Hej,

Jag håller på att bygga en friggebod där jag ska ha bastu och en duschhörna.

Jag har läst massa inlägg här och de nya BBVs branschreglerna för våtrum och jag blir inte riktigt klok på hur man ska bygga för att slippa mögel.

Duschhörnan hamnar ju mot yttervägg och bastun avger ju fukt. Friggeboden kommer att vara uppvärmd på sommarhalvåret men inte på vinter, eftersom vi inte har vintervatten. Vi kommer använda duschen kanske 6 gånger i veckan.

Jag har tänkt dessa matrial utifrån och in i väggarna: Ytterpanel, luftspalt (25 mm), vindpapp, reglar med isolering, plast, regel för eldragning, inneskiva, tätskikt och i duschhörnan kakel (övrig del bara färg).

Detta innebär ju att inneskivan hamnar mellan två diffskikt (plasten och tätskiktet). Då har jag förstått att man ska använda exempeltvis masterboard 12mm (för 600cc reglar), stämmer detta? Ska jag ha plasten, har sett att en del tycker att man ska skippa denna eftersom det blir mindre risk för mögel, vad är sant?

Eftersom vi använder det så sällan och om man skippar plasten, kan man använda spånplatta istället, vill få det så billigt som möjligt utan att öka risken för angrep?

I golvet har jag tänkt, torpagrund och nerifrån och upp: råspont som blindbotten, vindpapp, reglar med isolering, golvspånskiva, avjämningsmassa, tätskikt och limmad plastmatta.

I tak, uppifrån och in: Plåttak, läkt, takpapp, råspont, luftspalt med ventilation, reglar, vindpapp, isolering, spånskiva, tätskikt, färg.

Mina frågor: funkar dessa matrial, vilket skivmatril i inneväggarna (mot yttervägg) och ska jag ha plasten mot isoleringen på insidan eller skippa den helt (så att solen kan värma upp och få bort fukten hela vägen)? :confused:
 
Du ska definitivt skippa plasten. Men spånskiva i väggen kan du inte använda i vilket fall. Jag föreslår fibercementskivor där vattenbegjutning kommer ske, och vanlig kartonggips där det ska målas.

Och du behöver inte tätskikt i taket. Färg räcker. Fast jag föreslår gips istället för spånskiva.
 
Tack för snabbt svar.

Med fibercementskiva menar du bland annat masterboard, finns det något billigare matrial som funkar som man kan kakla på?

Bakom bastun ska det vara fibercementskiva dör också, hr förstått att man ska ha en luftspalt till själva basturummet!
 
Glasfibergipsen är billigare tror jag.
 
Jag ska ge mig på ett liknande projekt framöver och kommer då ha en ventilerad trall som golv i bastudelen. Vilket diffusionsöppet spackel rekommenderas för Mineritskivor, vanligt flytspackel eller vad? Det måste tåla att övermålas med silikatfärg.
 
Vadå, tänkte du ha mineritskivor under golvspackel och måla golvet med silikatfärg? Eller tänkte du flytspackel på väggen?
 
flytspackel på vägg
 
Men.. Du kan ju inte flytspackla på väggen, det skulle ju bara rinna ner.. Ska skivorna alltså sitta ytterst och målas? Minerit VT som man använder under keramik har ingen spackelfals. Minerit normal har normalt ingen spackelfals, utan bara en fasad kant, men den finns i en specialvariant som har spackelfals. Där kan man i så fall lägga remsa och spackla, lämpligast med cementbundet spackel.

Men varför välja dessa material, var ska de sitta?
 
På innervägg i bastudelen där inte lavar är ett måste. Har tänkt måla med svart silikatfärg. Bastun ska vara vedeldad och sådana sotar ju ned en del. Tack för spackeltipset, blir falsade skivor. Materialvalet är pga fukthänseende med varierande temperatur över året.
 
Ah, okej. Då förstår jag. Men sätt dem inte där man kommer åt dem för mycket när man bastar, de kommer nog kännas ganska varma. Och kolla med Tepro först vad de säger om konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.