EmMi skrev:
Men nu lutar det åt att det blir spån + 1 skiva våtrumsgips i badrummet...alla tycker väl olika och vi har inte så stor erfarenhet...utan lyssnar på de erfarna.
Det här är ju i och för sig inte en fråga om tyckande. Det är ett faktum att detta skulle bryta mot branschreglerna, vilket känns ganska dumt.
 
A
På samma sätt som jag tycker det är dumt att inte följa branschreglerna så tycker jag det är dumt att inte följa de nya branschreglerna trots att de ännu inte trätt i kraft. Återigen, det finns en anledning till att branschreglerna ändrats och det är att de gamla reglerna inte räckte till. Att då bygga enligt de gamla branschreglerna så länge man får innebär att man faktiskt bygger på ett sätt som man *vet* med all säkerhet är dåligt .

Om jag hade en hantverkare som skulle göra mitt badrum och han skulle säga att om vi snabbar oss på så behöver vi inte göra ett ordentligt jobb utan vi kan "fuska" och ändå klara oss i händelse av försäkringsskada så skulle jag nog se mig om efter en annan hantverkare.
 
Redigerat av moderator:
Hej,

Ja nu har jag pratat med en på Ardex, och tyvärr! hade jag missuppfattat det hela när jag pratade med en hantverkare på en "badrumsfirma".
Som några påpekat så är det inte! tillåtet att använda spånskiva bakom gipsskivorna oavsett vilken typ av gipsskiva man nu väljer och detta gäller från och med 1/7 2007.


Varför vi inte får använda spånskivorna är inte pga röresle i mtrl som skulle kunna skada tätskicktet utan det ev. problemet mögel/svamp. Till stor del har det varit problem med kondens mellan plast och tätskickt i gamla väggar...

Det lite lustiga är dock att i golvet får vi använda spånskiva, hmm undrar var det borde ligga kvar vatten längst.
Dessutom behöver man inte riva befintliga träväggar vid renovering av ett badrum...kommentarer på det?

Till detta finns det "rörisarnas" bransch regler (http://www.sakervatten.se/) som säger att vid uppsättning av detaljer i badrummet ska det finnas 2 " att skruva i. Försök att planera ert badrum efter den regeln och se hur lätt det är...nog rätt svårt att följa allt till punkt och pricka. Bara att hoppas att det inte blir problem, för då lär det ju alltid finnas något som man missat.
 
jag har precis limmskruvat dit en vanlig 21mm golvspån motgolvreglarna.menar ni att jag måste riva upp denna igen eller är den här fukttåliga golvspånskivan nåt som limskruvas på den befintliga??
 
Det är inget krav att välja den fukttåliga. Låt den ligga, men var noggrann med primningen.
 
Olfe skrev:
Hej,

Ja nu har jag pratat med en på Ardex, och tyvärr! hade jag missuppfattat det hela när jag pratade med en hantverkare på en "badrumsfirma".
Som några påpekat så är det inte! tillåtet att använda spånskiva bakom gipsskivorna oavsett vilken typ av gipsskiva man nu väljer och detta gäller från och med 1/7 2007.


Varför vi inte får använda spånskivorna är inte pga röresle i mtrl som skulle kunna skada tätskicktet utan det ev. problemet mögel/svamp. Till stor del har det varit problem med kondens mellan plast och tätskickt i gamla väggar...

Det lite lustiga är dock att i golvet får vi använda spånskiva, hmm undrar var det borde ligga kvar vatten längst.
Dessutom behöver man inte riva befintliga träväggar vid renovering av ett badrum...kommentarer på det?

Till detta finns det "rörisarnas" bransch regler ([länk]) som säger att vid uppsättning av detaljer i badrummet ska det finnas 2 " att skruva i. Försök att planera ert badrum efter den regeln och se hur lätt det är...nog rätt svårt att följa allt till punkt och pricka. Bara att hoppas att det inte blir problem, för då lär det ju alltid finnas något som man missat.
Jag håller med dig- känns som att reglerna som arbetas om nu kanske komemr arbetas om igen snart ?
Frågan är ju om flytspacklet på golvet inte är fuktgenomsläppligt !? Och Är det där så är frågan varför man då får använda spån mellan två tätskikt i golvet men inte på väggen !?

Inte för att det berör mig så jag inte har plast i mit fritidshus men iaf :)

/K
 
Skälet till att golvspånet tillåts fortfarande är nog för att det inte finns några realistiska alternativ, som det gör på vägg.
 
jon_h skrev:
Skälet till att golvspånet tillåts fortfarande är nog för att det inte finns några realistiska alternativ, som det gör på vägg.
Med andra ord blandar man det som är bra och funkar, med det som är ekonomiskt och realistiskt, lite efter tycke och smak ? ;)

Skämt åsido - riktigt så illa tror jag inte det är - men jag är övertygad om att det är annat än bara ren forskning på vad som är bäst som ligger bakom en hel del regler... Det är troligen också så att en hel del av det man nu förkastar är statistiskt sett inte så illa att det bör förbjudas egentligen, utan man "tar i lite" - eftersom tillverkaren X och Y ändå hade de nya skivorna och de nya tätskikten på gång osv... Politik helt enkelt... :(

/K
 
klaskarlsson skrev:
Med andra ord blandar man det som är bra och funkar, med det som är ekonomiskt och realistiskt, lite efter tycke och smak ? ;)
Visst gör man det, man låter bli att förbjuda saker som är mindre bra för att det inte finns realistiska alternativ. Kartonggipsen fick ett års dispens för att branschen skulle hinna ta fram nya väggskivor, men det är svårt att se en lika enkel lösning på golvskivorna. Branschreglerna är en kompromiss mellan det som är optimalt ur byggtekniskt, ekonomiskt och hanteringsmässigt hänseende.

klaskarlsson skrev:
Det är troligen också så att en hel del av det man nu förkastar är statistiskt sett inte så illa att det bör förbjudas egentligen, utan man "tar i lite" - eftersom tillverkaren X och Y ändå hade de nya skivorna och de nya tätskikten på gång osv... Politik helt enkelt... :(

/K
Det tror jag inte alls, nu fantiserar du. Branschen hade fullt skubb att hinna få fram produkter som uppfyllde de nya kraven, och det var inte många leverantörer som var glada över detta. Tätskiktskraven kom för övrigt från boverket, och jag har svårt att se att tätskiktsleverantörerna har någon inverkan över dem. De nya glasfibergipsskivorna fick tas fram i all hast, så de var knappast på gång när reglerna skrevs, och fibercementskivorna har funnits länge.
 
Redigerat:
Men vadå, det är en sorts skivor på marknaden som det handlar om. Det massor av andra. Bara för att vissa leverantörer inte klarar att producera en skiva som både uppfyller arbetsmiljökraven och de tekniska kraven så kommer det knappast nya regler. Det finns massor av andra skivor som inte har dessa problem, det är ju bara att välja dem. Sedan kommer det säkert komma nya skivor i framtiden ändå, utveckling sker hela tiden.
 
Olfe skrev:
En annan sak som är intressant är ju den debatt som finns i byggbranschen just nu, där de vill förbjuda de nya skivorna med glasfibrer pga hälsoskäl. Många hantverkare har tydligen fått hosta, nästblod och klåda.
[länk]
Jag tycker att den här meningen talar för sig själv...

"- Det är när man skär skivorna som man får klåda runt handlederna och runt halsen. På sommaren när man har t-shirt är det inte kul, berättar Peder Vahlberg som är snickare på byggnadsplatsen vid Mariestrand."

Vill man inte använda föreskriven skyddsutrustning så får man välja en annan typ av skivor. Det är skitenkelt.
 
Jon_h: Vad menar du med "en sorts skivor"?
Trodde det handlade om glasfiber och cementbaserade skivor, men det kanske jag missuppfattat...
 
Det är den nya typen av glasfiberklädd gips som det är problem med. Det har länge funnits fibercementskivor av olika typer som är beprövade och godkända. Dessutom finns epoxycementslammade cellplastskivor som också är godkända. Och som ACME skriver, tycker man att den skyddsutrustning som krävs är jobbig så får man jobba med en annan sorts skiva. Det gör jag.
 
Vi pratade med försäkringsbolaget när vi började med vårt badrum och de menade att om man följer gällande regler _när man gör jobbet_ (dvs fram till 1/7 2008 skulle gipsskivor vara "tillåtna") så får man ut på försäkringen med lägsta självrisk. Har man gjort nåt galet får man ändå ut på försäkringen, men då blir självrisken högre, förstås. (låter lite konstigt nu när jag skriver det, men så sa de.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.