En del saker är omöjligt att fixa till själv och det finns många kostnader man inte kommer undan hur gärna man än vill. Om man har ett stort kontaktnät av duktiga hantverkare som känner att de vill hjälpa dig i arbetet gratis eller mycket billigt så kan man kapa en hel del i arbetskostnaderna. Ensam bygger man inget hus på 2000 timmar, men är man två eller fler så går det bättre. Det är många moment då det är bra att vara minst två. Annars är uppskattingen på färdigt hus utan ytskickt och detaljer på 2000 timmar god.

Räkna med minst ca 500kkr i kostnader som kommer att vara svåra att kapa i. Tex pantbrev, vvs/el, markarbeten,husgrund,kök/badrum,anslutningsavgifter,bygglov osv.

Ett nybyggt hus idag i normalstandard av en husfirma nyckelfärdigt i den storleken ligger runt 2800kkr. Vill inte sänka er men jag tror att 1,2 miljoner är för lågt räknat. Ni kan kanske klara er på halva riktpriset och då har ni lyckats riktigt bra. Jag önskar er all lycka med bygget och hoppas att ni klarar er gräns.
 
Nyckelfärdigt det vi tittat på ligger på 1974000

Hur mycket skulle det göra i pris att bygga lite mindre då? Vad vi har förstått så gör det inte så mycket.
Eller om vi skulle helrenovera det gamla huset, skulle det bli billigare? El-snubben vi pratat med säger att det blir dyrare att göra om elen i det gamla än att lägga in i nytt. Antar att det kan va så med vvs också?
 
Redigerat:
Nyckelfärdigt det vi tittat på ligger på 1974000
Det var inte farligt för 180kvm, har de kanske missat någon kostnad?
 
kjl skrev:
Okej, när ni säger materialkostnad, vad räknar ni med där då? Är det kök och badrum och allt sådant också?
Ja, jag räknar med allt som är fast monterat, och som rimligen ingår om du säljer huset. Jag skulle gissa att du med egensågat virke hamnar runt 0,7 - 1Mkr i materialkostnader för det hus du tänkt bygga. Det beror lite grann på vilken takbeklädnad du vill ha, hur mycket isolering du kostar på dig (som ger lägre driftskostnader sedan), vilken värmelösning du väljer etc.
 
Hmm...okej. Materialsats på huset vi kollat på ligger på 752 000. ( Fiskarheden Svanen) Då ingår inte badrum. Menar du att vi inte kan hamna under det även om vi tar ner eget virke och sågar? Verkar ju surt isf. Och konstigt.
 
Vad ingår i materialsatsen? El? Uppvärmningssystem? VVS? Kök? Fönster? Alla dörrar? Isolering? Takbeklädnad? Utvändig färg? Tapeter? Golv? Ventilation?

Det är rätt så mycket material som du inte kan såga fram ur skogen. Jag vet inte om det ingår i materialsatsen heller, för deras hemsida berättade inte sådant.

Jag tror du behöver sätta dig ned en helg och börja göra en kalkyl. Börja med att fråga runt och beräkna sedan hur mycket ni sparar på att såga eget virke. Sedan har du ju en bra utgångspunkt.
 
Nu har vi kollat med snickarn vi ska ha hjälp av och räknat lite på det och han är helt övertygad om att vi klarar det på 1,3 (vi har höjt vårt tak för att få med oförutsedda utgifter.) Så nu ska vi bara skaffa riktiga ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.