hej !
skorstenen på vårat hus är i ett yttre dåligt skick, den är godkänd av sotaren men den är inget snygg...vet inte vad de murat upp den med, men det känns som någon form av sand tegel :confused: dvs. teglet när man tar på den så smulas den sönder på de dåliga ställena.

min fråga är då, skulle man kunna för att inte behöva mura upp en ny skorster, kunna bygga upp med någon form av puts (likt sånt man har på källar väggar) ??? kanske förstärka med putsnät (hönsnät eller motsvarande)som någon form av armering när putsen läggs på ???
 
Hej!

Samma problem jag. Kommer knacka bort allt löst och slätputsa. ta ner TV-antennstången om det går. Sliter hårt på skorstenen.

Lagavulin
 
så du tror inte att det är någon fara att göra så då ? borde det ju inte var i och för sig, vad för puts kommer du använda ? något speciellt fabrikat ?
 
Hydrauliskt kalkbruk (flexar och lätt att arbeta med)
 
Hallå,
jag blev rekommenderad att skrapa ur och djupfoga stenarna. kanske kan vara bra för er oxå - när ni ändå håller på.
 
Ibland använde man isolertegel i skorstenar och det står vid lag dåligt över lång tid. Det är sådant tegel man normalt använde till ladugårdar. Det är inte lika hårt bränt som fasadtegel. Stilmässigt blir det ganska annorlunda om man putsar. Ett annat alternativ är att mura om från taket och upp. Isolerteglet (som jag utgår från att det är i det här fallet) kan vara riktigt dåligt. Plockade ner en sån på ett hus på landet för ett tag sen och man behövde inte använda några verktyg alls, vilket kan gälla även skorstenar med bra sten, men vittrat bruk. Putsningen i sig är inget problem om det är vettigt under. De flesta stockar är ju putsade upp till yttertaket.
 
jo det låter som om det är något sådant dom har murat upp toppen av skorstenen av, varje sten är ganska poröst eller i alla fall de som är lite dåliga...
men då är det inga problem att putsa även på dessa stenar ???

hydrauliskat kalkbruk finns det i vanlig snickar affär, typ bygg max, osv ??
eller är det någon annan sorts puts man ska använda ???
 
Vår skorsten var dålig när vi flyttade in i vårt hus. Förutom att dra nya rör i alla kanaler putsade vi och gjöt ny krona. Vi anlitade murare så jag vet inte exakt vilket bruk de använde. Resultate blev i alla fall bra.

Jag skickar med lite bilder på skorstenen.
 
  • DSCN2400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0725.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ama3282 skrev:
Vår skorsten var dålig när vi flyttade in i vårt hus. Förutom att dra nya rör i alla kanaler putsade vi och gjöt ny krona. Vi anlitade murare så jag vet inte exakt vilket bruk de använde. Resultate blev i alla fall bra.

Jag skickar med lite bilder på skorstenen.
Nu måste jag fråga lite vad en sån "operation" ligger i för prisnivå? Har det på kommande till sommarstugan.
 
Murarna gjorde följande:
- Drog rör i 5 st kanaler (Skorsten är ca 9 m ner till källaren. Varierande längd på kanaler)
- Putsade skorstenen över nock
- gjöt ny krona

Totalt kostade allt ca 50.000. Jag tror rördragningen kostade ca 35.00 så arbetet med skorstenens topp bode kostat någon stans 10-15.000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.