Är inte det lättaste att ringa honom och diskutera det hela?
Om han är seriös lär han försöka fixxa det på något sätt.
Angående momsen är det trist när det händer. Vet själv att man lyckas slippa ur sig utan moms priser ibland, då det är det jag debiterar.
Men som sagt, det brukar gå att fixxa på något sätt.

Lycka till
 
En prisuppgift till en privatperson ska alltid inkludera momsen. Dra av momsen och betala fakturan. ;)
 
Vi har råkat ut för exakt samma problem FLERA GÅNGER och har nu fått nog. Droppen var när elektrikern kom med en extra faktura på >50' och sa att han hade "glömt" att han var tvungen att ange pris ink moms. Den fakturan bestred vi och har varken hört eller sett elektrikern sedan dess och detta var i mars månad... Vi anser att bollen ligger hos honom, vill han ha några pengar får han höra av sig men i vilket fall som helst så tänker vi inte betala någon "glömd" moms.
 
Jag håller med, pris till privatperson skall alltid inkludera moms! Betala fakturan utan moms, samt förklara varför. Vad gäller fallet skulle jag konsultera en annan plåtis för att få råd, en "second opinion" alltså! :D
 
folke skrev:
Innan det påbörjades var vi överens om priset 1000 kr/kvm och nu när fakturan kommer är det 1000+ moms.


Visserligen hade vi en diskussion om fall eller inte fall där jag hävdade att det bör vara fall men eftersom han dels sa att det redan var tillräckligt fall och dels sa att vatten på plåt inte är skadligt så gick jag i hasten med på det.
När det gäller priset så håller jag med de tidigare inläggen, är det sagt 10' till en privatperson så gäller just 10' och inget mer.


Däremot när det gäller 'fallet', dvs. att du nu själv i efterhand ångrar det som du kommit överens om med hantverkaren, begära in second opinion's som påtryckning osv. tycker jag personligen inte håller.

Förväntar du dig acceptans från hantverkarens sida för att själv slippa betala moms (pga. den 'lapsus' han gjorde som talade i termerna 'exkl. moms', till dig som privatperson), så bör du rimligen hålla dig till den överenskommelse du själv har träffat med hantverkaren.

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar ;)

MVH :)//Christina.
 
folke skrev:
Kan jag kräva reduktion på priset pga missat fall tror ni?
Du kan säkert kräva, i princip vad som helst som du själv tycker är rimligt med tanke på ditt eget agerande, det alldeles oavsett om du är lekman eller ej!!!!!!!


MVH//Christina.
 
Om man anlitar en fackman, som plåtisen, har man rätt att förutsätta att han ställer sin kunskap till kundens förfogande och gör ett fackmässigt bra jobb. I det här fallet tycker jag snarare att kunden blivit övertalad av fackmannen att acceptera ett undermånligt och kanske inte fackmässigt utfört arbete. Fast det finns ju många frågetecken här; räcker fallet? Mitt råd till dig folke är att ta in en oberoende besiktningsman som granskar jobbet. Betala inget innan dess. Om förfallodatum redan passerats bör du skriftligen bestrida fakturan med hänvisning till vad du tycker är fel och sedan tala om att du tänker låta besiktiga arbetet. Vad gäller momsen håller jag med föregående talare - uppgifter till privatpersoner ska inkludera moms och gör de inte de får hantverkaren stå sitt kast och ta förlusten!
 
Betrf vatten på plåt. Vi skulle lägga om vårt förråd/carport med plåt eftersom den tidigare pappen var ej tät tillräckligt.
Den plåtis vi pratade med hävdade med bestämdhet att eftersom det var så dålig lutning ~3-5 graders lutning så var det tveksamt om det skulle funka med plåt (bandtäckning med dubbelfals). Han sa att det absolut inte får stanna vatten kvar så att det går över falsen eller stanna vatten kvar alls.
TRP plåt (veckad plåt) skulle vara ännu sämre enl honom.

Med dessa ord valde vi annan takläggning.

Mvh
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.