Byggde nytt Älvsbyhus 2003 och Putsade det med gips-cellplast-Sto sommaren 2004,(inte gavelspetsarna) jag och min sambo skall tyvärr separera och tvingas sälja. Vi ville ju ha en trygghetsförsäkring mot dolda fel så
Anticimex var här idag och gjorde mätningar, borrade 2st 5mm hål från insidan på enga gaveln och fuktmätte på baksidan av utegipsen och fick ett värde på 18,5%, detta är för högt då gränsen tydligen går vid 16%. Det har ju varit en ovanligt mild, fuktig vinter, kan detta spela någon som helst roll i det hela? Blir man tvungen att bekosta en total omkonstruktion av fasaden eller vad gör man? någon som har erfarenhet? Priser osv?? Mitt hus är ju verkligen inte det enda som är putsat enligt denna metod. Tilläggas kan att besiktningsmannen hittade inga som helst skador på fasaden vid fönster dörrar, sprickor eller liknande.
Undrar hur mycket man orkar med, detta kändes som droppen som fick den kända bägaren att...... Har det gått hysteri i Cellplast djungeln eller är det bara att hänga sig i närmsta träd?
Tacksam för all hjälp
 
Just nu går debatten som om att hus byggda enligt enstegsmetoden är husmarknadens värsta hus. Visst, enstegsmetoden är ju kanske inte så jäkla bra men radonhus, hus utan syllskydd, krypgrund osv är betydligt värre problem och kostar ordentligt mycket mer att åtgärda... ...om de ens går att åtgärda. Detta snackas det det inte om i dag 2008 och dessa hus säljs till priser som om dessa problem inte fanns.

Cellplastproblemet är ju hyffsat enkelt att åtgärda. Fasadbyte sker ju hela tiden överallt. Kostar kanske runt 200 000 - 300 000 om man tar hjälp av snickare. Betydligt billigare om man gör det själv. Har dock märkt hos vänner som bytt sin fasad att denna åtgärd betalat sig mer än väl. De rev ner den gamla fasaden (cellplast) och satte dit horisontella reglar med stenullsskivor emellan (oorganiskt material).sedan satte de vertikala reglar för att få luftspalt. På dessa satte de i sin tur en mineretskiva som målades med putsliknande färg. (Inget strul med bygglov mm då husets karaktär behölls)

De hade inget problem med den tidigare cellplast-fasaden men de märkte att hus i deras område med luftspalt gav ca 500 000 mer i betalning vid försäljning. De hade då bott i sitt hus sedan 1991. och det fanns inte tillstymelse till mögel på reglarna...
 
Jag hade för någon veckasedan en intressant diskussion med Anders Jansson på SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås) ang. enstegsmetoden. ( putsad fasad utav cellplast utan luftspalt ). Anders är en av Sveriges två främsta experter på denna byggmetod. Ingemar Samuelsson, hans kollega, är den andre.

Följande framkom.

1:
SP rekommenderar inte denna metod pga att det är mycket svårt att få allt rätt UNDER SJÄLVA BYGGNATIONSTIDEN.
Han menade att problemen med byggmetoden kan delas in i tre områden. ( Forskning visar på detta )
BYGGFEL, - Det byggs fel helt enkelt. Byggare följer inte de anvisningar som finns.
BYGGFUKT - Är reglar och annat material inne i väggen fuktigt så har det inte en rimlig chans att torka ut .
INLÄCKAGE - Anslutningsdetaljerna är inte ordentligt gjorda.

Anders säger att en alldeles för stor andel av hus byggda enligt enstegsmetoden uppvisar något eller några av ovanstående problem.


2:
För de som i dag bor i hus byggda enligt enstegsmetoden rekommenderar Anders starkt att testa sitt hus.
Kontakta exempelvis SP och låt dem göra prover. Kostar ca 5 000 kronor, Är det fukt i huset upptäcker SP detta garanterat menar Anders.

3:
Är det fuktproblem så har Anders aldrig varit med om fall där byggbolaget ställt sig på tvären.
Han upplever både berörda byggbolag samt försäkringsbolag som samarbetsvilliga.
Lösningar på problemen kan vara allt från mindre åtgärder till större åtgärder. Normalt sett skall antingen byggbolaget eller
försäkringsbolaget (nybyggnadsförsäkringen) ta kostnaden.

4:
Hus byggda enligt denna metod är mycket bra hus OM SP´s tester visar att det inte är någon fukt i huset , att anslutningsdetaljerna är ordentligt och noga utfört eller att problem är åtgärdade enligt SP´s rekommendationer.

"...då kan man bo riktigt tryggt i dem" menade han.

Är huset SP-testat och eventuellt åtgärdat efter SP´s rekommendationer så har man ett riktigt fint bevis på att ens hus är friskt.

Givetvis är det lika viktigt att ha koll på underhåll så som på alla hus. Husen är vare sig mer eller mindre underhållsfria än andra hus.
 
Diverski:

Du bör väl nämna i vilka hustyper problemen du nämner finns i, personligen tror jag du menar trähus med cellplast/puts.

Mvh Jawen
 
Helt riktigt. - Trästomme med cellplast och puts.

Just nu vet jag att Erlandssonbolagen i Kungsbacka, med hjälp av SP, gör en riktigt grundlig undersökning på ca 40 hus som de byggt. ( Fullskale-undersökning)

Jag känner några i området och skall försöka få lite info om hur det går för dem. Tydligen har de inte haft några direkta problem med husen men Erlandssonbolagen vill att de boende där ska veta att de bor i trygga hus.

Jag själv bor också i hus byggt enligt "enstegsmetoden" så därför är jag riktigt nyfiken på allt som sägs och diskuteras om detta. Vårt hus byggdes under -90 talet och ligger exponerat för vind och regn. Detta tillsammans med de rubriker som var i Juni-07 gjorde så att vi hade Anti-Cimex hos oss i höstas för att ta fuktvärden. Dessa värden visade att det var torrt och fint innanför fasaden samt att anslutningsdetaljerna var ordentligt utförda.

Utav egen erfarenhet samt diskussioner med folk som forskar på området så är min uppfattning den att det är en bra fasad som bidrar ordentligt till att hålla uppvärmningskostnaderna nere. Det viktiga är att husen är byggda av folk som vet hur man ska bygga enligt denna metod.

Ett tag var jag inne på att byta fasad men detta har jag släppt. Fasaden får vara kvar hela sin livslängd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.