Bob_the_builder
polanders skrev:
Krysskolvning är klart bättre än kortling men vilket man bör använda beror mest på vilka dimensioneringstoleranser
Den konstruktör jag pratade med innan jag började med bjälklaget menade att krysskolvning var ett arv från Hedenhös som inte har några fördelar mot kortlingar. Men vad vet jag...
 
Jag fattar inte heller varför kryss skulle vara bättre.....
 
Ha ha jag hade fel. Krysskolvning och kortling är lika bra i fråga om stabilitet. Puh, nu känns det skönt.
Däremot är det fortfarande riktigt att kortling eller krysskolvning används för att staga upp golvet och få det att samverka. Fördelen med krysskolvning som jag ser det är att det är lättare att dra förbi div rör men det är ju en mindre sak.
 
Det som står i länken, att kortlingar i samma virkesdimension som bjälklaget inte skulle fylla riktigt samma funktion som krysskolvning, är felaktigt. Detta är ganska lätt att inse om man tänker på att kortlingen faktiskt innehåller precis de delar som normalt utgör en krysskolvning, men dessutom fyller ut det övriga utrymmet.
 
När man krysskolvar kan man ta till kors-reglarna med lite övermått, så man får banka dem på plats. I och med detta får de en inbyggd spänning. Detta kan göra konstruktionen stadigare än med enbart kortlingar.
 
Det kan man väl göra med kortlingarna också?
 
Mikael_L
Krysskolvning medför väl lite lägre egenvikt än kortlingar?
Men det måste verkligen vara på marginalen... :rolleyes: så ni kan väl i princip bortse från mitt inlägg :cool:
 
ByggaNytt skrev:
Nja, konstruktören valde efter mina önskemål om rakt/stabilt bjälklag! Han fick väl kickback från leverantören ::) Har för mig att jag köpte ~300 m 45*225 för 30.000:- vilket ger ett meterpris på 100:-/m vilket då kändes överkomligt!
45x300 ca 300 SEK/m år 2007. Men stabilt blev det, ca 2 mm nedböjsning vid full last.
 
Krysskolvning och kortling av bjälklag är INTE jämförbart när det kommer till nedböjning!

Lätt att inse om man tänker till lite...
 
Berätta hur du tänker.
 
ByggaNytt skrev:
Nja, konstruktören valde efter mina önskemål om rakt/stabilt bjälklag! Han fick väl kickback från leverantören ::) Har för mig att jag köpte ~300 m 45*225 för 30.000:- vilket ger ett meterpris på 100:-/m vilket då kändes överkomligt!
Med andra ord så gjorde man en bra affär när man köpte 45*220 för 53kr/m + moms, köpte en bunt 6,5m 45*220 C24-K24 tror jag dom hette, dessutom så fick jag dem hemkörda gratis.
 
Mikael_L
79:an skrev:
Med andra ord så gjorde man en bra affär när man köpte 45*220 för 53kr/m + moms, köpte en bunt 6,5m 45*220 C24-K24 tror jag dom hette, dessutom så fick jag dem hemkörda gratis.
Fast det var väl inte Kerto-balk då? Utan "vanliga" träreglar.
 
Faidros skrev:
Berätta hur du tänker.
Jag bifogar ett utdrag från Gösta Hamrins utmärkta bokserie "Byggteknik". Alla självbyggare med självaktning borde ha dessa böcker...

Det hela handlar om att göra vertikalt verkande krafter till laterala d:surprised:. Då duger inte kortling.
 
  • Krysskolvning_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
transatlantic skrev:
Det hela handlar om att göra vertikalt verkande krafter till laterala d:surprised:. Då duger inte kortling.
Det där är samma text som det länkades till några inlägg tidigare i den här tråden. Tycker att jon_h:s förklaring visar på ett bra sätt att det antagligen är Gösta Hamrin som inte tänkt till ordentligt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.