Hej!
Vi bygger ett litet trähus (sommarstuga) i traditionell stil med stående panel med lockläkt och sidohängda tvåluftsfönster. Frågan är hur breda fönster- och dörrfoder ska vara för att passa in i stilen på huset? Finns det någon tummregel för detta?
Panelen på huset är 170 mm brädor med lockläkt på 45 mm.

Tack på förhand för hjälpen!
/Andreas
 
apotekarnes
Foder har nog varit olika breda genom historien. Jag tycker du ska titta på kringliggande äldre hus och följa stilen som är där. Ofta har husen inom en by ganska liknande mått på foder, vindskivor, panel etc. Annars är väl 12-15cm ganska normalt på äldre hus.
 
  • Gilla
olkran och 1 till
  • Laddar…
TAck!
Det är ett nytt område vid kusten i Skåne utan särskilt mycket bebyggelse förutom några sommarstugor byggda på 70-talet. Så jag har lite fria händer så att säga. Tycker jag hört nånstans att knutbrädan bör vara samma mått som panelbrädorna (dvs. 170 mm), men det kanske blir lite väl brett.
 
apotekarnes
17cm låter inte för mycket tycker jag. När jag byggde ut/om satte jag upp 22cm knutar, men då är panelen också rätt bred (20-25cm). Är huset i ett plan kan det dock kanske se lite skumt ut med väldigt breda knutar. Huset kan nog kännas lite stabbigt och lågt då. En sak som är snyggt om man vill att det ska se traditionellt ut är att ha blandade bredder på panelen. Det ger liv åt fasaden tycker i alla fall jag. Mät knutar och foder hos bekanta som har snygga proportioner på huset innan du bestämmer dig.
 
Jag har 170 mm panelbrädor och till knutbrädor har jag 140 + 170. 170-brädan går utanför 140-brädan.
 
  • knut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ama3282, inte minst för den fina bilden! Har målat panelbrädorna idag på stugan och bestämt mig för att köra 170 mm (140 mm) knutar som du föreslår. Nu återstår bara att bestämma fodermåtten. De borde ju vara något smalare än knutbrädorna. Några förslag? 145mm, kanske?

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.