Hej!
Är ny på forumet men har läst har länge om era tips, så nu vart det min tur att få ställa en fråga.

Jag håller på och hjälper min far, han har en altan med tak och till sommaren har vi tänkt att isolera den och glasa in.

Underarbetet med dränering är seriöst gjort och det ligger trall över altanen.
Vi hade en tanke att om man struntar i att ta bort den befintliga trallen som ligger och lägger cellplast rätt på, och sedan klick-golv.Är detta en bra idé?

Det ska liksom bli ett uterum, det behöver inte vara fullisolerat men gärna förlänga säsongen, vi har tänkt att använda en gasolbrännare för värmen när det blir kyligare på hösten.

Grejen är den att det känns som ett stort projekt att ta bort all trall och börja om och just nu finns det ca 4 cm tillgodo för cellplast, och ca 1cm för golv. och då hade detta fungerat för oss.

Hur hade ni gjort om ni hade 5 cm tillgodo allt som allt?
Är det kanske en bra idé att göra såhär, men exempelvis fylla springorna som är mellan trallen?, kanske med papp eller fuktisolermatta underst, sedan cellplast och sedan golv?

Mvh Nicholas
 
Redigerat:
Ser inget problem i att göra som du beskriver. Uterummet har väl stora glaspartier och tunnt tak där den mesta värmen försvinner. Att lägga extra krut på att riva trallen för att kunna trycka in mer isolering är väl inte direkt försvarbart. Häfta en vindpapp eller liknande och lägg cellplast som du tänkt. Golvet upplevs som varmare med någon typ av matta, det behöver inte vara huvudmaterialet på golvet utan en större där man sitter fungerar ju utmärkt. Fukt behöver du inte bry dig om då uterummet knappast är hermetiskt tillslutet.
 
Vilken ordning ska man ta det?
Vindpapp, cellplast, golv?

Ska man ha plast någonstans i processen och isåfall mellan vad?

Ska man behöva täta springorna i trallen med nåt`?
 
I den ordning du skriver, pappen tätar springorna och minskar läckaget och draget. plast behöver du inte ha, foam under golvet för komforten kanske.
 
ok,

Tänkte även kolla med tak, är det meningslöst att endast satsa på 10mm isolertak, eller behöver man ha typ 32mm?
Och väggar, hade tänkt där ca 70mm cellplast,sedan spånskiva och därefter panel. Fungerar detta, behöver man plast här?
Eller kanske luftspalt?

Mvh Nicholas
 
Ingen med bra svar?
 
Väggarna är nog bättre med mineralull, lättare att få tätt. Jag tycker inte du ska sätta plast i form av diffspärr i ett uterum, bättre att låta materialet andas åt båda hållen vid stora temperaturvariationer. Någon spånskiva behöver du inte ha under panelen, det räcker med vindpapp,asfaltboard, isover fasadskiva eller liknande. Panelen brukar man sätta med en luftspalt mot materialet bakom, viktigare ju tätare färgen är. Vid tex falu rödfärg kan man skippa detta om man vill eftersom träet tillåts torka ut utåt.

Om du är ute efter att beghålla värmen inne i uterummet så är taket viktigast, sedan väggar och sist golv. Jag vet inte vad som skiljer 10mm och 32mm isolertaket åt i pris och U-värde, men är det inte dubbelt så dyrt så kan det säkert vara motiverat.
Lycka till!
 
ok tack...då har jag nästan koll på allt här nu. en sista fråga, hur gör man en luftspalt....Alltså först så cellplast (eller mineralull), tänker på om det blir fukt så kanske det känns tryggare med cellplast. Sedan asfaltsboard och sedan panel?
Panelen ska förövrigt vitlaseras.
Mvh Nicholas
 
hur gör man en luftspalt
Du spikar en spikläkt tvärs panelens tänkta orientering som ska fästa i regelverket längst ut mot det material du väljer ytterst i väggen innan panelen. Hänger du med? länkar till en bild om mitt språk blev för luddigt.
http://www.isover.se/sw23099.asp
 
Kanon, tack Fabian!
 
Isolera golvet så slipper du all hemsk fukt. Även om man inte ska bygga en "vinterträdgård" så är det smart att värmeisolera golvet för att slippa att det blir så mycket kondens i uterummet. Man har ju sett att kondens är ett jätteproblem i uterum. Jag tror jag läste detta på http://www.johab.se/bygga_uterum_bygglov.html
 
Hej!

Lyfter tråden igen för nu är bygget igång, och ja jag vet, det är lite fel årstid men sommarens tid räckte inte riktigt till :)
Taket blev klart igår, det blev ett 16mm kanalplasttak med uvärde på 1,7
-.----.-
Jo det jag undrar nu, det lutar åt att vi isolerar med mineralull i väggar. Det jag tänkte på är det här'.

Nu så sitter det ett staket runt altanen (alltså som kommer nu bli vägg), vi ska sätta lock på utsidan men sedan då när det ska isoleras inifrån och byggas till en vägg, hur gör vi på bästa sätt, regla direkt på insidan och sedan mineralull motstaketet eller ska man ha något innan, plast, papp etc?
Sedan efter isolering så kommer det monteras på asfaltsboard, därefter läckt och sedan inomhuspanel, låter det rätt so far?
Kommer det att räcka med 75mm isolering eller är det lika bra att ha 90mm?

Mvh Nicholas
 
Sätt vindpapp mellan luftspalt och isolering (alternativt utegips, asfaltsboard). Om du vill kan du sätta detta på insidan också innan läkten för inomhuspanelen men det är inte nödvändigt.

Skillnaden mellan 75mm och 90mm är ca 15% mindre energiförlust ut ur väggen. I ett uterum så försvinner nästan allt genom inglasningarna samt taket, väggen är därför mindre viktig.

Tror också du egentligen syftar på 70mm respektive 95mm (standard) mineralull.

70mm, u-värde 0,51
95mm u-värde 0,38

Jämför detta med tak och glas så inser du relevansen i att använda tjockare isolering i en mindre väggyta.
 
OK, hmm, fick nog det hela om bakfoten först för i min skalle tänkte jag, först sitter utepanelen med lock, sedan rätt på det ingen luftspalt utan isolering, efter det asfaltsboard sedan panel.

Men då ska det altså vara utepanel, luftspalt (hur stor, eller räcker det att bara sätta vindpapp och sedan isolering),isolering, asfaltsboard.

Kan du bara skriva exakt vilken ordning jag gör detta i, för allt material är inhandlat, börja från utsidan till insidan.

Tack Fabian, ursäkta om jag är lite trög!

Mvh
 
ytterpanel, luftspalt, vindtät skiva/väv/papp,mineralull, eventuellt skivmaterial/papp, innerpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.