Jag håller helt med dig, och det gör nog Fabian-Bom också vid det här laget. Temperaturen på returvattnet ska helst inte ha stigit så särskilt jämfört med när det kom in. Mer än några graders ökning så börjar man nog tappa i effektivitet märkbart. Om man har så lång slang och/eller så lågt flöde att detta sker så vore det bättre att parallellkoppla.
 
Parallellkoppling är det effektivaste men då går det åt fler kopplingar också. Givetvis räcker det med några graders ökning men jag tycker att det är bättre med en kontinuerlig lägre effekt än en hög stötvis effekt eftersom man vill att grejerna ska hålla länge och inte slitas ut.
 
Hur menar du "hög stötvis effekt", när skulle det bli det?
 
Hur menar du "hög stötvis effekt", när skulle det bli det?
Vid detta fall tex:
Vi har 300m, 40mm PEM och får ut mest genom att köra pumpen 15 min, stoppa 15 min osv. Pumpen är på 80 W och vi använder plattvärmeväxlare
I och för sig gäller diskussionen utan värmeväxlare och värmeväxlaren kräver kanske ett annat driftsätt. Men jag menar alltså att det är bättre att trimma in solkretsen så att den kör kontinuerligt, ej satsvis. Man skulle även kunna spinna vidare på det och använda en högre hastighet mitt på dagen, en lägre hastighet på morgon och kväll, och helt avstängd eller låg hastighet på natten.

Det skulle kanske vara trevligt att styra "värmepumpen" med hjälp av en termometer på solinstrålningsplatsen eller i slutet av pumpslingan så att den svänger in mot ett börvärde på temperaturen, det kanske skulle vara optimalt.
 
Jo, det håller jag med om.
 
Intressant läsning..

Jag är inne på att första försöket med pooluppvärmning kommer att bli 100 meter ½-tums trädgårdsslang på vårt svarta (vindskyddade) garagetak. Pumpat med en dränkbar pump.

Om detta inte skulle fungera, så är ju frågan om det behövs en längre slang? En grövre slang? En kraftigare pump?

Teori i all härlighet, men snart hoppas vi på lite mer praktik.. Sol! :cool:
 
Om effekten blir så bra som du tror så kan du knappast köra pumpen hela tiden eftersom poolvattnet då blir för varmt. Om du inte kan köra den hela tiden måste du skydda slangen mot sol då cirkulationen inte är igång. Om inte så kommer slangen att se ut som en boaorm som svalt ett smaskigt byte.

Avråder från praktik.
 
LUDDET skrev:
Om effekten blir så bra som du tror så kan du knappast köra pumpen hela tiden eftersom poolvattnet då blir för varmt. Om du inte kan köra den hela tiden måste du skydda slangen mot sol då cirkulationen inte är igång. Om inte så kommer slangen att se ut som en boaorm som svalt ett smaskigt byte.

Avråder från praktik.
Tanken är att slangen skall ligga mellan garagetaket och poolens vintertäckning (plywoodskivor belagda med asfaltspapp)..

Möjligheten finns ju att koppla pumpen via en timer som ex. kör den i 15 minutersintervaller.

Varför avråder du från praktik? :D

Den ligger på ett platt garagetak, så det gör inget om en slang skulle börja läcka eller så..
 
Hej GoForit!

Din signatur är förpliktande.

Jag avråder därför att jag själv har så dåliga erfarenheter av att försöka fixa solfångare enkelt och billigt. Det har alltid hänt saker som jag inte alls räknat med.

Om du tänker lägga slangen i slingor fram och tillbaka på taket så kommer du att stöta på problemet med att slangen viker sig i böjarna. Om inte förr så när den blir varm.

En annan svårighet är att leda vattnet upp och ner från taket utan att det förfular poolområdet.

Den dränkbara pumpen är inget trevligt sällskap i poolen, varken estetiskt eller säkerhetsmässigt. 230V i poolmiljö bör man undvika. Skall pumpen stå på botten och du har sandbotten under duken så kommer den att vibrera fram ett märke. Skall den hänga så har du ytterligare ett krångligt arrangemang.

Så det här med effekten (nettovinsten efter pumpens förbrukning).

Om du tar dig förbi fällorna som undertecknad pessimist kommer med och får hela konstruktionen klar så kan du mäta effekten på följande sätt: Mät temp. i poolen och samla vattnet från solfångaren i en 10 L hink och kolla samtidigt hur lång tid det tar att fylla hinken. Mät temp. i hinken.

Använd följande formel för att få fram effekten: 10.000 x 4,18 x temp.höjningen / tiden. OBS! Cirkulationen skall ha varit igång tillräckligt länge för att inte stillastående varmvatten skall inverka.

Jag vill inte avskräcka dig utan tipsa dig för att du skall slippa göra om en massa då allt är klart. Men go for it.
 
LUDDET skrev:
Hej GoForit!

Din signatur är förpliktande.

Jag avråder därför att jag själv har så dåliga erfarenheter av att försöka fixa solfångare enkelt och billigt. Det har alltid hänt saker som jag inte alls räknat med.

Om du tänker lägga slangen i slingor fram och tillbaka på taket så kommer du att stöta på problemet med att slangen viker sig i böjarna. Om inte förr så när den blir varm.

En annan svårighet är att leda vattnet upp och ner från taket utan att det förfular poolområdet.

Den dränkbara pumpen är inget trevligt sällskap i poolen, varken estetiskt eller säkerhetsmässigt. 230V i poolmiljö bör man undvika. Skall pumpen stå på botten och du har sandbotten under duken så kommer den att vibrera fram ett märke. Skall den hänga så har du ytterligare ett krångligt arrangemang.

Så det här med effekten (nettovinsten efter pumpens förbrukning).

Om du tar dig förbi fällorna som undertecknad pessimist kommer med och får hela konstruktionen klar så kan du mäta effekten på följande sätt: Mät temp. i poolen och samla vattnet från solfångaren i en 10 L hink och kolla samtidigt hur lång tid det tar att fylla hinken. Mät temp. i hinken.

Använd följande formel för att få fram effekten: 10.000 x 4,18 x temp.höjningen / tiden. OBS! Cirkulationen skall ha varit igång tillräckligt länge för att inte stillastående varmvatten skall inverka.

Jag vill inte avskräcka dig utan tipsa dig för att du skall slippa göra om en massa då allt är klart. Men go for it.
Hej LUDDET..

Tack för dina mycket givande kommentarer!

Det här med risk för att slangen kommer att vika sig i böjarna är ett av de problem jag misstänkt och funderar på. Jag skruvar på två alternativ. Det första innebär att slangen helt enkelt får rullas mellan två "spolar" som gör böjen rundare. En annan idé innebär att låta slangen behålla sin runda form den har från förpackningen, med två 4-vägars grenkoppling (4 x 25 meter slang). Man helt enkelt bara "drar ut" slangen typ 5 meter och låter dess ursprungliga former vara kvar.

Ledningarna från och till poolen är inget större estetiskt problem, då de till 90% kommer att gå icke synliga från poolen. Det blir snabbkopplingar så att man enkelt kan ta bort slangarna vid behov.

Självfallet kommer inte pumpen att vara inkopplad vid bad (även om den är väldigt högt IP-klassad). Poolen har ju en gjuten bottenplatta, så pumpen står stadigt. I poolen kommer det att finnas två "soffor" (med justerbara ryggstöd för sitt/liggläge) och pumpen kommer att stå placerad under en av dessa = ganska dold från ytan.

Jag vet att detta är ett lite "ovanligt" projekt, men jag trivs med att ha sådana här utmaningar som kräver lite funderingar. "Inget är omöjligt - Det är bara olika svårt!"

Tack än en gång för alla dina kommentarer!

Jag kommer att fortsätta att uppdatera min tidigare tråd om projektet med nya bilder allt eftersom det fortskrider..
 
Redigerat:
Hej
Har tidigare haft pool en rund på 5,5m och 1,55 cm djup har klarat upp värming endasty med solen d.v.s.
utan någon form av solfångare eller dylikt endast ett täckande bubbelplast och då har pollen hållt som kallast
25 grader och det är i skåne och har badat från april till slutet av september.
 
klarabella skrev:
Hej
Har tidigare haft pool en rund på 5,5m och 1,55 cm djup har klarat upp värming endasty med solen d.v.s.
utan någon form av solfångare eller dylikt endast ett täckande bubbelplast och då har pollen hållt som kallast
25 grader och det är i skåne och har badat från april till slutet av september.
Hur stor del av djupet är under mark?
 
klarabella skrev:
Hej
Har tidigare haft pool en rund på 5,5m och 1,55 cm djup har klarat upp värming endasty med solen d.v.s.
utan någon form av solfångare eller dylikt endast ett täckande bubbelplast och då har pollen hållt som kallast
25 grader och det är i skåne och har badat från april till slutet av september.
?
Jag har en mindre pool, 4,5 m diam. och 1,1 djup. Den tappar temp direkt när högtrycket försvinner... kan gå från 25 till 20, typ. Har också enbart bubbelplast. Badsäsong enbart sommarmånaderna, Juni - Aug.
 
Bra tråd det här! :)

Någon som har några bilder på sina "slangvärmare"?
 
Ursäkta att jag bumpar en tråd med ett inlägg på 1,5 år men jag var lite nyfiken på Luddets formel
"Använd följande formel för att få fram effekten: 10.000 x 4,18 x temp.höjningen / tiden. OBS! Cirkulationen skall ha varit igång tillräckligt länge för att inte stillastående varmvatten skall inverka."

Håller på att försöka beräkna en soluppvärming till sommaren. Om du finns kvar här Luddet eller nån annan som kan. Är tiden som man dividerar med i sekunder? Rent spontat tänker jag på den givna effekten som watt, stämmer det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.