Hej!
Detta är min första tråd så hoppas den blir rätt. ha överseende.

svara fast bara på en fråga om ni kan, allt är till hjälp!!

OK, det är nu såhär att jag i morron ska bjuda på ett fritidshus, blir det affär så flyttar jag in ganska snabbt och är tänkt att jag ska bo dära året runt, och sen bygga och fixa lite varsom jag har tid. (är jag helt galen??? =)"

Lite snabb info :

Fritidshus på 60 m2 med friköpt tomt på ca 2600 kvm, 2 rum varav 1-2 sovrum, stort kök med trapp upp till övre plan.
Typ : Trähus
Grund : Betongplatta/plint
Fönster : 2 glas.
Tak : Plåttak
El : Direkt verkande
Vatten/avlopp : Enskild sommarvatten via grävd brunn med pump, enkelt avlopp.
Vedspis och öppenspis med insats
ÖVRIGA BYGGNADER : Enklare uthus med vedeldad bastu/omkl.rum + förråd. Utedass.

jag har tusen frågor men jag tar dom jag kommer på nu och hoppas ni kan hjälpa mig lite.



1. Får man slänga upp staket runt tomtgränsen utan "massa tjorv" ?

2. Måste man har något slags tillstånd för att sätta upp en mulltoa (eller nå liknande)+ dusch ?

3: Vad innebär att provtrycka eldstäderna? (förstår att detta är ett av mina minsta bekymmer men alltid bra att veta vad som menas med provtryckning)

4. En värmepump känns som ett smart alternativ(??), blir det några problem här? tillstånd? eller är det bara köra på?

5. om dom måste borra ny brunn , vad kan kostnaden tänkas bli? har läst runt massor och sett att det borde kosta kring 40-60? svårt att svara förstår jag.

6. Kostnad för att bygga en liten toalett med dusch och plats för mulltoa (eller vad det nu blir för toalett) ? på ett ungefär? är det 80-100 vi pratar om? mer? mindre? inget avancerat utan bara så enkelt som möjligt.

Skriv gärna vad ni kommer på som man bör veta/tänka på, detta är min första stuga/fritidshus och jag vet i princip ingenting...


Hoppas det inte blev för kluddigt. vill tacka för ett jättebra forum, jag har varit hära en tid och spanat runt men detta blir min första tråd som sagt.
Mvh M
 
Redigerat:
kan inte svara på allt men ska försöka på ett par punkter.

1: Staket, där genomsikten är 50% eller högre är inte bygglovspliktigt om det rör sig om "normala" höjder, kolla med kommunen där stugan är.
2: Mulltoa kan du sätta in utan tillstånd, dock får du inte använda gödslet i trädgårdslandet. (det sista kanske bara är en rekommendation, är inte 100% säker)
3: Provtryckning av skorstenen görs för att se att den inte läcker rökgaser någonstans och detta är enligt lag ett krav för att få sätta in en kamin eller öppen spis. Görs av sotaren.

Resten lämnar jag till någon med bättre koll.

/Kalle
 
4. Luft/Luft värmepump är bara att sätta in. Övriga typer behöver tillstånd.
5. Japp, brunnar är dyrt
6. Beror helt på utförandet: tillbyggnad till huset, friggebod etc.. Något enkelt både kosta mindre än 100 tycker jag.
 
En ny brunn kostar ca 45000 att göra (för normalt djup), men då ingår inte rör/el-dragningen fram till huset från brunnen.

Bergvärme kostar massa pengar att installera, och det kräver att du har vattenburen värme i huset. En luft/luft-värmepump kostar ca 15-20000 kr, men den kräver att man har möjlighet för luften att cirkulera runt i huset, och under -15 kan man inte räkna att den ger någon värme, så man måste ha el-element också som kan klara hela husets värmebehov.

Kontrollera noggrant med miljönämnden i kommunen om det finns tillstånd för avlopp (bad dusch tvätt +wc) och vilken typ, annars kan det bli en mycket dyr sak att få åtgärda sen. Bara avloppet kan kosta upp till 100000 kr i värsta fall! Det kan även vara bra att kontrollera saker som tex om kommunen tänker ansluta området till kommunalt vatten och avlopp, för då kan man åka på en kostand på ytterligare 150000 för det sen!

Kontrollera också att det finns bygglov för fastigheten, bodar på tomten osv.

Kolla även om det finns planer på att dra vägar eller järnväg i området - fråga mäklaren om detta, dom får inte undanhålla saker om du frågar dom (det gäller allt ovanstående egentligen)

Kolla under krypgrunden/torpargrunden hur det ser ut, kolla att det inte är mögel, fukt och liknande under, detsamma gäller vinden. Om du själv inte kan så mycket om hus så ta med dig någon som kan mer och har lite basic-kunskaper om hur hus fungerar och vad man ska kolla på, alternativt ordna med en seriös och opartiska besiktning innan du betalar!
 
Redigerat:
När det står såhär "Vatten/avlopp , Enskilt sommarvatten via grävd brunn med pump. Enkelt avlopp."

Finns det någon chans att man kan lösa så man har "åretruntvatten" genom den brunnen, och slippa borra ny? kanske komma undan lite billigare?
Förstår att det är omöjligt att veta just om denna brunn, men sådära allmänt kan det gå att göra? eller är det alltid så att man måste borra upp en ny brunn för att få vatten åretrunt?

Ok. Det finns element installerade och klara att köra.

Oj, tur att du säger om avlopp , kommunalt och det. Blir att kolla upp det idag då efter jag hört vad budet ligger på nu.

Ja en sak till när jag endå är igång, vad är det för kostnader det handlar om när man ska ha varm-vatten? dvs nån beredare?


Jättetack för alla svar! / M
 
Redigerat:
Hej,

Gå in på Lanmäteriets hemsida och sök upp fastigheten i Fasighetsregistret. Har för mig att det kostar ca 50 kronor per sökning. Där får du alla uppgifter om fastigheten, t.ex. om det finns servitut, om tillgång till avlopp och vatten är inrapporterat eller inte osv.

Om det är en grävd brunn tror jag inte att du skall räkna med att kunna ordna åretruntvatten i den. Allt är givetvis beroende på djup och hur brunnen ser ut. För åretruntvatten tycker dock jag att man skall satsa på en borrad brunn eftersom det ger större driftsäkerhet och troligtvis också vattenmängder. Vill du läsa mer om brunnsborrning kan jag rekommendera www.geotec.se.

Priser på varmvattenberedare och annat vvs-material hittar du på www.rinkabyror.se.

Beteckningen "enkelt avlopp" tycker jag verkar lite skum... Kontrollera noga vad det är för typ av avlopp. Har de installerat en slamavskiljare? Har de använt sig av traditionell infiltration eller s.k. kompaktfilter? Öppna slamavskiljaren (om det finns sådan) och kontrollera att de har tömt den också. Jag vet många som har har installerat slamavskiljare för kanske 15-20 år sedan, men sedan aldrig tömt dem. Antingen p.g.a. okunskap eller lathet. Risken är då stor att det uppstår slamflykt, där slammet inte längre stannar i slamavskilajren utan fortsätter ner i infiltrationsbädden och sätter igen den. Då tvingas man gräva om hela infiltrationen.

Prata med kommunen och be dem kontrollera att det finns tillstånd för avloppet och att det är godkänt av dem.

Glöm inte heller att göra en ordentlig besiktning av huset. Det är många som slarvar med det när det gäller fritidshus...

Lycka till
 
Fritidshuset120 skrev:
Hej!
Detta är min första tråd så hoppas den blir rätt. ha överseende.

svara fast bara på en fråga om ni kan, allt är till hjälp!!

OK, det är nu såhär att jag i morron ska bjuda på ett fritidshus, blir det affär så flyttar jag in ganska snabbt och är tänkt att jag ska bo dära året runt, och sen bygga och fixa lite varsom jag har tid. (är jag helt galen??? =)"

Lite snabb info :

Fritidshus på 60 m2 med friköpt tomt på ca 2600 kvm, 2 rum varav 1-2 sovrum, stort kök med trapp upp till övre plan.
Typ : Trähus
Grund : Betongplatta/plint
Fönster : 2 glas.
Tak : Plåttak
El : Direkt verkande
Vatten/avlopp : Enskild sommarvatten via grävd brunn med pump, enkelt avlopp.
Vedspis och öppenspis med insats
ÖVRIGA BYGGNADER : Enklare uthus med vedeldad bastu/omkl.rum + förråd. Utedass.

jag har tusen frågor men jag tar dom jag kommer på nu och hoppas ni kan hjälpa mig lite.



1. Får man slänga upp staket runt tomtgränsen utan "massa tjorv" ?

2. Måste man har något slags tillstånd för att sätta upp en mulltoa (eller nå liknande)+ dusch ?

3: Vad innebär att provtrycka eldstäderna? (förstår att detta är ett av mina minsta bekymmer men alltid bra att veta vad som menas med provtryckning)

4. En värmepump känns som ett smart alternativ(??), blir det några problem här? tillstånd? eller är det bara köra på?

5. om dom måste borra ny brunn , vad kan kostnaden tänkas bli? har läst runt massor och sett att det borde kosta kring 40-60? svårt att svara förstår jag.

6. Kostnad för att bygga en liten toalett med dusch och plats för mulltoa (eller vad det nu blir för toalett) ? på ett ungefär? är det 80-100 vi pratar om? mer? mindre? inget avancerat utan bara så enkelt som möjligt.

Skriv gärna vad ni kommer på som man bör veta/tänka på, detta är min första stuga/fritidshus och jag vet i princip ingenting...


Hoppas det inte blev för kluddigt. vill tacka för ett jättebra forum, jag har varit hära en tid och spanat runt men detta blir min första tråd som sagt.
Mvh M
En sak du bör börja med är att ta reda på det du kan om fastigheten i kommunala arkiv och ev på lantmäteriet. Det är tex av ganska stor betydelse om det är inom ellr utanför detaljplanerat område.

1. normalt sett är staket upp till 110 cm inte bygglovspliktigt, och sedan upp till 180cm med mer än 50% genomsläpplighet - det finns också regler om att inte skymma sikten för trafiken -det varierar lite så ring kommunen och hör efter om du vill bygga ett högre.
2. Mulltoa tror jag går bra utan tillstånd (däremot behöver du nog tillstånd för tank och definitivt för trekammarbrunn eller förståss om det finns ngn kommunal anslutning). Vatten och avlopp, även BDT (dush+disk etc) kräver tillstånd för det mesta. Finns det redan en anläggnign föär "enkelt avlopp" så torde du kunna fortsätta utnyttja den.
3. Sotaren skall besiktiga dom innan du får ta dem i bruk - brukar inte vara så farligt dyrt.
4. Här vet jag inte riktigt, vanlig luftvärmepump är jag ganska säker på att du får efterinstallera, bergvärme behöver du tillstånd för - bero lite på detaljplan eller avsaknad av sådan också antar jag. Viktigast är som ovanst. säger att se om kåken är lämpad för dessa.
5. Vad jag har hört så kan en ny brunn gå på alltifrån 20-30kkr till 100 000 kr
6. Väldigt svårt att svara på: Har du utrymmet redan så tror jag en enkel anläggning med våtrumsmatta och våtrumstapet inte går på några 100 kkr - snare 30-40. Gör du mer själv inskar ju priset också. kanske om du lejer bort alltihop så kan det dra iväg uppåt 100 - du får ta in offerter...


En sak som slår mig är att du tänkt fixa mycket själv - detta är nog en förutsättnign för att få det hyfsat billigt iaf. Bara du har intresset så kan du lära dig på vägen. Gör också en besiktning av huset om du vinner budgivningen, inte minst så får du reda på hur huset är uppbyggt och potentiella felkällor när du går med besiktningsmannen...

/K
 
Sommarvatten - är det en egen brunn det handlar om, eller är det en samfällighet? I sommarstugeområden har man ofta en gemensam brunn och hydrofor. Detta vatten är då bara igång när folk är i sina stugor, dvs under sommaren.
 
Enkelt avlopp brukar på mäklarspråk betyda ett rör som går rätt ut i naturen. Detta är inte tillåtet, räkna med en avloppsanläggning speciellt om du tänker dig att bo året runt. Kolla också var brunnen ligger på övriga tomten, det måste vara ett långt avstånd från infiltrationsanläggning och befintliga brunnar för att du ska få igenom ett godkännande.
 
5. Har just fått en offert på borrad brunn och den såg ut såhär, priser med moms:
Startkostnad 7.000:-
Borrning: 240:-/meter
Foderrör ner till fast berg: 600:-/meter
Tryckning av borrhålet om tillrinningen inte är tillräcklig: 7000:-

Vår tomt är strandnära så de borrar inte mer än 40 meter pga risk för saltinträngning. Dessutom behövs troligen inte mer än 6 meter foderrör då det är max 2 meter ner till urberget. Men är det sprickor i berget finns risk att det behövs mer.

De har tittat på vår tomt (östra Uppland) och garanterar en tillrinning på minst 2400 liter/dygn efter avslutat arbete samt satt en maxkostnad på 38.000:-. Kan de inte uppfylla garantin behöver man inte betala något alls.

Tror dessa är rätt dyra, bl.a. för att de har en garanti. Kan nog hitta någon billigare men utan garanti.
Kolla Brunnsarkivet på http://www.sgu.se för att se borrdjup och tillrinning på borrade brunnar i närområdet, en mycket bra källa till info.
 
Hej alla! det gick ganska dåligt med min lilla plan. Det var alldeles för höga bud. Dom var redan uppe i det dubbla av vad köparen begärt som minimum...man får leta vidare och kanske hitta något liknande i framtiden. Tackar alla för era svar! har fått lite mer kött på benen nu iallafall. Mvh M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.