har köpt ett hud som ligger på gammal sjöbotten ...det är alltid fuktigt just i det området huset ligger...nu ska vi så ny gräsmatta efter att ha grävt upp helaträgården när vi la ner jordvärme..

ett lager sand har jag hört ska va brasen på med jord och så blir det bra..
vi kommer att höja upp tomten en 20 cm. vilket som för att leda ut vattnet mot tomtgränsen....till detta ett lager schaktmassa sen sand och en fiberdukl sist på med jorden..

vad säger ni? vilken ordning ..när ska fiberduken på? ska det va sandblandad jord ? eller ett lager sand och sen jord?

helt novis ..
MVH Tapio
 
Varje nytt lager i jorden av annan fraktion gör det svårare för vatten och luft att röra sig genom jorden. Alltså ska man undvika att lägga en lerjord på en sandjord och en sandjord på en lerjord, t.ex. Så att ha ett rent lager sand under en matjord kan medföra att matjorden ovanpå blir väldigt känslig för uttorkning och att vatten inte rinner undan så snabbt vid kraftiga regn.

På en gräsmatta vill man ha en ganska sandig jord för att denna tål slitage bättre än en lerjord som kan bli helt förstörd av att man springer på den. Men under denna bör man öka halten av fint material som håller vatten bättre. Men detta bör ske successivt.

Ska du höja marken 20 cm totalt inkl matjordslager? I så fall bör du se till att iaf hälften är en schysst jord för gräset att växa i. Lagret med sand hade jag struntat i.
 
okej ..på med ett lager sandig jord sen finjorden och skit i fiberduk helt och hållet då?
 
Duken skulle vara om du vet med dig att det är en massa rotogräs i jorden under, t.ex. i schaktmassorna. Annars skulle jag strunta i det.

Jag skulle lagt först en "finjord" som är lite fetare med lite mer lera i, och sedan ovanpå det en sandjord som jag sår gräset på. Alltså det grövre materialet överst och sedan finare under. Då får man en yta som tål spring och slitage och har samtidigt en närings- och vattenhållande jord undertill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.