Har lätt Alsheimers, vet att jag läst nå´t om detta ämne på forumet, men kan inte hitta det.
Ber är(r)ade forumkamrater om tips i detta. Jag har för mig att askan är ett bra gräsmattegödsel,
men vet som sagt inte var jag fått detta ifrån.

Kan någon vänlig själ sätta mig på rätt spår?

Matsa
 
Stämmer bra, ut med det på gräsmattan eller häll den runt dina frukträd.
 
Gissar att man inte bör överdosera? Har ganska mycket aska sparat....
 
Jag har läst någonstans att man inte skall ha den på saker man skall äta.
Dvs äter du gräs bör du inte ha på aska där.Likadant med fruktträd o dylikt
 
Matsa C skrev:
Gissar att man inte bör överdosera? Har ganska mycket aska sparat....

Max 2 liter/m2 rekomenderas..

Mossan mår då inte bra av aska, Jag strödde ut 20 l aska på 10 m2 ifjol o där försvann mossan o gräset kom fram..
Syren buskarna blommar ruskigt5 mycket då man strör aska på dom o om man kastar in en spade med aska i buskarna dör gräset i dom men buskarna mår prima..
 
Fina tips!
Jag har myyycket mossa i mossmattan och vill gärna har lite mer gräs utan att strö ut en massa onaturliga kemikalier och gödningsämnen. När jag nu står på tröskeln till att skaffa vedanläggning är det ju bra att veta vad man kan hitta på med askan.
Sedan gäller det väl bara att göra det vid regn så att allt inte blåser iväg...
...och sedan får man vänta ett tag med att släppa ut hundarna i trädgården för annars blir man nog inte populär här hemma... :surprised:
 
En kompis som eldar ved o bränner knappt 30 m3 ved/år får ca 50 l aska, så det är bara att kasta ut på gräsmattan o antingen gör man det på hösten eö så som jag gör på våren då man vill få bort snön snabbt.. Det tar max en vecka att få bort 5060 cm snö om solen lyser... :)
 
Staffans2000
Var bor din kompis som har drygt 50 meter snö. hualigen.
 
Missade ett tecken(-) då det ska va 50-60 cm snö djup.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.