Hej,
Håller som bäst på att planera en hallrenovering. På golvet kommer vi att lägga mörkbrun klinker. Väggarna kommer att få pärlspont (vitmålad). Nu sitter vi och funderar på en skjutdörrsgarderobslösning.
Vi är inne på att köpa två panelskivor i mdf och andvända dessa som skjutdörrar för att matcha med pärlspontsväggarna. Men vi är helt novisa inom detta och skulle behöva lite tips och råd hur vi skall gå tillväga.

Vilken upphängningsanordning skulle passa? Hjul uppe eller nere?
Är skivan för tunn?
Vad ska man ha för grepplister? Aluminium eller egenbyggd träram? Hur gör man en ram?
Hur många cm ska dörrarna överlappa varandra?

är tacksam för tips och idéer.:)

Mvh
Ullis
 
Hej,
Jag ska själv bygga en skjutdörr och därför var jag på bauhaus i går och fann att de har hjul samt skenor som man kan köpa i det fall man vill bygga skjutdörrar själv. Dessa skenor ska ovanför skutdörren och nere vid golvet sätter man en liten plasbit som styr/stabiliserar dörren.
Jag är på planeringsstadiet ännu och har ej klart för mig exakt hur jag ska konstuera min skjutdörr.

//nilhen
 
Magnus JE skrev:
Hej,
Håller som bäst på att planera en hallrenovering. På golvet kommer vi att lägga mörkbrun klinker. Väggarna kommer att få pärlspont (vitmålad). Nu sitter vi och funderar på en skjutdörrsgarderobslösning.
Vi är inne på att köpa två panelskivor i mdf och andvända dessa som skjutdörrar för att matcha med pärlspontsväggarna. Men vi är helt novisa inom detta och skulle behöva lite tips och råd hur vi skall gå tillväga.

Vilken upphängningsanordning skulle passa? Hjul uppe eller nere?
Är skivan för tunn?
Vad ska man ha för grepplister? Aluminium eller egenbyggd träram? Hur gör man en ram?
Hur många cm ska dörrarna överlappa varandra?

är tacksam för tips och idéer.:)

Mvh
Ullis
Puffar tråden lite då jag hoppas att det finns nån mer som har svar på dina frågor så jag undrar ungefär samma saker!:)
 
Du behöver ha skena som monteras i ovankant, eventuellt stoppbeslag, rulle som skall löpa i skenan och någon sorts dörrbeslag att fästa rullen i. Dessutom behöver du en (eller flera) styrtapp(ar) på golvet och ett fräst spår i botten på dörrarna. Allt finns att köpa i färdiga satser..

Istället för grepplist kan man fälla in (fräsa) greppbeslag, det går ju inte att ha utanpåliggande grepp på skjutdörrar.

Montera skenan i taket på regel. Täcklist utanpå för att täcka beslagen och regel.

Skruva ihop ramen av exempelvis 22*70mm lister, rektangel med två tvårgående lister i mitten. Skiva eller panel utanpå. Lista kanterna, eller stryk på melamin. Måla/spackla kan också funka

Överlapp lagom mycket. uppskattning 3-10 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.