Skulle vilja få lite expert tips och råd av er som kan detta med träd och buskar bättre än jag :D

Jag är nu färdig med garageuppfarten och vill nu plantera antingen träd eller buskar i min lilla inbyggda rabatt. I botten skall det ligga svart/vit 8-16 mm sjösten.

Lite fakta och krav:
* Det är södersida så träden/buskarna MÅSTE klara mycket sol
* Vintergrön
* Min 1 m, max 2-3 m hög
* Grenarna får inte spreta ut för mycket då grannens tomt börjar vid kanstenen ;)
* Likaså får det inte vara alltför stort rotsystem
* Vid har tänkt oss något åt det blodröda hållet (kanske japanskt dock inget krav).

På den andra sidan av huset (norra delen) finns det idag ett japanskt lärkträd.

Ni som kan detta, kom med tips och idéer.

Tack!
 
Redigerat:
En mycket svår önskelista.
För det första vet jag inte om något vintergrönt OCH rött, fast det kan ju finnas...
För det andra brukar inte vintergröna växter funka så bra i riktigt soliga lägen i vårt klimat. De drabbas av vårvintertorka när vårsolen lyser fastän marken redan är frusen. En månad eller två senare tappar de en massa blad och trädgårdsägaren undrar varför, det är väl fuktigt nu?

En möjlighet som slår mig är pelarblodboken fagus sylvatica 'Rohan obelisk'. Den är rödbladig och smalvuxen, inte vintergrön men borde se rätt skulptural ut även som avlövad. Blir dock upp till sex meter men sägs tåla beskärning bra...zon III, har inte prövat den själv, så jag vet inte hur känslig den är.

Dock blir jag tveksam till buskar och träd överhuvud taget när jag ser bilden på planteringsytan. Om du bara hade tänkt hälla litet jord i det där...de flesta träd och buskar behöver mycket djupare och framför allt ett mycket bredare område av god jord för att breda ut rötterna i om de ska trivas. På en sån där yta kan bara mycket små och tåliga buskar frodas men jag kommer inte på något i den genren som kan motsvara dina estetiska krav.

Rött och rätt litet skulle kunna vara något slags japansk lönn men läget ser för oskyddat ut för att jag ska rekommendera det.
 
Vintergröna, blodröda, 1-2 m höga, 0,5 m smala växter med små rötter och de måste trivas i singel. Intressant att se vad ni hittar. Jag vet inget annat än en rödgrön planka.
 
Redigerat:
Davidsson skrev:
Jag vet inget annat än en rödgrön planka.
:D:D Dagens...
 
Hur skulle det vara med ett högt gräs? Miscantus sinensis "Silberfeder" blir drygt två meter högt. Det är inte rött men kan se spännande ut i en grusbädd. Gräset klipps på våren så det står där och rasslar i vinden på vintern. Eller också en fristående spaljé med en rödbladig klätterhortensia i, inte vintergrön den heller, men väl värd sin plats.
 
Tack för tipsen MEN jag tror det råder en allmän förvirring.

Jag skall självklart inte ha en grusbädd/singel i rabatten utan gräva ut och och fylla med jord. Med vintergrön menar jag givetvis att den inte tappar bladen på vintern.
 
Det är möjligt att vi har missförstått något men det verkar inte som att du har förstått våra invändningar riktigt heller. Jag ska försöka förklara litet bättre.

GreenTurtle skrev:
Jag skall självklart inte ha en grusbädd/singel i rabatten utan gräva ut och och fylla med jord.
Det tror jag nog att alla har förstått men på bilden som du hade i inlägget i går morse (redigerade du bort den?) syntes en avlång, kanske 30 cm bred öppning i stenläggningen som nog både jag och David antog var det du menade med din "lilla inbyggda rabatt". Hur djupt kan du gräva där utan att underminera stenläggningen? En decimeter, två? Så smalt och så grunt blir för litet att växa i för 1 - 3-metersbuskar eller träd. Redan första säsongen kommer rötterna ut i vad du nu har under stenläggningen och det är väl knappast matjord...

GreenTurtle skrev:
Med vintergrön menar jag givetvis att den inte tappar bladen på vintern.
Självklart, men problemet är att bladväxter förlorar vatten som dunstar bort via bladen. Vintergröna växter behöver därför vatten året om. Det ger dem vissa problem på våra breddgrader, där jorden ofta fryser på vintern, för de kan inte suga upp is...och särskilt mycket problem får de på utsatta växtplatser som den här, eftersom sol och vind påskyndar avdunstningen. Krisen kommer på vårvintern när det ofta är solsken och tjäle samtidigt, de drabbas av uttorkning, blad dör och faller av några veckor senare.
Jag satte en gång några järnekar i ett läge som nog var något mindre utsatt än ditt. Varje år förlorade de fler blad på våren än de hann få nya på hela sommaren. Efter några år såg de rätt sorgliga ut.
För en del vintergröna växter, t ex många barrväxter, är det här mest ett problem de första åren. Då är de små och man kan hantera det genom att täcka dem med skuggväv på från senvinter till vår. När rötterna har vuxit ner till tjälfritt djup klarar de sig bättre. Men vad finns det att växa ned i under din uppfart? Bärlager av dränerande material? Inte så mycket vatten att hämta där, kanske.
 
Ok Farzan, tack!
 
Projektet avklarat. Det blev 4 st pelaridegranar och 5 st vitbrokig benved.
 
Cool. Kom bara ihåg att slå in idegranarna med säckväv eller liknande den första vintern åtminstone - med tanke på det där med vårvintertorka. Täck dem efter nyår och låt sitta kvar tills tjälen har gått.
Vuxna idegranar brukar klara vårvintertorkan bra men när de är mycket unga kan de vara rejält känsliga. Jag har sett hela planteringar med idegranar i soligt läge stå helt bruna efter första vintern.
 
Tack för tipset Farzan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.