A
Jag har hittat mig ett ett gammalt trähus på landet. Kommunen äger det, och de senaste hyresgästerna var ett äldre par som gick bort för ett par år sedan. Det har stått tomt och orört i ungefär 8-10 år, och var redan innan dess på god väg mot förfall. Efter det har kommunen inte rört huset, jag tror inte ens det är någon som har koll på att det existerar i deras ägo. Inte ens ett hänglås har de satt på dörren, det har grannarna gjort det senaste året för att förhindra att någon går in och förstör eller stjäl. Det är trist att kommunen inte tar hand om fastigheterna de har ansvar för, särskilt när det handlar om sådana här gamla fina hus.

Min tanke är nu att valsa in på kommunen och höra om de är villiga att sälja, alternativt hyra ut. Med tanke på husets dåliga skick, så får ju priset bli därefter också.

1. Säljer/hyr kommunen ut om huset är i dåligt skick? Jag antar att de gör en inspektion, och om det kommer fram att huset är i obeboligt skick (för det tror jag det är, eller åtminstone räknas det som det), kan de ändå gå med på att hyra ut? Eller säger de blankt nej?

2. Någon som har köpt/hyrt av kommunen och har inte koll på hur byråkratin är? Måste huset ut offentlig försäljning, eller går det att göra det lite diskret genom att man bara kommer överens om ett pris?

3. Hur brukar kommunen lägga sig i pris när det gäller sånt här?

Någon som har några tankar?

Min andra tråd om huset: http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/91336-troliga-skador-i-foerfallet-hus.html
 
Jag tror inte att kommunen vill hyra ut ett sådant hus, utan vill de bli av med det handlar det om en försäljning.

Kommunen måste inte ut med ett förfallet hus på någon offentlig försäljning. Beroende på hur delegationerna ser ut kan det dock behöva tas ett beslut i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige innan en försäljning kan göras.

Priset är som alltid en förhandlingsfråga.

Den stora knäcknöten är hur det ser ut med marken, och om kommunen tänkt sig något med den, eller i dess närhet som kommer att vara störande för den här fastigheten. Då lär de behålla den i sin fortsatta ägo vad du än bjuder.
 
A
Swetrot skrev:
Jag tror inte att kommunen vill hyra ut ett sådant hus, utan vill de bli av med det handlar det om en försäljning.

Kommunen måste inte ut med ett förfallet hus på någon offentlig försäljning. Beroende på hur delegationerna ser ut kan det dock behöva tas ett beslut i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige innan en försäljning kan göras.
"Beroende på hur delegationerna ser ut"? Vad det är för person ärendet hamnar hos menar du?

Swetrot skrev:
Priset är som alltid en förhandlingsfråga.

Den stora knäcknöten är hur det ser ut med marken, och om kommunen tänkt sig något med den, eller i dess närhet som kommer att vara störande för den här fastigheten. Då lär de behålla den i sin fortsatta ägo vad du än bjuder.
Vad skulle det kunna vara för något? Jag har väldigt svårt att tänka mig att de har planerat vägar eller något sådant just här, det ligger några andra hus runtomkring, och dessutom är det lite på landet.
 
melv skrev:
"Beroende på hur delegationerna ser ut"? Vad det är för person ärendet hamnar hos menar du?

Vad skulle det kunna vara för något? Jag har väldigt svårt att tänka mig att de har planerat vägar eller något sådant just här, det ligger några andra hus runtomkring, och dessutom är det lite på landet.
I de flesta kommuner finns det en delegationordning som anger vem som får fatta beslut. Rent formellt skall enligt lagen det mesta fattas av kommunfullmäktige, men mycket går att delegera vidare till ett ställe där man tycker att det fungerar bättre. Hur det ser ut är olika i kommunerna, men ibland får fastighetschefen själv avgöra försäljningar av mindre objekt, ibland måste det upp till politikerna för avgörande.

Vad kommunen sedan har för planer vet man inte. Det brukar kunna finnas en massa föreningar som tycker att ett hus på landet är utmärkt som klubblokal åt dem, t.ex. brukshundsklubben, friluftsfrämjandet, en "motorförening" eller kanske fågelskådarföreningen.

Sedan kan det ju finnas planer på grustag, anläggande av vindkraftverk eller säkert tusen andra saker som det är bättre att kommunen som har planerna får berätta om. Jag tycker du skall ringa till kommunens fastighetschef och prata lite med denne.
 
Du kan alltid kolla om de planerar något i närheten, finns ute på varje kommuns hemsida. Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det gick.
 
Hemmakatten
Har en god vän som hyr ett hundra år gammalt hus av kommunen. Kommunen har bekostat några reparationer men det mesta gör min vän själv (fanns inte toa o dusch tex). Det som läggs ned i reparationer och renovering dras av från hyran. Ett flerårskontrakt är skrivet och min vän har förtur vid köp utifall kommunen bestämmer sig för att sälja.
 
A
Swetrot skrev:
I de flesta kommuner finns det en delegationordning som anger vem som får fatta beslut. Rent formellt skall enligt lagen det mesta fattas av kommunfullmäktige, men mycket går att delegera vidare till ett ställe där man tycker att det fungerar bättre. Hur det ser ut är olika i kommunerna, men ibland får fastighetschefen själv avgöra försäljningar av mindre objekt, ibland måste det upp till politikerna för avgörande.

Vad kommunen sedan har för planer vet man inte. Det brukar kunna finnas en massa föreningar som tycker att ett hus på landet är utmärkt som klubblokal åt dem, t.ex. brukshundsklubben, friluftsfrämjandet, en "motorförening" eller kanske fågelskådarföreningen.

Sedan kan det ju finnas planer på grustag, anläggande av vindkraftverk eller säkert tusen andra saker som det är bättre att kommunen som har planerna får berätta om. Jag tycker du skall ringa till kommunens fastighetschef och prata lite med denne.
Absolut, det ska jag göra. Vill som sagt bara ha lite mer kött på benen, så det åtminstone verkar som att jag har koll på vad jag snackar om.

kajmar skrev:
Du kan alltid kolla om de planerar något i närheten, finns ute på varje kommuns hemsida. Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det gick.
Det ska jag göra! Dröjer ett par veckor till innan det blir av dock.

Hemmakatten skrev:
Har en god vän som hyr ett hundra år gammalt hus av kommunen. Kommunen har bekostat några reparationer men det mesta gör min vän själv (fanns inte toa o dusch tex). Det som läggs ned i reparationer och renovering dras av från hyran. Ett flerårskontrakt är skrivet och min vän har förtur vid köp utifall kommunen bestämmer sig för att sälja.
Jaså? Är det vanligt att man gör så? Och i vilket skick var huset innan han eller hon tog över? Beboeligt?
 
Hemmakatten
Vet inte hur vanligt det är. I det här fallet kan jag tänka mig att kommunen vill behålla fastigheten tills man vet vad man vill göra av marken. Huset var inte beboeligt, med dagens standard. Kommunen har lagt nytt tak. Min vän, som är mkt händig har fixat alla avlopp, elledningar, mm. Alla rum och innerväggar behöver renoveras mm. Det är ett flerårsprojekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.