Hej

Jag vände mig till kommunen för att diskutera bygglov för att göra om garaget till sovrum. Jag fick då beskedet att det inte är troligt att ett bygglov kommer att beviljas eftersom det är så höga krav på detta, bla takhöjd, brandsäkerhet m.m. Något bra svar på vad som krävs för att trots allt få ett bygglov fick jag dock inte och därför ställer jag frågan här istället.

Vad ska handlingarna innehålla och vilka tekniska lösningar kan behövas för att det ska gå igenom? Garaget är vidbyggt huset och sedan tidigare finns ett inrett rum i förrådet bakom garaget.

Lite knepigt att formulera men jag hoppas ni förstår vad jag funderar på och att någon har bra tips.

/Roger
 
rogge1 skrev:
Hej

Jag vände mig till kommunen för att diskutera bygglov för att göra om garaget till sovrum. Jag fick då beskedet att det inte är troligt att ett bygglov kommer att beviljas eftersom det är så höga krav på detta, bla takhöjd, brandsäkerhet m.m. Något bra svar på vad som krävs för att trots allt få ett bygglov fick jag dock inte och därför ställer jag frågan här istället.

Vad ska handlingarna innehålla och vilka tekniska lösningar kan behövas för att det ska gå igenom? Garaget är vidbyggt huset och sedan tidigare finns ett inrett rum i förrådet bakom garaget.

Lite knepigt att formulera men jag hoppas ni förstår vad jag funderar på och att någon har bra tips.

/Roger
Du skall åtminstonde klara:
Brandkrav mot grannfastighet.
Hållfasthetsberäkning på stommen baserat på att det nu handlar om boende.
Energiberäkningen.
Rumshöjd på minst 2,4m.
Utrymningskrav.
Ventilation (antal luftväxlingar per timme skall motsvara krave på bostad)

Det är möjligt jag glömt något i hastigheten.
 
OK, tack!
Jag har två alternativ som grund/golv. Det ena är att bila ut befintligt betonggolv som är oisolerat och sedan isolera 200 mm och sedan gjuta med vattenburen golvvärme. Det andra är att jämna av befintligt golv, platonmatta, 100 mm cellplast och flytande golv. I så fall radiatorvärme.Den enda ytterväggen kommer att isoleras på samma sätt som övriga huset. Vindbjälklaget kan jag isolera ordentligt. Takhöjden klarar jag. Jag har inte exakt koll på stommen men det är ett vidbyggt garage med samma typ av takstolar som huset i övrigt.

Har du tips på vilka handlingar eller annat som kan öka chansen att kommunen ska våga ta ett beslut att ge bygglov?

Om kraven för bygglov är uppfyllda räknas då detta in i boytan?
 
rogge1 skrev:
Om kraven för bygglov är uppfyllda räknas då detta in i boytan?
Självklart, eftersom det efter ombyggnaden upphör att vara garage och börjar vara bostad.



När det gäller 100 mm isolering i golvet så är jag tveksam om man kan "räkna hem" det i en energibehovsberäkning.
 
Har byggt lägenheter av garage i hyresfstighet å de har inte varit några speciella problem... inte änns när ja byggd först å blev tvungen å söka efteråt hehe...
Har 220 i takhöjd, klinker direkt på plattan som inte är isolerad i dessa...

Skulle inte änns komma på tanken att söka bygglov för att göra om garage till sovrum... kraven måste ju va bra mkt högre för ett garage. Å varför skulle man inte få sova där :p
 
Redigerat:
OK, har nu fått lite klarare besked. Det krav som ställs på energiförbrukning är det som jag inte riktigt får koll på. Det genomsnittliga k-värdet får inte överstiga 0,5 om jag har uppfattat saken rätt. Bygglovshandläggaren trodde inte att det skulle vara tillräckligt med samma konstruktion som huset (byggt -71) utan att det skulle krävas tilläggsisolering av ytterväggarna. Takbjälklaget är inga problem att isolera. Men som sagt också frågan hur mycket som krävs i golvet.

Något tips på detta? Hur mycket isolering krävs i vägg och golv? Finns det något fiffigt program att ladda hem? Eller länkar till detta i forumet?

OJ, många frågor blev det men det kanske finns svar också.

/Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.