Nu ser man inte så bra själva konstruktionen på seglet men det jag ser säger mig att det är klent... Vi har ett specialsytt segeltak på 24 kvm över vår altan och man ska aldrig undeskatta vindens kraft!!! Vårt är sytt av en segelmakare och betydligt mer förstärkt i hörn och infästningar. Tyget ser oxå lite tunt ut man ska tänka på att tyg åldras av väder och vind och blir skört. Vi valde att sy vårt av kapellväv, då har man oxå möjlighet att få vilken färg man vill. Vi har valt ljusgrått av två anledningar; matchar vårt hus bra och det blir inte så stickigt ljust under som det kan bli under vita tak. Den väven kan man oxå tvätta och återimpregnera. Vårt är oxå inte i ett enda stycke utan sytt precis som ett segel (av trekanter kan man säga).

Då jag inte vet något pris på Moogios segel kan jag inte uttala mig om det men vi gav 2006 ca 7 500 kr inkl tampar mm.

Fördelen med att specialbeställa är ju oxå att du kan få precis den form du själv vill ha.
 
Behöver ni ta ner det när det blåser upp? Vi bor på västkusten och här blåser det ju mer eller mindre för jämnan. Därför tänkte vi att Moogios segeldukstak med autommatik skulle vara bra.

Vi får åka till deras butik i Mölndal och se om vi kan få mer kött på benen. Men att låta sy upp ett eget är ju definitivt ett tänkbart alternativ.

Tack för infon!
Smuts
 
Visst tar vi ned det (eller lossar på två hörn och drar ihop det, inte ta ner) när det friskar i rejält. Vårt hus och garage är så att det blir en innergård vid altanen vilket nog bidrar till att huskropparna skyddar lite. Jag tror nog att ni skullle kunna få ett uppsytt som oxå går att veva ihop på något sätt. Sen tror jag oxå att ett rejält sytt segel, sytt enligt konstens alla segelsätt, håller för betydligt mer än vad man tror. Han som sydde vårt sa att det är huset som ger sig först eller fästena i huset och så blev det för oss. Vi fick bygga om våra fästen efter första sommmaren men nu har de hållt i två somrar utan problem.

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.