Funderar på att ha el i växthuset. Det skulle bara användas sporadiskt så en fast installation känns onödigt. Finns det något vettigt sätt att gräva ner en skarvsladd i gräsmattan? För att sen koppla in bara när det behövs (frostvakt, belysning, stereo...). Gräva ner ett rör och använda en hembyggd skarvsladd? Har ingen lust att gräva något stort dike som för en fast installation.
 
Om du menar en vanlig skarvsladd så får du absolut inte gräva ner den. Isoleringen är inte avsedd för det. Ett rör utomhus kommer alltid att för eller senare bli delvis vattenfyllt. EN vanlig sladdd är inte avsedd att läggas "blött".

Dvs det är både formellt felaktigt och det kan med stor sannolikhet bli farligt.

Om man istället tänker sig att tillverka en skarsladd av ett lämpligt kabelmaterial som får förläggas på det viset så stöter man på partrull i bestämmelserna. EN nedgrävning är en fast förläggning, då får du inte ha inkoppling via stickontakt.
 
Nej, det går inte.

Lägg en godkänd utomhussladd på marken vi de tillfällen du behöver el. Glöm inte att uttaget där du kopplar in den skall ha en jordfelsbrytare.

EDIT: Hempularen steg upp tidigare än jag:D
 
Enligt regler eller ej lämnar jag åt sidan men vi har en liknande lösning till en brunn med sommarvatten. Vi har en kabel dragen i en PEM-slang som sedan har stickpropp till ett jordat uttag bredvid elcentralen, men det är en 25år gammal installation. Det är tidigare ägare som gjort den lösningen.
Idag skulle jag ha dragit en EKLK i riktigt rör med fast anslutning till en brytare istället och även i ditt fall hade jag gjort på det viset. Och att du också har en jordfelbrytare.
 
Den där brunnsinstallationen skulle jag nog vara lite orolig för om det verkligen är en sladd som ligger i röret. Du har ju ingen aning om hur isoleringen ser ut en bit in i röret.
 
  • Gilla
Nils Westin
  • Laddar…
hempularen skrev:
EN nedgrävning är en fast förläggning, då får du inte ha inkoppling via stickontakt.
jaha, kunde tänka mig något sånt. Att ha den på gräsmattan och köra över med gräsklipparen tycker jag är en dålig lösning, så jag skulle vilja lägga lite jord över så man inte klipper/snubblar, men men.

Jag får väl nöja mig med att vattenslangen i alla fall är tillåten att gräva ner:)
 
En kabeltyp som är godkänd att grävas ner blir för tjock och på flera sätt olämplig att koppla in i stickontakt.

En skarvsladd måste användas så att man lätt upptäcker när isoleringen börjar bli sliten.
 
För din och omgivningens säkerhet: gör en fast installation. Olyckor med dåliga skarvsladdar som har använts som "fast installation" är så onödiga då det ofta handlar om ren dumsnålhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.