Hejsan!
Funderar på detta kring att värma upp min ovanmarkspool (16kbm). Har läst lite överallt om att man kan dra en slang som man låter vattnet gå igenom. Funderar här att köra en dräneringspump som kopplas til en 100 m. vattenslang som ligger under ett svart plåttak på marken alt. glashus. Tror ni att detta skulle fungera? Jag tycker personligen att det borde gå då svarta plåttak kan bli grymt varma....

Tack på förhand!
Christer
 
Lägg den på taket så blir det inga problem om olyckan är framme. Sen får det inte vara för hög fart på pumpen så vattnet hinner värmas ordentligt. En budgetlösning som min morfar använde för att värma vattnet till huset på sommaren, det fungerade utmärkt emn kapaciteten var inte lika stor med 25m slang men så värmde han inte en pool heller. Stäng av pumpen på natten och lägg på ett pooltak då.
 
Nja, för att värma så effektivt som möjligt så ska temperaturskillnaden mellan vattnet i slangen och lufttemperaturen/soluppvärmningen av slangens utsida vara så stor som möjligt. Alltså, se till att inte ha för låg hastighet på vattnet. För hög hastighet är inte ett problem, tvärtom.
 
Beror väl på hur man räknar på slangen, massan är liten och om solinstrålningen effekt inte är mycket hög kommer inte vattnet att hinna värmas tillräckligt då vattnets avsvalnande effekt på slangen är högre än vad solinstrålningen klarar att värma. Det finns ingen vinst i att pumpa in 25 gradigt vatten och ta ut 25gradigt. Hastigheten bör väljas så att man får en så hög kontinuerlig temperatur på vattnet ut i förhållande till flödet. Orkar inte ta reda på formler och räkna på det men rent intuitivt blir hastigheten lägre desto mindre effekt som kan tillföras vattnet. Vanliga dräneringspumpars maxkapaciet ligger kanske runt 300l/min och en 100m slang på 4cm diameter innehåller väl ca 125l vatten, låter bättre att låta vattnet ta några minuter att komma ut än bara 20 sekunder .Pumpen slipper också att ligga på fulleffekt och sliats ut/dra ström. Kan inte bevisa att det ger bäst resultat men i den här tillämpningen kanske det inte har någon betydelse om det tar 20 sek eller 5minuter.
 
Om man skickar in 1000 liter 25-gradigt vatten, och får ut vatten som är 25,1 grader, eller om man skickar in 10 liter, och får ut 35-gradigt vatten spelar ju ingen roll, eller hur? Det späds ju ändå ut i den totala vattenvolymen. Det enda man behöver bekymra sig om är att så stor energiöverföring som möjligt ska ske till slangen, och då vill man maximera temperaturskillnaderna. Ju varmare vatten som finns i slangen desto sämre blir energiöverföringen. Det här är ganska grundläggande fysik. Men jag förstår att det kanske känns bättre att få ut varmare vatten ur slangen, men ibland är ju faktiskt magkänslan fel.

Edit: Sedan har du ju alldeles rätt i att man får ta hänsyn till pumpkapacitet och sådant också, jag menar bara att man inte ska sträva efter att cirkulera vattnet långsammast möjligt.
 
Vi har 300m, 40mm PEM och får ut mest genom att köra pumpen 15 min, stoppa 15 min osv. Pumpen är på 80 W och vi använder plattvärmeväxlare
 
Sedan har du ju alldeles rätt i att man får ta hänsyn till pumpkapacitet och sådant också
Jo det var ju lite så jag tänkte, varför blåsa på när det inte spelar någon större roll om vattnet tar en minut eller fem minuter att nå poolen igen, bättre att spara lite på pumpkretsen än att vinna några procent i verkningsgrad. Du har för övrigt helt rätt angående fysiken. Mina funderingar låg väl mer åt min morfars håll då man vill ha så varmt varmvatten som möjligt ur kranen :/
 
Då så, då är vi ju överens. :)
 
Ja, det måste ju vara så att ju varmare vattnet blir i solfångarkretsen desto svårare att höja den ytterligare. Fullt ös genom solfångaren alltså, tycker jag.
 
Jag skulle vilja spinna vidare lite på frågan om jag får..

Hur är det med slangens diameter?

Är det bättre att ha en tunnare, men något längre slang som alltså får mer exponering av solen?
 
Det som räknas är den totala ytan slang som exponeras mot luften och solen. Det spelar alltså ingen egentlig roll om man har en tunnare och längre eller kortare och grövre om dessa variabler är samma. Så länge det är samma material och godstjocklek i slangen då förstås.
 
Ju längre detso bättre såklart, pumpen måste orka att dra runt vattnet också, då hjälper det att ha en större diameter då tryckfallet blir lägre. Sen finns det andra saker att ta hänsyn till, tex temperaturtålighet, rekommenderat arbetstryck,väderbeständighet mm. Som Jon skriver så ska ytan vara så stor som möjligt, därför bla som solfångarrör ofta är utplattade.
 
Redigerat:
För att förtydliga bara så att det inte blir missförstånd: Ja, ju längre desto bättre vid en given diameter, alltså så att man får större yta. Att gå till en längre slang men samtidigt gå ner i diameter så att ytan inte ändras blir sämre av det skäl du anger, alltså tryckfallet.
 
För att förtydliga bara så att det inte blir missförstånd: Ja, ju längre desto bättre vid en given diameter, alltså så att man får större yta. Att gå till en längre slang men samtidigt gå ner i diameter så att ytan inte ändras blir sämre av det skäl du anger, alltså tryckfallet.
Precis, jag formulerar mig lite luddigt ibland. Jag menar alltså så lång som det går med given diameter och pumpens förutsättningar tillsammans med platsen för solinstrålningen. Sedan är det enklare att hantera en klenare slang än en grov.
 
Nog kan man spinna vidare i det här ämnet. Eftersom jag är dåligt bevandrad i fysik försöker jag använda lekmannatänkande:

Tänk ett ex med en 100 m lång, relativt vek slang med ganska lågt vattenflöde. På mitten, 50m, har poolens 20 gradiga vatten nått kokpunkten. De sista 50 m har vi alltså ingen glädje av. Är slangen smal blir flödet till poolen litet. Om man ökar slangens volym och den solbelysta ytan kanske vattnet som tillförs poolen ligger på 50 gr men i mycket stor mängd. Man har då tillgodogjort sig hela slangens längd.

Ger mig inte: Vill ha stor genomströmming i solfångaren med stor belyst yta. Många parallella slangar blir då naturligtvis effektivare än en enda lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.