Hej
Vi har tänkt att bygga ett växthus, ca 2,5 m brett och ca 5 m. långt, intill ena sidan av altanen. Långsidan av växthuset ska vara mot altanen.
Jag tycker att det skulle vara suveränt att ha det i direkt anslutning till altanen så att man kan gå in i växhuset direkt därifrån.
Om man tröttnar på att odla så skulle man kunna ha det som ett uterum på detta vis.

Problemet är att altanen ligger ca 70 cm över marknivå.
Är det möjligt attt bygga ett växthus så?
Man måste ju då gjuta en hög grund och sedan fylla den med makadam (?) och därefter gjuta ett golv där man ställer växthuset.
Någon som har erfarenhet av liknande eller har tips att dela med sig av?
 
Svårt veta hur Du hade tänkt dig växthuset= en sida, snedtak osv. Allt är ju möjligt, så det hade varit enklare om du bifogat en skiss. men det finns inget som säger att du måste gjuta en grund eller golv. Många växtshus har/står på plint och med yttersida av brädor. har du färdigt golv och detta skulle hålla för tyngden av växthuset, kan du enkelt lägga en regel ca 45X145x5m på altangolvet, och börja bygga därifrån. Använd bord att odla på, eller hinkar som står på golvet.
 
Har inte bestämt hur växthuset ska se ut än. Om det finns något färdigt som kan passa tänkte vi köpa det - annars bygga.
Det kommer ju bli väldigt högt om man ska ha det i nivå med altanen så det gäller att hitta på något som ändå kan bli snyggt.

Något färdigt golv att ställa växthuset finns inte.
När du säger att växthus kan stå på plint menar du lecablock då?
Jag tär rädd för att ett växthus med så mycket jord och man spolar vatten osv. - blir oerhört tungt och att man därför måste gjuta golvet?
 
ahaa, jag börjar förstå, jag trodde Du ville ha växthuset uppe på altanen. Mern vad har du på nuvarande altans sidor. Du kan kanske bygga ut nuvarande altan, för att där placera ett växthus. Växthuset behöver inte ha ett sadeltak, det går även bra med ett pulpettak, som lutar utåt från altanen. Plast är ju då lämpligt att ha i taket, och kanske öppningsbara fönster längs hela sidan strax under taket. Finns obegränsat med möjligheter när skapandet kommer igång. Är också enkelt att mura upp en grund i Leca till nivå med altangolvet.
 
Okej - jag får nog titta mer på vilka typer av växthus som finns, det gäller nog att hitta ett som inte ser så högt ut eftersom vårt måste upp en bit.
Tack för svar!
 
Bygg ett växthus med en upphöjd murad grund, det blir väldigt stiligt!

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.