Hej alla experter.
Är det värt att installera mekanisk ventilation med återvinning (värmeväxlare) i ett gammalt hus som idag har självdrag? Hur mycket tjänar man på de? Något speciellt man ska tänka på, förutom att frånluft ska vara i kök+toa och tilluft i sovrum/vardagsrum? Det är vindsutrymmen ovanför entreplan, så där går det rätt lätt att dra ventrör. Svårare dock i källaren.

Jag såg i en tidning om ett hus där dom dragit tilluften (uteluften) med kanal ner i marken, sen tvärs över tomten för att sen gå upp som en skorsten där. Verkade väldigt bra eftersom de på vintern blir varmare luft in, och på sommaren svalare. Är detta något som ens är värt att fantisera om?

Tack för mig!
/Rrrrr
 
Du talar om en FTX anläggning. Att kyla med den finns det snackat om i andra trådar. Och i stort sätt så fungerar det inte så bra, då det är för liten kyl effekt. pga det är för lite Till luft. Så det orkar inte kyla huset.

Tänkter du göra detta själv så kostar det kanske runt, 30-40 tusen i matreal.

Om du vill låta en firma göra det så säkert upp åt 100.000:-.

Du sparar kankse 4500:-/året.

Fast du får ju mycket bättre innomhus luft.
Du skriver inte vad du har för ventilations system i dag, så ja antar att du har självdrag. I självdrags kåkar är det lite svårare att kontrollera luft födet, Med en FTX anlägning så ska huset vara tätt. Annars kommer luften in lite överallt. Du ska nämligen ha ett svagt undertryck i huset.
 
Att gå från självdrag (väldigt låga luftflöde) till FTX kommer höja din driftkostnader då du plätsligt börjar ventilera mer.
Men sedan är vinsten då bättre luft inne i huset.
 
Rrrrr skrev:
Jag såg i en tidning om ett hus där dom dragit tilluften (uteluften) med kanal ner i marken, sen tvärs över tomten för att sen gå upp som en skorsten där. Verkade väldigt bra eftersom de på vintern blir varmare luft in, och på sommaren svalare. Är detta något som ens är värt att fantisera om?
Hörde om ett flerbostadshus där dom gjort så. Resultat: Alla i huset blev sjuka! Växte massa ohälsosamt i det röret.

Bättre i så fall att värma tilluften med frånluften, alltså precis det som värmeväxlaren i ett FTX system gör.
 
Hum.. låter ju inte så lyckat då.. Man måste antagligen ha lite lutning på röret och en avrinning ner vid lägsta punkten så att de inte blir vatten fulla röret..
 
Rören lär ju behöva vara ganska långa om det skall ge någon vidare effekt. Det går ju kanske att räkna på om man har lust. En del av effekten kommer att försvinna pga. ökat motstånd och därmed mer effekt till fläkten. Räknar man med investeringen så kan det kanske vara svårt att tjäna något på det.

Jag vet att i större anläggningar har man använt betongrör, spiro kan inte användas, de kommer att läcka och gå sönder. Kanske man kan lägga ned avloppsrör? Det kommer att bli kondens i rören på sommaren så fall låter vettig men det är nog fortfarande risk för att det kan växa grejer i dem. Kanske kräver reglebundnen rensning?
 
Hur gör man för att ta reda på om huset är tätt?
Jag har lite av samma funderingar då det gäller att byta ut självdraget mot ett FTX system men vet inte om huset klarar det pga tätheten.
 
Man kan testa hur tätt huset är med en (provtrycknings-) fläkt.

Man stänger alla öppningar och startar fläkten, som suger ut luft ur huset. Så ökar man flödet tills man får 50Pa undertryck i huset och så mäter man flödet. Det finns normer på hur mycket (nybyggda) hus får läcka. Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket det är. Kanske någon annan vet. Raukas och Frittdrag2 brukar ju vara vakna och ha koll?!?!
 
Kan inte reglerna kring provtryckning.

Tänker; är det verkligen så viktigt med just tätheten i det avseendet.
Borde det inte räcka med tätning av fönster dörrar uteluftsintag/ventiler samt locka s-ventiler/kanaler eller om man nu kan/vill använda sig av s-kanalerna till det nya systemet.

Har man väl gjort det är min bedömning att man ändå kan få ett litet undertryck i huset.

(Jag är verksam som ventilationstekniker och arbetar främst med större fastigheter med allt från rensning till OVK-besiktningar av komplicerad art.
Har ganska lite erfarenhet av ventilation i enbostadshus vilket detta eminenta forum riktar sig till.
Kul att få dela med mig och ta del av era kunskaper!)
 
Håller med Raukas ... är inte så noga med att provtrycka ett äldre hus, täta det som verkligen läcker.
Anledningen till att man monterar in FTX i äldre hus är just att man tätar huset (nya fönster/dörrar etc.) vilket gjort att man fått sämre ventilation och då vill förbättra det.
Men som sagt man skall inte skaffa FTX för att bara spara pengar, skaffa det för att få bättre (och kontrollerad) ventilation i huset.
 
Jag behöver ett FTX system för att bli kvitt radonhalten i huset som kommer från byggmaterialet ( inget från marken).
Jag skall även ersätta värmesystemet som idag är direktverkande el mot vattenburen värme.

Fråga : går det att kombinera FTX med en frånluftsvärmepump?
 
merkez skrev:
Fråga : går det att kombinera FTX med en frånluftsvärmepump?
Snabbt svar: Nej.
Längre svar kan du säkert få av flera andra ;)
 
Går och går... kan väl alltid få ut lite tappvatten från pumpen på sommaren. Men ekonomiskt lär det ju vara rena mardrömmen att räkna hem. Har du FTX har du redan återvunnit det mesta av värmen i frånluften så då blir värmepumpen bara kaka på kaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.