Hej!

Vissa delar av kåken kan man inte nå genom att gå igenopm väggar utan vi måste dra en del el i plattan, så jag tänkte dra ut 3 fas/nolla/jord till några punkter.

Skall jag lägga slang eller rör i plattan, och skall jag ta 16 eller 20mm, vad säger ni med erfarenhet?

Jag är ju den som brukar villa ta till i överkant, så 20mm slang är mitt oerfarna val.

/L
 
20mm om det är 5-ledare 2,5mm2 annars så räcker det med 16mm, men det skadar ju inte med 20mm heller. Tänk på koaxkablar, nätverkskablar, telekablar och annat också.
 
det är 1.5 jag har tänkt mig, enegtligen bara 1fas, men lika bra att dra ut 3, man vet aldrig i framtiden.
nån koax/cat6 är det ingen risk det blir där,. det är yttervägg med glaspartier.

Men 20 känns lätatre att dra i, i efterhand. man vet aldrig hur mycket bockar gjutarna får till..

/L
 
Tror det måste vara rör i plattan. Nån som vet? Ska gjuta själv snart..
 
mycke_nu skrev:
Tror det måste vara rör i plattan. Nån som vet? Ska gjuta själv snart..
Varför tror du det, slang finsn godkänd för ingjutning och det blir ju skarvlöst.

/L
 
Japp, tex PM-flex:s slang är godkänd. Det står på förpackningen om den är godkänd eller inte.
 
Jodå vi har en firma här i stan som gör bland annat bostäder i betong och där ligger det grå flexslang i väggarna från dosor lite här och var.
 
fördelen med rör e att det är mindre friktion om det blir lite längre sträckor.
kan vara en fördel at tejpa skarvarna så glider dom inte isär! men ligger dom i betong så lär dom inte göra det ändå...

kan ju ta slan om det är trixigt nån stanns å rör just i plattan.
 
Använd skarvar med låsbleck, fast dom är lite dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.