Jag ska bygga ett rejält arbetsbord och har tänkt använda 45 x 70 till stommen och slätspont 34 x 120 till skivan. Det ska vara dryga 4 m långt och ca 80 cm djupt. Höjden är jag osäker på. Skulle behöva tips på konstruktion av stommen för att få den stadig och gärna snygg. Har inte lyckats hitta några ritningar/arbetsbeskrivningar efter allmänna sökningar på nätet. Tacksam för hjälp!
 
Har du funderat på att använda en köksbänkskiva istället? Jag hittade en grå, 4cm tjock, 3m lång spånskiva med krafigt laminat på ikeas fyndavdelning. Den var repad på undersidan och kostade 200kr. Stabil som f*n med rak framkant dessutom (inte avrundad som det brukar vara på köksbänkar).
Vill du ha en vridstyv stomme så kan du lägga 15-20cm breda "band" av t ex OSB eller plywood mellan fram -och bakbenen. Du spikar helt enkelt ett band på varje sida om benen direkt under skivan. Du kan göra samma sak i nedre delen av benen. Gör du 4 par av sådana ben och föbinder dem också så blir det nog stabilt till slut.
Du kan ju också använda hela skivor på de två yttersta benparen och sen klä in det hela på nåt sätt, kanske några lådor, hyllor, luckor osv.
Jag själv kommer att svetsa ihop en stomme till mitt mekbord - börjar bli allergisk mot träkonstruktioner :)
 
Redigerat:
Jag kommer prova mig fram lite och se om det behövs förstärkningsband. Min tanke nu är att göra en konstruktion enligt golvet på en altan. En ram och i den tvärslåar utplacerade på cc 50-60. Benen fästs på varannan tvärslå och ger cc 100 -120. Dessutom sammanbinds benen på ca hälften av höjden med tvärslåar och en längsgående regel över hela längden. Om det behövs fäster jag hela rasket med vinklar i väggen - Accepterar inte ett ostadigt bord.

Jag var till bokhandeln och bläddrade allmänt i relaterad litteratur. Fanns en hel del ritningar att få tips ifrån. Det saknar jag dock på nätet. Någon som vet några bra sidor för arbetsbeskrivningar, ritningar, motsvarande.
 
Perfekt, tackar! Jag borde såklart ha tänkt på att utöka sökningen till engelska.

Satt uppe länge igår och kollade många imponerande projekt. Inser nu att mitt bord bara kommer vara en snabb lösning. Därefter ska jag nog inleda min karriär med ett lite mer avancerat bygge.
 
ett smart bord som jag haft mycket nytta av är konstruerat såhär.4 st köksskåpsstommar från ikea varav 2st är väggskåp och 2st är bänkskåp .alla med höjden 70cm.Dessa vändes rygg mot rygg.en valfri skiva skruvas i botten och en 20-25 mm tjock plywood som toppskiva.runda av kanterna något på toppskivan och sätt på 4st rejäla stora låsbara hjul undertill.
Det blir stabilare än man kan tro faktiskt.
Du får en mobil plattform som även erbjuder förvaring undertill

ett tips även om jag precis förstod att du var ute efter något längre och mer permanent bygge.
 
Redigerat:
Mors

Så här gjorde jag:
Limmat ihopr arbetsbänken av 2*4.
El hyvlat till hygglig planhet.
Lagt skivan på ett antal stående K-plywood bitar som blev över.
Stagat Plyan med div gammla låghurtsar.
Ovanpå allt la jag en masonit med grå färg på (spikad med kort dyckert).

Det har funkat kalas i mer än 10 år på flera olika ställen.

Mvh

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.