Vi har två altaner, en med tryckt virke som jag högtrycksblåste och oljade förra veckan och en med skiffer. Skifferhistorian blir inte så varm men visst är det skillnad. Jag tycker dock att altaner skall vara tryckt virke, år 1 är det asfult pga det gröna men sen blir det snyggt och ett nyoljat trädäck vartannat år är ingen större match. Det luktar gott också - tycker jag.
 
Om man lägger skiffer på en betongkaka lär väl solen få skina på den ganska länge innan den blir så varm att man inte kan gå på den? Måste ju vara en väldig skillnad mot svartmålat trä?
Hade jag möjlighet att ha något liknande skulle jag nog göra detsamma men nu går jag väl "nöja" mig med trädäck.

//Markus
 
En positiv sak med att ha Betong/skiffer är att värme lagras så att man kan sitta ute länge på sommarkvällar utan att tillföra annan värme (det är väl det som kallas solenergi).

Guran1
 
Mady skrev:
SÅ snyggt med skiffer :)

Någon som vet ca pris per kvm? De som syntes på en bild här ovan är det riktigt eller betongpannor som ser ut som skiffer? Någon som vet priser på dessa eller någon bra sida?
Igår kom jag över ett litet parti begagnad, skuren Offerdalsskiffer - 30 cm breda i fallande längder. Noterade dock inte om det var trappskuren skiffer (en långsidan fräst i samma tjocklek) eller "vanlig" altanskiffer.

Idag ringde Jag Stenfirma Eklund i Vällingby.

Skuren Offerdalsskiffer kostar 498 kr/kvm. 30 cm breda, fallande längder från 60 cm och uppåt. Tjocklek 2-3 cm.

Offerdals trappfrästa skiffer kostar  362-419 kr/löpmeter beroende på om du ska ha 30 eller 35 cm breda stenar.

Ottaskiffer (norsk, svart skiffer) kostar ungefär det dubbla.

Portoskiffer sålde de inte.

-Puh, nu har jag två högar skiffer hemma - en Offerdals och en Porto. Undrans bara vad jag ska göra med Portoskiffern... dyr som attan tydligen. Det blir nog att lägga den i hallen så småningom.
 
??? ???
- Skuren
- Fallande längder
- Trappskuren
- Vanlig
- Trappfräst
??? ???

Det inlägget förstod jag inte mycket av ;D


 
Skuren skiffer är alltså skiffer med raka kanter. "Sågad" är väl egentligen mer korrekt ord. Stenarna är rektangulära. Motsatsen till skuren/sågad är oregelbunden skiffer.

Fallande längder Köper du en en bunt virke från brädgården får du dem i fallande längder. Brädgårdens personal ställer sej inte och plockar ihop en viss längd. Samma sak med skiffern. Du får köpa den på pall där bredden är 30 cm, men längden varierar från 60 cm och uppåt.

Trappskuren skiffer: Skiffern klyvs i produktionsprocessen och blir således lite ojämn - mellan 2-3 cm tjock. På trappskuren skiffer fräser man ena långsidekanten så den är jämntjock. Dvs den sida som hänger ut några millimeter över underliggande trappsteg... Annars ser det lite tokigt ut.

Oklarheter? Nehe, det var väl det jag trodde.  8)
 
Hemmakatten
Har varit hos Valter Eklund några gånger och pratat skiffer. Skall eventuellt ha en del antingen inne eller utanpå huset.
Min uppfattning är att priset är högst förhandlingsbart, iaf vid ett personligt besök.
De hade också olika typer av norsk skiffer som man kunde beställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.