Jag får inte ihop det riktigt med planeringen för det trånga pannrummet, visst kanske man kan pressa in en panna och max tre 500-750l tankar, men jag skulle helst vilja ha mer volym. Det finns gott om utrymme i ett garage ihopbyggt med huset,två 1500l tankar får utan vidare plats och ger 3000l till ett lägre pris än tre mindre tankar, men golvnivån där ligger ca 1 meter lägre än i pannrummet.

Visst kanske det fungerar med en liten tekniktank vid pannan ansluten via laddomat 21 och de större anslutna med laddomat 5030.. men tre pumpar...+cirkpump i två shuntkretsar, ev en tappvattenautomat och en eller två i en ev solkrets (Två om man kör plattvärmeväxtare...) Det blir 7-8 pumpar.....ujuj...

Frågan är om man kan ansluta alla tankarna i serie och använda laddomat21 kopplad att ta kallvatten från bottnen av sista slavtanken (1m under botten på panna och tekniktank) och ladda tekniktanken i toppen och därifrån dra botten till toppen på slavtanken/tankarna..Funkar det... Och kan man påräkna någon självcirkulation i händelse av strömavbrott...
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krångla till det så lite som möjligt. Beställ EN tank och sätt i garaget. Gör den så hög som du har plats för.

Självcirkulation får du så länge vattnet är kallare i tanken på samma höjd som pannan. Betydelsen av självcirkulation ska inte överskattas. Utan el kan du inte elda i alla fall. Fördelen med lite självcirkulation är att det inte kokar om det blir strömavbrott när tanken är halvvarm. När tanken börjar bli full kvittar det.
 
Jag håller med ovanstående. Köp en riktigt stor och hög tank istället. Och varför krångla till det med massa olika laddomater och pumpar. Du behöver ju bara en. Den stora tanken får du bättre skiktning i och du kan ha varmvattenslinga/solslinga/värmeväxlare eller liknande på den tanken, Hur ofta vill du elda och vilken effekt är pannan på? 2:an på forumet har bra koll på dimensionering. Själv tycker jag stor välisolerad tank och stor panna, ger mindre arbete och bra komfort.
 
Jovisst, om jag sätter tanken i garaget blir den så stor som möjligt, men takhöjden är begränsad och rektangulära tankar för dyra...får inte in standardtankar på mer än 1500l i garaget. undertaket finns inte med på bilden det är väl en 2,20 i takhöjd.. Som jag skrivit på andra trådar har jag iofs möjligheten att bygga en panncentral i ett uthus också (plastkulvert finns redan dragen av tidigare ägare med oavslutade planer.....) ... Kanske blir det en pelletspanna + en ny kakelugn istället, i väntan på att uthusanläggningen realiseras eller en tanksnål lösning (2*750 nya + bef 500l tank i pannrummet, mer ryms inte där....).

Men det bär emot att installera en pelletspanna när man har gratis ved......

Fastigheten används f.n. endast för fritidsbruk, så iofs skulle pellets vara billigare än den el vi bränner idag för att hålla uppvärmt när vi inte är där, skulle jag dimensionera acktanken efter mitt verkliga behov (Att hålla värmen Sö-To under vintern med 150kWh dygnsbehov när det är som kallast behövs rejäla volymer....uppåt 10 kubik....
 
Kolla husqvarnatanken, där finns ända upp till 5000L och det är hyfsade priser. Går att få skräddarsydda mot tillägg.
 
Helt klart bör du ställa tanken (helst bara 1 tank) i garaget, Där bör det ju gå att få in en tank som har en diameter på 2 meter o om den då är 180 cm hög rymmer den ca 5,5 m3 om toppen är något rundad men det görs väl runda tankar som är platta i toppen o botten med stagning..

Hur stort energibehov va det du hade PST??

Som sagts så går det ju inte att elda när strömmen är borta men det går ju ordna med batteri/omvandlare...
 
Energibehovet är idag kanske något lägre mot vad jag förväntar mig om vi flyttar permanent dit.....

Men elpatronen drog 200kWh/Dygn vid -20 grader ute. Huset då bara 5 grader inne (Lite frostkyddsel) och trots ständigt eldande i köksspis mm kom vi nog inte under 150kWh/Dygn när det var så kallt för att hålla +20 inne. (Två hus anslutna).

Idealet vore förstås att kunna tokelda den helg man är där med gratis ved så det räcker till 5-10 dagar utan att innetempen sjunker under 10 grader mitt i vintern...

Sen vill man ju kunna köra in bilen i garaget också när det är så kallt ute, så hur stor tank som helst funkar inte....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.