har lite kommentarer o åsikter???

Alternativ är att sluta av med en eklist (vi har det i framkant på bänkskiva). Nån som har det?

mazz
 
ett tips kan vara att fräsa ut en fals i eklisten så du får en såkallad kakellist.fläkten hamnar iofs lite högre men den bör klara detta"ur sugsynpunkt" (om man kan säga så)
Du köper en som är ca 5-6 mm tjockare än vad kakel+fixet bygger och har du ingen fräs så gör beijers detta för en hyfsat billig peng åt dig.

Jag har sett den typen av 45 gradig fogning som ni menar och jag tycker personligen det ser ganska oproffsigt ut....men det är ju min åsikt.
förresten ,,,läste precis att ni skulle ha det som avslut.menar ni då avslut sida eller topp??
 
Redigerat:
på vår toalett satte vi silikon runt de yttersta kakelplattorna. Lite meckigt men det blev rätt bra.
 
Tack för svaren

JAg hade tänkt att sätta fogen både på sidor o uppepå. Problemet m alulisten var ju just giringen av 45gr kant i ytterhörn

Ska kolla upp trälisterna innan jag gör något annat..
 
Ska väggen runt om målas så tycker jag att ni ska dra en akrylatfog (latex) som sedan övermålas. Silikon kan inte övermålas, så det är i regel mindre bra att dra silikon mot en målad yta.
 
T
Snyggast är ju att använda en kakellist i aluminium. Det är inte alls svårt att gera den i 45 grader och om det inte skulle bli helt kant i kant så försvinner det värsta när man har fogat.

produktbild.php
 
Fast de du länkar till ska ju sättas samtidigt som plattorna, inte efteråt.
 
T
jon_h skrev:
Fast de du länkar till ska ju sättas samtidigt som plattorna, inte efteråt.
Givetvis är dom det.

Men man skulle kunna ta en vinkelslip och såga av listens platta del vilken man fäster på väggen och bara få kvar den halvrunda delen.

Denna skulle man sedan kunna limma fast på sidorna av kaklet, antingen en 8 eller 10 mm list skulle funka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.