Hej!
Är på gång att köpa en flaggstång. Eftersom huset är av äldre datum skulle ett "gammaldags" flaggstångsfäste med järnbalkar passa bra. Nån som vet hur man fixar ett sådant och går det att använda till en modern flaggstång?
/Hubbe
 
Själva fästet är inga problem, bara köpa lämplig dimension på U balk och sedan gräva och gjuta.

Vad som skulle kunna vara lite osäkrare är de genomgående bultarna. Då modärna stänger är av glasfiber som är känsligare för yttryck är det inte lika säkert att de genomgående hålen har tillräcklig area för att klara av de krafter/nötning som kan uppstå. Lämpligast är nog att rådfråga tillverkaren av stången.

Tompa
 
Riktigt gamla fästen bestod av två granit pelare med järnstång emellan som gick rakt igenom flaggstången. Tänk på att man enkelt ska kunna resa och fälla flaggstången utan att ta hjälp av hela grannskapet.

En variant är att använda ett nytt fästet och montera stenpelarna vid sidan om.
/CC
 
Hubbe skrev:
Hej!
Är på gång att köpa en flaggstång. Eftersom huset är av äldre datum skulle ett "gammaldags" flaggstångsfäste med järnbalkar passa bra. Nån som vet hur man fixar ett sådant och går det att använda till en modern flaggstång?
/Hubbe
Flagmore har flaggstänger för U-balk med galvat rör inuti. http://www.flagmore.com/se/index.php?id=345
Engelbrektsson likaså: http://www.flaggfabrik.se/flaggstanger.phtml
 
Eller varför inte skaffa en träflaggstång? De är bra mycket finare. Skogsägare brukar ha nån rak, smal gran i en slänt som man kan köpa. Ger lite övning i hyvling också. Har själv ett hemmabygge av stålrör (!) som är är hopsvetsade som en lyktstolpe. Det ser inte så kul ut. Tänkte på sikt byta till en trä.
 
Mr Handyman skrev:
Eller varför inte skaffa en träflaggstång? De är bra mycket finare.
Jag håller med. Men jag tycker inte att jobbet motsvarar den vinsten jämfört med att köpa en glasfiberstång för "gammaldags" fäste. Då har man ju kvar den delen i alla fall.

Tog precis ner min egen stång och den var tyvärr rejält murken mitt på. Bara att skicka till tippen. Tyvärr. Tur i oturen att jag märkte det när jag själv tog ner den och inte i en storm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.