Hejsan...

Har letat efter slipers länge nu och dom få jag hittat har kostat skjortan... Så därför funderar jag på att göra skiten själv...

Till frågan då... Hur behandlar jag virket för att få ett ordentligt skydd som håller flera år ?? Virket kommer väl vara ca 150x150, beror på vad jag kommer över... Jag läste nåt om nån metod med spillolja och eldning... Funkar det ?

Kom gärna med massa förslag och idéer, eller om ni råkar ha billiga slipers ni vill bli av med i Gävle trakten ;)

mvh
 
Slipers är högst mijöfarligt och den metoden du pratade om verkar inte heller särskilt miljövänlig. Jag skulle nog tänka om. Att stå och elda spillolja är nog inget varken kommunen eller grannarna tycker är något du bör syssla med.

Vill du ha något som håller i markkontakt så är det NTR/A som gäller om vi pratar tryckimpregnerat. Ingen direkt miljövänlig metod det heller men den görs under lite mer kontrollerade former iaf.

Snällare metoder är linolja+terpentin+trätjära även om terpentinen inte direkt är nyttig. Men ska det ligga i mark någon längre tid så hade jag valt tryckt virke.
 
Spillolja är som sagt inte särskillt miljövänligt men det har använts som bryggimpregnering i många år......

Jag skulle antagligen gjuta motsvarande en slipers och sen lägga en tryckregel ovanpå för att fästa ovanliggande konstruktion i
 
Kalleman skrev:
Slipers är högst mijöfarligt och den metoden du pratade om verkar inte heller särskilt miljövänlig. Jag skulle nog tänka om. Att stå och elda spillolja är nog inget varken kommunen eller grannarna tycker är något du bör syssla med.

Vill du ha något som håller i markkontakt så är det NTR/A som gäller om vi pratar tryckimpregnerat. Ingen direkt miljövänlig metod det heller men den görs under lite mer kontrollerade former iaf.

Snällare metoder är linolja+terpentin+trätjära även om terpentinen inte direkt är nyttig. Men ska det ligga i mark någon längre tid så hade jag valt tryckt virke.
hur tryckimpregnerar man själv då ? det var ju hela idén med tråden... att göra allting själv... byggtimmer från byggmax kostar ju 65kr/m... kvm priset blir ju nästan lika mycket som priset för stenmur...

mvh
 
Att behandla virket med järnvitriol är ju en gammal och beprövad metod som fungerar. Ska du använda spillolja så är det bra om du tunnar ut den med lacknafta eller liknande så tränger den in djupare i virket.
 
ipppe skrev:
hur tryckimpregnerar man själv då ?
Det är helt enkelt omöjligt. Tryckimpregneringen sker i stora cylindrar med högt undertryck och övertryck och värme och vissa kemikaler, som man kan inte köpa fritt. :p
 
Vi kör med spillolja blandad med diesel för att behandla våra slipers.
 
Om du inte kan få tag på riktiga kreosotimpregnerade slipers är saltimpregnerade det bästa valet.
 
Vad ska du ha dem till och vilken miljö? All behandling med diesel och spillolja påverkar närliggande växtlighet då det lakas ut i marken.
Ska du gräva ned dem i jorden och få någon livslängd så är det riktigt tryckt virke eller slippers som gäller.
 
jag ska ha den till en mur i trädgården... ca 80cm hög... bakom muren kommer det vara uppfyllt med matjord hela vägen...
 
Spillolja, kreosot eller tryckt virke - ingedera är ju något man vill ha i sin trädgård. Speciellt inte i kontakt med matjord.

Hur skulle det vara om du murade upp en mur och sedan klädde den med plank el dyl för att få samma effekt?
 
mycke_nu skrev:
Spillolja, kreosot eller tryckt virke - ingedera är ju något man vill ha i sin trädgård. Speciellt inte i kontakt med matjord.

Hur skulle det vara om du murade upp en mur och sedan klädde den med plank el dyl för att få samma effekt?
varenda trädgård har ju slipers nånstans tycker jag... så farligt kan det väl inte vara för växtligheten ??

har kikat på olika slag av konstruktioner och hur jag än räknar så hamnar jag inte under priset för att köpa impregnerat byggtimmer... 51 kr/m på coop är det billigaste stället jag hittat... jag behöver ca 70-80 m och det blir runt 4000:-... köper jag vanligt timmer av en bonde i trakten och sedan behandlar det på nåt sätt så kanske jag halverar kostnaden... det var tanken iaf ;)

men kom gärna med kalkyler om ni har en billigare metod på en snygg mur... muren ska vara ca 0.8x8m...

mvh
 
Kan du inte sätta platon på insidan och dränera under, då borde det hålla bra


/Abbe
 
abbe_ skrev:
Kan du inte sätta platon på insidan och dränera under, då borde det hålla bra


/Abbe
platon på insidan av vadå ?
 
din trämur. Tanken är att få bort fukten från muren så att den får en torrare miljö att stå i. På så sätt lever den längre och behöver inte lika kraftig impregnering.
Sen är jag av den övertygelsen att det måste vara bättre att ta en slipers som redan har lakat ur i 50 år på banvallen än något nytt.

Du skriver att du vill ha en 80 cm hög mur. Nu vet jag inte hur det ser ut bakom muren men 80 cm är ganska högt för en trämur. Räkna med att behöba hjälpa den på något sätt annars kommer den troligen att luta utåt med tiden.

jag gjöt en mur förra sommaren som jag sen klädde med tryckt 22X95 på insidan. Det ska finnas någon bild på den här på forumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.