Hej alla experter.
Är det värt att installera mekanisk ventilation med återvinning (värmeväxlare) i ett gammalt hus som idag har självdrag? Hur mycket tjänar man på de? Något speciellt man ska tänka på, förutom att frånluft ska vara i kök+toa och tilluft i sovrum/vardagsrum? Det är vindsutrymmen ovanför entreplan, så där går det rätt lätt att dra ventrör. Svårare dock i källaren.

Jag såg i en tidning om ett hus där dom dragit tilluften (uteluften) med kanal ner i marken, sen tvärs över tomten för att sen gå upp som en skorsten där. Verkade väldigt bra eftersom de på vintern blir varmare luft in, och på sommaren svalare. Är detta något som ens är värt att fantisera om?

Tack för mig!
/Rrrrr

Ursäkta: Postade detta i fel forum, skulle vara i ventilation, någon admin som kan flytta den?
 
Redigerat:
Hej, jag har installerat en Rexovent värmeväxlare/värmepump som värmer upp inluften med utluften komprimerad.
Det håller i stort sett huset varmt utom när det är under några minusgrader. Har fått ett helt annat klimat inne. Ingen unken lukt om man varit borta några dagar.

Ventiler för blås i alla rum utom i kök, badrum och pannrum där jag har sug.

MVH
 
Räknar man bara ekonomi så kommer du aldrig att tjäna in en återvinningsanläggning för ventilation.

Jag har räknat på massor av både stora och små ventilationsanläggningar med och utan återvinning så jag vet. Men om uppvärmingskostnaderna skulle stiga kraftigt (och dom lär väl inte gå ned) så kan ju det hela hamna i ett annat läge.

Nä, ventilerar gör man för att få en bra miljö som Irylen säger. Om man dessutom släpper in filtrerad och värmd tilluft så blir det ännu bättre än om man bara tar in kall uteluft genom spalt- eller väggventiler.
 
Nej.. men huset blir ju mera värt med riktig ventilation med återvinning.. så jag borde väl få en slant mera då man säljer, samt som jag läste någonstans, ventilation med självdrag funkar väl inte så bra? Speciellt på sommaren då de är liten skillnad på temp inne/ute?

Någon som har en kvalificerad gissning på vad en ventilationsanläggning med återvinning inklusive allt kostar, om man gör allt arbete själv?
 
Den Rexovent som jag köpte kostade ca 20000:- med jobb och rör och hela klabbet gick det på ca 80 papp. Det finns på marknaden agg som inte värmer utan bara tar utluftens värme och de är billigare. Det beror ju lite på vad du har för annan uppvärmning. Har du tex bergvärme SKA du inte ha en som jag utan en passiv. Som sagt de pengarna får jag inte igen i värmekostnad men jag har fått ett hus som unte luktar illa när man kommer hem. Det har också blivit ett helt annat klimat innte.
 
Varför skulle man inte har en FTX-anläggning ihop med bergvärme????
 
Han menar nog att man inte ska ha frånluftsvärmepump, då man redan har bergvärmepump.. lite kaka-på-kaka då..
 
För äldre hus med självdrag passar bättre en frånluftsfläkt som sitter i spiskåpan, Exonet. Men den har ingen värmeåtervinning.

FTX ger mest för pengarna i täta hus.
Har du kollat på Minimaster? Aggregatet sitter också i spiskåpan, och är enkelt att installera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.