Hej alla byggnadsvårdare.
Jag har stött på en sak som jag inte sett innan. På ett mindre hus av trä/timmer så har man fyllt upp platsen där man normalt lägger nockbrädan med murbruk. Dvs man har gjutit nocken och sen lagt pannorna i bruket. De flesta pannorna har lossnat och jag undrar varför man väljer att göra så här istället för det vanliga sättet med bräda, spik och pannor?
Någon som sett något liknande eller vet varför man gjorde på det här sättet?
 
Alla pannorna på vår ladugård sitter med cement. Nu är dom gamla och enkupiga utan spikhål så man hade kanske inget val?
 
Det var kanske nån variant för att de inte skulle blåsa bort tänkte man. Nere på Skagen finns det mängder av hus där pannorna är ditputsade så det syns utifrån. Som jag minns det var det väl de två yttersta pannorna runtom taket, som en ram alltså, och på äldre gotländska hus 'kastar' man på puts inifrån upp mot läkt och pannor, varför vet jag inte, och jag har inte heller förstått om det är hela taket eller delar. Har bara hört historier om folk som försökt göra det och fått tillbaka putsen på sig.
 
Mr Handyman skrev:
Det var kanske nån variant för att de inte skulle blåsa bort tänkte man. Nere på Skagen finns det mängder av hus där pannorna är ditputsade så det syns utifrån. Som jag minns det var det väl de två yttersta pannorna runtom taket, som en ram alltså, och på äldre gotländska hus 'kastar' man på puts inifrån upp mot läkt och pannor, varför vet jag inte, och jag har inte heller förstått om det är hela taket eller delar. Har bara hört historier om folk som försökt göra det och fått tillbaka putsen på sig.
Just det, i Skåne är det vanligt att nockpannorna är både spikade och murade. Ändå händer det att dom flyger iväg ibland. Normalt finns väl ändå en nockbräda som man lägger murbruket på innan man trycker dit pannan.

Precis som Handyman beskriver från Skagen ser det ut på riktigt gamla hus i Skåne. Alla takteglena spikades fast på läkt utan underlag, sedan tätade man mellan varje takpanna med kalkbruk. Eftersom man inte kom åt nockpannorna och de yttersta raderna vid gavlar och husvägg inifrån vinden, så var man tvungen att göra detta arbete utifrån. Därav vit rand runt tegeltaket. simrishamn2.jpg
(Svårt att hitta bra bild, tycks ha blivit ovanligt att man gör detta. Bilden är från ett gammalt vykort från Simrishamn och på det gula huset kan man ana en vit rand i takutsprånget, gavlarna o nocken)

Hur som helst, även om det inte är sådant tak du har, så är det helt normalt att nockpannorna är fastsatta med bruk.
 
Redigerat:
Ok tack för svar!
 
Jag tror att det är mer vanligt utomlands idag. I medelhavsländerna tycker jag det verkar vara ganska vanligt än i dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.