Hej,

Har just upptäckt att jag har fukt och mögel i min torpargrund och det är ju inte så muntert. Efter att ha varit torr och fin i närmare 25 år så har det för första gången visat sig vara fukt/mögel med åtföljande lukt inne i huset. Det är endast mögel ovanpå den fuktiga sanden (ganska fin sand) och ingen mögel på betong eller undersidan på golvet. Möglet är vitt och lite fuktigt när man tar på det. Det är ca 73-75% luftfuktighet om jag kan lita på mätaren. Eftersom lukten finns inne i huset så känns det som att det är lite bråttom att åtgärda. Vad rekommenderar experterna att göra i detta läge? Det jag vet är att jag behöver anlita hjälp för att åtgärda problemen. Är tacksam för alla kommentarer.
 
Alsvinn skrev:
Hej,

Har just upptäckt att jag har fukt och mögel i min torpargrund och det är ju inte så muntert. Efter att ha varit torr och fin i närmare 25 år så har det för första gången visat sig vara fukt/mögel med åtföljande lukt inne i huset. Det är endast mögel ovanpå den fuktiga sanden (ganska fin sand) och ingen mögel på betong eller undersidan på golvet. Möglet är vitt och lite fuktigt när man tar på det. Det är ca 73-75% luftfuktighet om jag kan lita på mätaren. Eftersom lukten finns inne i huset så känns det som att det är lite bråttom att åtgärda. Vad rekommenderar experterna att göra i detta läge? Det jag vet är att jag behöver anlita hjälp för att åtgärda problemen. Är tacksam för alla kommentarer.
Installera en vettig avfuktare, plugga igen grundventilationen och skarvarna i grundmuren, ångspärr mot mark, ev isolera grundmurarna. Det löser dina problem förutsatt att din dränering fungerar som den ska.
 
...och ordna undertrycksventilation. Antingen genom att du använder en sorbtionsavfuktare (dyrare) eller genom att du använder en kondensavfukatare plus kanalfläkt för att skapa undertrycket. Om du väljer dte senare föreslår jag en dimmer till fläkten så att du kan ställa in undertrycksventilationen på den minsta nivå som krävs för att hålla lukten borta.
 
Tack för råden.

Vad tror ni behöver göras med saneringen innan man installerar avfuktare etc.? Är det bara att ta bort ett lager av sanden eller ska man också behandla med ngn mögeldödande kemikalie av ngt slag?
 
har du ingen plast som täcker marken/sanden så lägg en sådan först
gaia
 
Allt biologiskt material skall bort innan du lägger ut plast. Behövs inga kemikalier. Möjligen behandling av blindbotten, men viktigast att hålla fuktighet <70%RF.
 
Hej Rollo jag är intresserad av hur man kopplar en dimmer till en Paxfläkt jag har en som ger undertryck i grunden och skulle vilja ha ner varvantalet.
 
Installationen gjordes av en elektriker inklusive jordskydd o allt så jag kan inte ge några detaljer om det. men ser ut som en helt vanlig väggmonterad dimmer som sladden passerar. Kolla ex Clas Olson artikelnummer 32-3514. Borde man kunna installera själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.