Hej, har fått bifogad skiss på takstolskonstruktion till en fritidsstuga i Stockholms skärgård.
Vilken dimension på virket behövs för dessa takstolar?
Taket blir ett lätt tak med plåt, och takstolarna kommer att ligga med ca 100-110 cm CC.

Tacksam för råd.
 
  • Skiss takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
självklart så syns inte texten tillräckligt bra i den bifogade bilden...

De tjocka svarta linjerna visar bärande väggar.

Måttangivelserna är följande:
Höjd till "nock" : ~150 cm
Avstånd centrumlinje till första bärande vägg: ~220 cm
Avstånd mellan de yttre bärande väggarna: ~200 cm
 
Mikael_L
Hmm, bilden är väl inte skalenlig då?
För på bilden verkar det t.ex. vara kring 27° lutning, med dina uppgifter räknar jag fram ca 19,6°

Sen ger ögonmåttet vid handen också att alla mått inte stämmer.
 
Hej Mikael_L,

Det är ingen skalenlig ritning som du ser, därför är de ungefärliga måtten utsatta. Vad jag undrar över är vad för virkes dimensioner som krävs för en sådan konstruktion.
 
Vad tror expertpanelen om dimensionen 110*45 (klyvd 220) med CC 100-110 ?
 
Mikael_L
Om jag låter Takbok räkna på den närmaste liknande takstol som går att göra med programmet så får jag fram dimension och virkeskvalitet:
Överram: 145x45 K24
Underram: 170x45 K24

Men detta program kan endast räkna på ett begränsat antal takstolstyper samt takvinklar, så här är det en fribärande w-fackverkare med taklutningen 14° (annars kan jag välja 27°). Jag har dessutom satt upplagsbredden till 145 mm och takstolarnas cc till 1200.
Sen har jag inte lagt in virkesskarvar heller. Så om man använder denna ritning så ska man ha långa oskarvade reglar eller fingerskarvat. För om man lägger in en skarv på fel ställe så håller den inte! OBS

Men om önskemål finns kan jag pyssla lite och sätta in skarvar på, enligt programmet, rätt positioner.

Men jag uppfattade din fråga som att du mest ville få ett hum om dimensioner.

I ditt fall när du har stödväggar under så vet jag inte vad det kan medföra för skillnader. Jag är ju inte direkt något proffs på det här ...
Byggaren, här på forumet, kan säkert ge lite mer och säkrare input ifall han vill bemöda sig med problemet. ;)
 
Mikael_L skrev:
Om jag låter Takbok räkna på den närmaste liknande takstol som går att göra med programmet så får jag fram dimension och virkeskvalitet:
Överram: 145x45 K24
Underram: 170x45 K24

Men detta program kan endast räkna på ett begränsat antal takstolstyper samt takvinklar, så här är det en fribärande w-fackverkare med taklutningen 14° (annars kan jag välja 27°). Jag har dessutom satt upplagsbredden till 145 mm och takstolarnas cc till 1200.
Sen har jag inte lagt in virkesskarvar heller. Så om man använder denna ritning så ska man ha långa oskarvade reglar eller fingerskarvat. För om man lägger in en skarv på fel ställe så håller den inte! OBS

Men om önskemål finns kan jag pyssla lite och sätta in skarvar på, enligt programmet, rätt positioner.

Men jag uppfattade din fråga som att du mest ville få ett hum om dimensioner.

I ditt fall när du har stödväggar under så vet jag inte vad det kan medföra för skillnader. Jag är ju inte direkt något proffs på det här ...
Byggaren, här på forumet, kan säkert ge lite mer och säkrare input ifall han vill bemöda sig med problemet. ;)
Vad andvänder du för program? Ett gratis program?

Hade vart kul att testa det

// Fredrik
 
Mikael_L
Nä det är inget gratisprogram, men det är billigt.
Kanske därför som det finns stora begränsningar i vilket utformning man kan ha. Den mest begränsande faktorn tycker jag är att man inte kan välja taklutning fritt.
Sen är den minsta dimension som programmet kan föreslå på både upplagsbredd och dimensioner i övrigt 120mm. Inget problem i normalfallet, men till friggebodar och enklare garage osv så är det ju en begränsning.

http://www.formas.se/formas_shop/ItemView____1773.aspx?epslanguage=SV

Sen vet jag inte hur blint man ska lita på vad ett program som detta spottar ut sig.
Även det kan kanske byggaren berätta för oss ...;), då han har lång erfarenhet av sådan här dimensionering samt har tillgång till programmet.

I vilket fall, det står i boken som följer med att programmet att:
"Den vägledning som ges ska ses som förslag till ur ekonomisk, konstruktiv och praktisk synpunkt lämpliga utföranden i normala fall"
Detta tar jag som intäkt för att det inte går att lita blint på resultatet. Jag använder det iaf till mina småbyggnader, men till takstolar för hus osv så ser jag det mest som en hjälp att kolla hur "rimliga" takstolar det blir, vilka dimensioner.
 
Redigerat:
Mikael_L : Tusen tack!

Jag har en byggfirma som ska fixa till lite ute på landet, men dom går mer på rutin och säger att dom löser problemet på plats vilket inte riktigt lirar med mitt kontrollbehov (yrkesskadad).. Men dom kanske inte är helt ute o cyklar; högre lutning, tätare CC och bärande väggar emellan också.. alla de faktorer borde påverka 'positivt' till den diffen som nu finns - mitt 110 virke mot 145 & 170 virke enligt ritning.

Det är ju inte första taket som dom här gubbarna bygger så dom borde ju veta vad som funkar... Men vi får väl se i vinter när det börjar fläkta på och snöa..
 
Mikael_L
Dimensionen 45x110 tror jag inte på ...
Om man sänker cc-avståndet från 1200 till 1000 så minskar lasten per takstol ca 20%. Då tror jag inte att du kan minska höjden på bärande bjälkar med mer än ca 5% för att ha kvar samma bärighet.

45x110 är i sammanhanget väldigt klent tycker jag.

Men återigen, jag är ju inte konstruktör ... :surprised:
 
Som tack för hjälpen tänkte jag posta några vackra bilder från Stockholms skärgård. Efter okulärbesiktning på plats så fick vissa anpassningar göras för att inte behöva bygga om hela huset från grunden. Takstolarna sitter mycket tätare än planerat, runt 60 CC, på ett ställe faktiskt bara 48 cm mellan två takstolar, men så blir det ibland och man får helt enkelt gilla läget.

Before: Huset innan rivningen började, måndag kväll.
After: Huset på i lördags.
Taket: Uppe på taket i söndags, halva råsponten klar och läggning av isolering på gång.
 
  • before.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • after.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.