Har tänkt att köpa några fyrkantiga betongkrukor att ha på framsidan av vårat hus. Vill ha tips på snygga träd som kan stå i kruka och gärna övervintra där. Obs! Det är norrsida så dagtid är det ganska skuggigt.
 
Var i landet bor du?
 
Hemmakatten
Jag har en dvärgsyren som har stått i stor plastkruka i över 20 år. Den står tillsammans med en kärleksört. Nu skall den äntligen ned i jord (jag har aldrig bytt jord, bara lagt lite ny ovanpå) och vi får väl se om den klarar det nya, fria livet.

Dvärgsyren är faktiskt inte dumt, även om det inte är ett träd. den klarar sig i hela landet. Var bor du?
 
Redigerat av moderator:
Förlåt, missade en viktig punkt... Jag bor i Västergötland!
 
Vissa härdigare buxbomssorter är snygga i krukor och klarar skuggigt läge bra. Det är viktigt att krukorna är tillräckligt stora och att man vattnar buxbomen även på vintern. De större buxbomarna - på stam och formklippta - är rysligt dyra.

Hur stora hade du tänkt dig?
 
Att vattna på vintern kan vara lite farligt då de står i krukor om det sedan fryser på ordentligt. Då spricker krukorna ganska snart oavsett hur frostsäkra de är. Framåt vårkanten är det dock desto viktigare att man ser till att det finns vatten i krukan.

De flesta träd och buskar går att ha i kruka, titta bara på bonsaiträden. Även stora träd anpassar sin storlek efter vad de har för rotutrymme. Tänk på att om du åker bort på semester under några torra sommarveckor utan passning så kan det vara slutet för träden.
 
Gillar olivträd väldigt mycket, men är inte de svåra att övervintra? Trivs väl bäst i solljus också har jag för mej...
 
Bor du i ett blåsigt ställe kan ett stort träd blåsa iväg med kruka och allt. Det hände mig när jag hade en sockertoppsgran i en storkeramikkruka
 
Redigerat:
Häggmispel, lite mer buske än träd, fin blomning på våren och fin höstfärg, går i norrläge.
Bosse, TV4, Äntligen hemma, planterade halvträd i stora krukor i våras med bubbelplast ytterst i krukan för övervintringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.