Hej!

Ska i sommar måla om huset, vi har hittat en färg vi vill ha (Trägrå 4) är en Nordsjö färg, det fanns att välja mellan tinova vx och tinova v.
Vi blev rekomenderade att välja tinova vx, då den var bättre enligt butiken och behövdes ej grundmåla med den.

Har sökt på forumet, men har bara hittat gamla trådar om tinova vx.

Ni som har målat med denna, rekomenderar ni den ?
Vill gärna ha en färg som håller några år på huset, gärna många många år....

Nu är det nån sorts plastfärg på huset, som har lossnat lite här o där...Enligt uppgift så målade förra ägaren för 7år sedan, nu saknas det färg ¨på flera ställen av huset och fullt med sprickor i färgen som flagnar....
Vi tänkte vattenblästra huset för att få fram en fin träyta igen att måla på, då jag ej vill ha plastfärg på huset.

tinova vx kostar 1250:-/10L
Det är cirka 200kvadrat som ska målas +fönster.

Det finns även Flügger färg här i stan, men hittade ingen nyans vi fastnade för och de var mycket dyrare.
 
Glöm blästring! Förstör garanterat fasadvirket. Använd en speedheater så blir allt bra!

Lagvulin
 
Vi målade om vårat röda hus med Tinova VX för snart två år sedan, tror faktiskt att vi använde trägrå 4.
Med bra penslar och rikligt med färg målade vi om huset med endast en strykning, från rött till grått.
Huset var målat två år tidigare så fasaden var i bra skick men i fel färg.
Hållbarheten kan jag inte bedömma eftersom det bara gått två år, men vi gillade verkligen att måla med
den färgen.
 
Ingen av Nordsjös färger fick godkänt i Folksams färgtest om jag inte missminner mig

kolla här

http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest/aretsresultat/stockholm

Kulören kan du ju använda ändå även om du byter färgmärke..Det är bara att ta reda på ncs-koden så kan du bryta i vilken färgtyp som helst

Sen kan du nog glömma blästringen direkt..Enda raka att göra när du har en träfasad är att skrapa loss all färg med en stålborste eller liknande..Ett massivt jobb men det behöver göras om du ska få ett bra resultat..

Lycka till med målandet iaf!
 
Vad jag hört så ska vattenblästring funka bra, fast med mindre tryck o mer vatten istället, så det inte blir flis av virket.

Har ingen möjlighet att skrapa huset, då jag ej klarar det pga dålig rygg. Blir mkt och tungt jobb.
Har en bekant som lånar en vattenblästermaskin helt gratis så det kostar inget och han gör jobbet.
Vi får väl testa på nån mindre yta först o se hur resultatet blir, innan vi tar hela huset....

Kunde även köpa färg genom han, men vet inte vilket märke... Det är väl mer industrifärg, företaget han köper färgen på isåfall säljer endast till företag, men vad jag har hört så är det bra färg och priset skulle bli 450:-/10L valfri kulör och utan kvitto, så det är intressant....

Får se vad det blir för färg...
Ska få bort gamla färgen till o börja med, o byta ut lite bräder som e dåliga....
 
Om du trots allt vattenblästrar så vore det intressant om du återkommer med bilder på resultatet, gärna före och efter blästringen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.