Jag har ett hus från 1928 som det sitter gammla 2 glas fönster på, och vi ska bygga om våran övervåning
och frågan är då om vi ska byta ut fönstren som sitter där eller ska man renovera dom ?
Har hört att man kan byta ut glasen mot energi glas, borde ju bli mycket billigare än att köpa
helt nya fönster ?
 
Det beror helt på hur du värderar din egen tid. Träfönster behöver regelbundet underhåll,
och det är pilligt med maskering och annat, även om man bara tar utsidan.
Att fixa ett fönster ordenligt, även inuti, är rena tortyren för en sådan som jag,
som inte gillar att lägga tid på underhåll.

Vill du ha så lite jobb som möjligt med fönstren, så är ju aluminiumfönster
med träyta på insidan det givna valet.
Det ska vara möjligt att få spröjs om man vill ha det för att efterlikna de gamla fönstren.

Sänkt energiförbrukning får du på köpet...

/Hasse
 
Ja, det är otroligt mycket billigare, och i mitt tycke snyggare, att byta ut innanfönsterglasen mot energiglas när man renoverar. Ytterrutorna behåller du eftersom de ger liv åt fönster och fasad som planglas inte gör. Ett jäkla jobb men allt man gör står i triangulär interaktion mellan tid-pengar-kvalité. Bågar och glas du har nu är ju på sätt o vis ovärderliga, det kan man ju knappast säga om nyproducerade grejor...
 
Energigglas är väl en sorts floatglas? Det kommer att se illa ut även på insidan, visserligen bättre när man har ett riktigt glas att titta igenom, men är verkligen aluminiumbågar något att sätta på ett äldre hus? Då har man väl ändå tolkat begreppet byggnadsvård väldigt vitt. Det är en hel del jobb att renovera fönster, men det är väldigt roligt!
 
Måla med linoljefärg så slipper du maskera och annat krafs. Bara skära rent med rakblad mot spackelspade. Blir hur bra som helst.

Lagavulin
 
Är det spröjs på både innerfönster o ytterbåge idag?
Det går ibland att lägga in en trälist eller fräsa ur ett spår i innerbågenoch fästa ett ja, floatglas, mellan ytter o innerbåge = gammalt, nytt, gammalt glas.
Kostnaden för att lämna bort bågarna och få det gjort hos en glasmästare - dock med risk för att de inte använder det matreal man vill - är mindre än att helt byta fönster till nya .
Är det lika fönster på nedervåningen?
 
Tvärsnetts variant låter ju som en gyllene medelväg. En (tredje) båge med smala trälister och relativt sett större glasyta borde också vara en relativt osynlig variant.
 
Jag har sett alldeles för många här där vi bor (också 20-talshus) som byter ut gamla fina originalfönster utan att tänka efter. Hela huset byter skepnad och förfulas något otroligt. Renovera, vad du än gör.
 
ja det lutar nog åt att jag renoverar dom, vill inte förstöra charmen med huset, men vi har ganska kalla vintrar här så
man vill ju få bort draget från fönstren oxå :)
 
Vi kör med vanliga klisterremsor, förutom tätningslist, vilket ska räcka om man har täta bågar.
 
Icke att förglömma, virket i gamla fönster är av betydligt bättre kvalite än dagens ytved.
Jag har införskaffat en Speedheater för färgborttagning av fönster och mindre fasadytor. Tycker den fungerar mycket bra. Det är en infravärmare. http://www.speedheater.se/ Dränker man in fönstren efter skrapning med grundolja och grundmålar inom en timme får man ett otroligt "bett" för slutmålning. Grundfärgen följer då med in i trät.
 
Vi renoverar fönstren - och bor mitt i Lappland. :) För oss är det enormt viktigt att det som finns får bevaras. När fönstren är i bra skick och man har tätat ordentligt med lister så blir energiförlusten marginell, i alla fall enligt samtliga vi talat med (från energirådgivare till byggare till byggnadsvårdare).

Jag helrenoverade för övrigt samtliga fönster på nedervåningen i vårt hus, fönster som stått orörda i ca fyrtio år, under förra sommaren. Jag jobbade heltid samtidigt, jobbade med fönstren under lediga dagar. Var varken pilligt eller för mycket jobb.
 
Jag önskar vi hade haft originalfönster kvar i vårt hus. Istället har vi jättefula 70-talsfönster. Så hade jag varit er så hade jag nog tagit mig jobbet att fixa till fönsterna.
 
Sen finns det ju faktiskt firmor som renoverarr fönster med mer byggnadesvårdsmässiga metoder också, om man nu inte vill göra jobbet själv.

Frågan är ju vad det är för fel på dem i nuläget? Är det rötskador på bågarna eller är det bara kitta och måla som behövs? Eller är fönstren rent av ok, fast tätningen behöver förbättras med ylle- och linlister och klisterremsor?
 
Vi hyrde fönsterhantverakre för att renovera våra gamla fönster och köpte nya till utbyggnaden.
Att hyra fönsterhantverkare för att renovera kostar ungefär lika mycket som att köpa nya billiga fönster. Man med tanke på kvaliten på det gamla träet, så tycker i alla fall jag att det ändå är värt pengarna. Jag är helt övertygad om att om 10 år kommer våra renoverade gamla fönster att vara i bättre skick än de nya vi har köpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.