Är det någon som har erfarenhet av den här sågen från Verktygsboden: http://www.verktygsboden.se/?id=74113 ?

Den verkar ju vara rätt lika den Metabo 301 som finns hos samma leverantör. Biltema säljer ju tydligen snart också en liknande såg för 3300:- så Pelasågen verkar ju ganska prisvärd.

Jämfört med andra sågar så sågar den väl något mindre på "höjden" max 55 mm som jag försått. Fördelen är väl den tystare motorn.
 
Det där är, tror jag, från början är en Elektra Beckum (dvs. numera hos Metabo, eller om det alltid varit det). Det som förbryllar mig är att den tar så lite på höjden. Den jag kört har en 10"/250-klinga, och tar djup efter det. Men till det viktiga: Om de inte radikalt förbättrat funktionen på klingskyddet så skippa den där sågen. Den har ingen bra plastbit man sågar i som på DW707, eller mera öppet som Makita 1040, så klingskyddet kilas upp av träbitar som den där metallkanten riktar upp mot skyddet. Och eftersom man ser så dåligt pga att motorn dels är stor, dels sitter långt fram, så är det väldigt svårt att se om klingskyddet har fällts ner. Dessutom ser det ut som om det är nerfällt även om det bara åkt ner ett par cm. Man tror gärna att man tittar hela tiden från sidan, men vi har skickat en person (en erfaren snickare) med ambulans till handkirurgen efter ett möte med klingan, och har själv varit mm från att såga mig i tummen. Den sågen kan jag inte rekommendera till någon. Modellen är gammal och balansen är dålig, den är framtung när man drar ut klingan på gejdrarna. Vi slängde ut den och köpte Makita LS 1013 istället.

Summa summarum: Skaffa en DW 707 på utförsäljning eller en GCM8 på rea och spara fingrarna.
 
Sågarna är ju väldigt lika iallafall. Saken är väl den att eftersom jag inte driver egen byggfirma utan mest ska byta lite panel och kapa lite altanvirke tycker att det är lite väl saftigt att dra iväg 5000-7000 på en såg. Visst jag vet att man får vad man betalar för (i vissa fall) men den sågen verkar ju ganska prisvärd.

Djupet på avverkningen är väl inte det viktigaste, visst känns det manligt att kunna såga hemvedsbitar med sin gersåg, men hur ofta jag kommer såga så grovt, då kan man väl bjuda på en stund med fogsvansen, eller helt enkelt starta vedkapen eller motorsågen.

Dessutom är det på det viset att jag har en småtting hemma. Nu är han dessbättre ganska så van vid ljud men varför utmana ödet alltför mycket. Jag har hört skillnaden mellan "vanliga" sågar och sådana här modeller, därför lockar sågen med induktionsmotor. Hade själv en enklare kinasåg med massa plast som jag gjorde slut på nyss, och den förde ett h**vetes liv.

Jag kan nog också köpa att man får sämre sikt på ena sidan tack vare motorns placering på sådana sågar, finns det någon annan "tyst" såg med bättre placering.

Säkerheten däremot är väl viktig, menar du att klingskyddet är så dåligt. Min personliga uppfattning är väl att man håller tassarna borta oavsett när maskin är igång. Tycker dessutom det verkar tveksamt att man får sälja en maskin om den inte håller måttet. Om det dessutom inträffat en arbetsplatsolycka pga av dålig funktion på skyddet borde den ju vara förbjuden för länge sedan.
 
Mr Handyman skrev:
Summa summarum: Skaffa en DW 707 på utförsäljning eller en GCM8 på rea och spara fingrarna.
Finns det en Europrisbutik i närheten så säljer de ut DW707 för 2495:- och 707an är mycket tyst... och har god säkerhet. Varför är de där Nonamesågarna till de priserna så intressanta?
 
Förmodligen blir de intressanta därför att pengarna som är över varje månad när räkningarna är betalda och det man ska spara sparat inte bildar en sån stor hög, och det är dem pengarna vi handlar sågar och renoverar för. Min sambo är underbar och vill självklart vi ska det coolaste att såga med. Jag däremot är lite mer realistisk och vet om att inom ett halvår är det dags att byta tvättmaskin och torktumlare och jag har lite svårt att motivera för mitt samvete att ha en svindyr (iofs bra) såg instoppad dammig i garaget när altanen är klar och knappt ha råd med något som vi använder varje dag... därför är det intressant med sågar som är prisvärda.
 
ANDERS F skrev:
Förmodligen blir de intressanta därför att pengarna som är över varje månad när räkningarna är betalda och det man ska spara sparat inte bildar en sån stor hög, och det är dem pengarna vi handlar sågar och renoverar för. Min sambo är underbar och vill självklart vi ska det coolaste att såga med. Jag däremot är lite mer realistisk och vet om att inom ett halvår är det dags att byta tvättmaskin och torktumlare och jag har lite svårt att motivera för mitt samvete att ha en svindyr (iofs bra) såg instoppad dammig i garaget när altanen är klar och knappt ha råd med något som vi använder varje dag... därför är det intressant med sågar som är prisvärda.
I så fall hade jag hellre köpt en bra begagnad cirkelsåg+fintandad klinga och byggt en såglåda och 90-graders anhåll istället.
 
Tack för tipset men så fattigt är det ju knappast inte, men jag tycker det är onödiga pengar, mitt största enskilda intresse är inte att dela på brädor. Däremot tycker jag visst att det är roligt att ha bra grejor när man väl gör det. Jag har ju redan cirkelsåg och att hålla på och bygga såglåda (har även en halvutsliten manuell gersåg) som vinklarna blir söndersågade efter 3 snitt i känns bara tokigt.

Jag känner helt enkelt att jag kanske inte har användning för en fullfjädrad proffssåg och letar alltså efter något som är prisvärt i mellanklassen. Eftersom ovan nämnda såg är väldigt lik Metabo KGS 301 som flera andra tycker verkar bra var jag ute efter reflektioner och framförallt om det är någon som äger en likadan som vill uttala sig.
 
Nu får jag be om ursäkt, jag reagerade på att en Biltemasåg för 3300:- skulle vara intressant i en jämförelse med DW707 för 2500:-.... Men det vet i 17 om en okänd såg som Pela för 1600:- kan vara så prisvärd - det rör sig om en tusing till för att få en erkänt bra maskin, och om du en dag känner att du inte behöver den längre så har DWn ett andrahandsvärde som knappast Pela kommer i närheten av.
 
Ha ha, nej knappast inte. Då hamnar ju givetvis Dewalten i bättre dager. Det jag dessutom var ute efter med just den modellen var den tystare induktionsmotorn som jag gissar kan vara uppskattad både av grannarna men främst av min 11 månaders grabb när man först får riktig tid att bygga efter läggdags. Dessutom tycker jag nog själv att det kan vara skönt för mina egna öron (även med hörselskydd) om det är lite tystare. Visst man ska inte vara dumsnål men för ca 1000 spänn till tror jag att man får jag ett skapligt sågbord från samma leverantör på köpet.
 
Redigerat:
ANDERS F skrev:
Tack för tipset men så fattigt är det ju knappast inte, men jag tycker det är onödiga pengar, mitt största enskilda intresse är inte att dela på brädor. Däremot tycker jag visst att det är roligt att ha bra grejor när man väl gör det. Jag har ju redan cirkelsåg och att hålla på och bygga såglåda (har även en halvutsliten manuell gersåg) som vinklarna blir söndersågade efter 3 snitt i känns bara tokigt.

Jag känner helt enkelt att jag kanske inte har användning för en fullfjädrad proffssåg och letar alltså efter något som är prisvärt i mellanklassen. Eftersom ovan nämnda såg är väldigt lik Metabo KGS 301 som flera andra tycker verkar bra var jag ute efter reflektioner och framförallt om det är någon som äger en likadan som vill uttala sig.
Njae, jag menade alltså en såglåda för raka snitt, som pernitta är upphovsman till, finns i den klistrade tråden. Andelen vinklade snitt är för min del uppskattningsvis 5% av alla snitt eller så. De kan du enkelt ta med din manuella såg. Det blir en del gerade snitt när man sätter exemeplvis lister, men där kommer du att få problem med att såga exempelvis 12X56 lister om maskinen har 55mm sågdjup. För ca 1000 kr får du en begagnad Hitachi c6bu, en toppenmaskin.

För övrigt håller jag helt med cinolin, steget prismässigt upp till en bättre såg är för litet, och andrahansvärdet för dåligt på en kinamaskin för att det ska kunna kännas motiverat. Vad är det för såg som biltema ska sälja för 3300? Verkar inte finnas på deras hemsida än iallafall. Verkar ju dessutom inte alls matcha deras övriga sortiment där kap/gersågarna väl brukar ligga kring 500-1000 kr eller så.
 
Jag vet med säkerhet att jag ska byta båda mina gavelspetsar i trä inom en dryg ettårsperiod, där är det rätt mycket vinklar så det blir en del vinklar. Lister har jag innan sågat med både min manuella gersåg och en gratis kinamaskin utan dragfunktion. Den var rätt mycket i plast och till och med för enkel för mig :) Så det är därför det är dags för något bättre. ovanstående såg sågar ju 55x290 mm och gerar åt båda hållen så den måste ju klara lister utan problem. skillanden mot de absolut största är ju att andra sågar uppemot 80mm på höjden.

Den såg de ska sälja som finns med i katalogen (inkommer maj) är en såg med tyst induktionsmotor liknande den jag funderar på. Den är däremot dyrare på biltema än verktygsboden.
 
ANDERS F skrev:
Jag vet med säkerhet att jag ska byta båda mina gavelspetsar i trä inom en dryg ettårsperiod, där är det rätt mycket vinklar så det blir en del vinklar. Lister har jag innan sågat med både min manuella gersåg och en gratis kinamaskin utan dragfunktion. Den var rätt mycket i plast och till och med för enkel för mig :) Så det är därför det är dags för något bättre. ovanstående såg sågar ju 55x290 mm och gerar åt båda hållen så den måste ju klara lister utan problem. skillanden mot de absolut största är ju att andra sågar uppemot 80mm på höjden.

Den såg de ska sälja som finns med i katalogen (inkommer maj) är en såg med tyst induktionsmotor liknande den jag funderar på. Den är däremot dyrare på biltema än verktygsboden.
att såga listerna liggande är inte så kul, speciellt om man bara kan lägga sågen åt ena hållet. Visst går det men jag hade hellre tagit en manuell i så fall. gavelspetsarna löser du för övrigt fint med en handcirkel och en riktbräda.
 
ANDERS F skrev:
Eftersom ovan nämnda såg är väldigt lik Metabo KGS 301 som flera andra tycker verkar bra var jag ute efter reflektioner och framförallt om det är någon som äger en likadan som vill uttala sig.
Ja, det har du fått, och det borde vara tillräckligt, har man fått en varning att en maskin är farligare än andra motsvarande (som dessutom är i samma prisklass eller billigare, DW707 är förresten avsevärt bättre), så är det läge att fundera på det.
Huruvida den borde vara förbjuden vet jag inte, i praktiken ser det nog lite annorlunda ut än de formella kraven. Men problemet förutom det jag nämnde är att den inte har nån motorbroms och snurrar eländigt länge. Tillbuden jag syftade på har alla inträffat när när man slutat såga. Det räcker så bra. Hade den haft motorbroms hade det heller inte hänt. Har de satt på det så är det bättre, men jag skulle aldrig köpa en själv. Alla är nog helt överens om att man håller fingrarna borta när maskinen är igång.

Just den här sågen som bland annat heter Metabo KGS 301 finns ju brandad som bl.a. Biltema som vi skrivit om, men också Niko som marknadsförs av Markt som också har Hitachi. Har för mig att den vi hade heter Elektra Beckum KGS 300, så 301 kan ju vara något bättre.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.