Vi ska bygga till och jag tog in flera offerter från företag. Dyrast, men även tydligaste offerten stod ett företag för. Vi skrev avtal och betalade 10% av tillbyggnads kostaden - 82.000:-

A) Det bygnadsfirman har gjort fram till nu är att ha grävt för dränering ca fem meter x 2 m djupt och bilat bort en betongplatta.

B) Jag blev lite misstänksam överderas agerande och efter lite arbete med datorn visade det sig att hade dom en skuld hos kronofogden.

C) Vid konfrontation om detta beskrev dom att det var tidigare kunder som inte slutbetalat vilket sett dom i en jobbig situation. Dom skulle konkursa det bolaget som jag betalat 82.000:- till.

D) Min uppfattning är att dom är reko och inte mörkar något längre. Men nu vill dom ha ytterligare 41.000:- (5%) för att kunna köpa material

Hur ska jag göra? Ska jag avbryta affären och känna mig blåst på 82000:- eller betala 41.000:- och hoppas att deras affärer reder upp sig.

Som sagt. Det verkar vara reko och yrkeskunniga killar som hamnat i en tråkig situation just nu.

Allt är vitt med tydliga avtal (iofs med ett konkursat bolag).
 
Jag skulle erbjudit mej att köpa materialet själv.

Be dem sedan jobba av de 82000 privat efter konkursen mot löfte att dom får slutföra jobbet. Troligen är dom intresserade av fortsatta inkomster efter katastrofen.

Att ge pengar till ett bolag som kommer att sättas i konkurs är verkligen ingen bra idé. Du kommer inte att få se röken av vare sig pengarna eller materialet.
 
Tack "mycke_nu"! Klokt.
 
Nej, betala inga mer pengar förrän du har fått utfört arbete eller material som motsvarar beloppet dom vill ha.
Det kan nog också vara läge att skriva lite brev och ställa krav för formens skull, även om dom framstår som reko. Jag är inte insatt i hur det går till vid en konkurs, men jag gissar att konkursförvaltaren ska fördela tillgångarna på dom som har krav på företaget?
 
Vem vill de att du ska betala till? Det bolag som ska sättas i konkurs eller något nystartat dit de ska lyfta över verksamheten? Som sagt betala absolut inte till det som ska gå i konkurs med mindre än att du redan har fått materialet/arbetet. Om avtalet skall lyftas över till ett nytt bolag och du betalar dit bör du ju upprätta ett nytt avtal med det bolaget och där är det ju läge att hantera de 82 TSEK också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.