Har en del funderingar när det gäller passivahus.
måste säga att jag är lite skeptisk när det gäller att bygga helt tätt.
det vill säga om du bygger in det mista lilla fukt under byggtiden så är det ganska så säkert att du kommer att få fukt och mögelskador i huset.
Om nu allt går som det ska och man klara sig från fukten, hur mycket isolering ska det vara i ytterväggarna och i taket och är det mäst enerig smart att bygga ett tvåvånings hus?
hur mycket ska man isolera grunden med ?
Jag och min sambo är mer inne på att bygga en enplansvilla med 260mm med isolering i ytterväggarna och
500mm lösull på yttertaket.
frågan är ju om om man tjänar in att bygga ett passivhus. byggkostnaden sticker ju iväg en hel del
 
Snickar Håkan skrev:
måste säga att jag är lite skeptisk när det gäller att bygga helt tätt.
det vill säga om du bygger in det mista lilla fukt under byggtiden så är det ganska så säkert att du kommer att få fukt och mögelskador i huset.
Man har bara ett tätt skikt, vilket innebär att fukten alltid kan ta sig ut åt ena eller andra hållet. Och detta är inte något unikt för passivhus, en tät diffusionsspärr är viktig för alla vanliga trähus med mineralullsisolering.
 
Hallå, jag har projat mitt egna lågenergihus som följer kraven för Passivhus.
Passivhus är ett varumärke med särkilda regler registrerat av Hans Eek, jag uppfyller kraven för byggnaden men tänker inte följa den slaviskt när det gäller belysning osv och jag ska inte certifiera det. Tänk inte Passivhus för det är i mångt och mycke ett modeord, försök istället tänka på hur ekonomiskt du vill bygga.

Ett enplanshus har svårt att klara de kraven. Mitt sluttningshus har 370mm isolering i träväggarna, sluttningsplanet har jag lite mindre isolering och fönstren har "bara" 0,9 i u-värde. Tak 500 mm och 300 under plattan. Jag ligger då på gränsen för effektvärdet för Passivhus, ett enplanshus får du ha en bättre konstruktion överlag.

För byggfukten är det ingen skillnad mellan ett vanligt hus och ett lågenergihus men i driftsskedet så får man vara försiktig så man inte förstör fuktspärren då ett lågenergihus är känsligare än ett vanligt hus.
Folk vill att regnkläder ska vara täta men inte husets fuktskydd, lite kul

Spana gärna in isover.se och titta lite på deras multicomfort koncept så kan du få lite upplsag på konstruktioner och lösningar för att bygga mer energisnålt.
 
Raft: på en av bilderna ser man ett fiffigt hjälpmedel för att klippa isolering. Var kommer det ifrån?
 
Tack!
 
Vi ska inte glömma att en del av de byggda passivhusen har visat sig vara lite floppar eftersom de visst har behövt tillförd värme inder den kalla årstiden.
 
volvo skrev:
Vi ska inte glömma att en del av de byggda passivhusen har visat sig vara lite floppar eftersom de visst har behövt tillförd värme inder den kalla årstiden.
Absolut sant. Vi har fram tills nu bott i passivhus (radhus dock) i ett par år. Det funkar bra när vi är hemma, har en hel del apparater på och undviker lågenergilampor, men under vintrarna har vi haft ca 17,5 grader inne på morgonen, vilket ytterligare sjunker en aning till eftermiddagen då man är iväg och jobbar för att sedan sakta jobba sig upp till kanske 18,5-19 under kvällen. Reser man bort över jul så är det rejält urkylt när man kommer hem, vi har fått ha en byggfläkt i garderoben för att kunna plocka fram för att få upp värmen igen och har varit tvungna att ha några mindre elradiatorer som stödvärme ibland.

Visst är huset billigt i drift, men man ska vara medveten om att man gör avkall på komforten för denna besparing.
 
Varför inte gjuta in golvvärmeslang i grunden så att man vid behov har möjlighet till billig tillskottsvärme om man nu måste åka bort eller under de kallaste perioderna? Sen kanske man kan ha en mindre pelletspanna.
Förutsätter dock att huset inte är byggt ännu :)
 
Måste slå fast att passivhus inte är mirakelbyggnader och inte alltid lämpligt...

Syftet är att bygga så energisnålt OCH ekonomiskt som möjligt. Att helt klara sig utan värme har inte varit lönsamt och aldrig ett riktigt mål. I lindås (radhus) har man elvärmetillskott på tillluften, villa Malmborg så har man fjärrvärme som tillskott på tillluften och kv Seglet i karlstad har man golvvärme kopplat på fjärrvärmereturen. Hur man än tillför den lilla extra värmen så måste man ha ett värmesystem för varmvatten.

Syftet och idéen är att man ska ha en sånt litet effektbehov och så liten uppvärmningsperiod under året som möjligt för att få en så billig helhetskostnad som möjligt. Inte att man ska lida pga för låga innetemperaturer...
 
jeppeknaster skrev:
Varför inte gjuta in golvvärmeslang i grunden så att man vid behov har möjlighet till billig tillskottsvärme om man nu måste åka bort eller under de kallaste perioderna? Sen kanske man kan ha en mindre pelletspanna.
Förutsätter dock att huset inte är byggt ännu :)
Varifrån menar du att den billiga värmen ska komma, som ska distribueras via golvvärmeslangen?
 
Som jag skrev, pellets. Alternativt nån enklare berg/jordvärmepump.
 
Redigerat:
Jag kan inte tänka mig att det går att få ekonomi i vare sig pellets eller värmepump av något slag om det är väldigt lite värme som behövs. El i någon form är nog det allra billigaste då. Det kan ju inte handla om mer än 3-4000kWh/år som behövs, och det tar sisådär 100-120 år innan ett bergvärmeborrhål och pump har betalat sig då.
 
Mikael_L
Swetrot skrev:
Jag kan inte tänka mig att det går att få ekonomi i vare sig pellets eller värmepump av något slag om det är väldigt lite värme som behövs. El i någon form är nog det allra billigaste då. Det kan ju inte handla om mer än 3-4000kWh/år som behövs, och det tar sisådär 100-120 år innan ett bergvärmeborrhål och pump har betalat sig då.
Men det går snabbare ju mer elpriset stiger. Dubbelt så snabbt när priset är det dubbla, osv.

Men jag håller med dig helt och hållet ändå, trots min invändning.
(Man får inte heller glömma hur många kompressorer och hela pumpar man kommer få byta under dessa 40-150 år som pay-off tid)

När folk runt ikring mig hör att vi planerar hus, kommer uppvärmning ibland på tal. Många tar för givet att vi ska ha bergvärme. Inte en chans är mitt svar. Inte med hus som kommer behöva ca 10000 kWh/år.
En del förstår fortfarande inte. :)

Men en pelletskamin eller kanske en braskamin, om det är tillräckligt öppen planlösning (men husets återvinningssystem vispar väl rätt snabbt in värmen där det behövs ändå?) är nog tillräckligt liten investering för att gå runt.
Och nöjet att lura energidrakarna på några kWh ska inte underskattas.

edit:
Glömde att det nämndes golvärmeslingor. Vattenmantlade kaminer är väl fortfarande lite väl dyra?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.