Hej ,
Jag Bor I Huddinge Kommun. Föra Året Sökte Vi En Bygglov För Bullarskydd . Och Anlitade En Polsk Bygg Firma Att Bygga Staketet . Han Hade Alla Ritningar Men Jag Hade Otur Och Allt Hamnade Utan För Men Tomt Gränsen . Jag Försökte Hos Kommun Om Jag Kunde Köpa Den Marken . Det Handlade Om Bara Några cm Hela Vägen . Men Kommun Har Inte Varit Snäll Mot Mig . Min Grannen Lite Länger In På Samma Gatan Fick Köpa Market Men Inte Jag. De Har Varit Rasist Mot Mig . Då Har Jag Börjat Riva Sönder Den. Det Är Jätte Jobb 39 Stolpar H-220 B-40 .Jag Kontaktade Samma Bygg Firma Att Hjälpa Mig . Som Han Lovade Mig I Vintras . Men Nu Ångrade Han Sig Helt Hållet Att Hjälpa . Eller Betala Penger Till Baka.

Var Kan Jag Söka Hjälp?

Snälla Ge Mig Några Råd För Mitt Problem. Jag Sitter I Kris Och Har Förlorat 200000 Kr Bara För Bygg Firmas Fel.

Tack .................

Vänter På Goda Råd:(:(:confused::confused:
 
Jag tror att det vore bra om du utreder lite hur felet har uppstått. Dvs VARFÖR hamnade muren på fel sida om tmtgränsen. VEM mätte, VEM hade ansvaret för mätningen. Vilekne typ av avtal hade du med byggfirman? Totalentrepenad (ordet skall i så fall nämnas i ert kontrakt)? Elelr hade ni inget avtal alls. Har du kvitto från byggfirman?

Var muren bygglovspliktig? Vad står det i bygglovet i så fall? Ofta kräver kommunen att deras mättekniker skall "placera" huset eller vad det nu är man bygger.
 
Hej Hempularen
Tack För Svaret ,
Jag Anlitade En Architeken Han Som Mätte Och Gjorde Rittningar Och Lämnade Till Kommunen. Och Han Gav Refrens Om Den Polsk Firma. Den Polsk Byggare Fick Ritningar Och Tagit Jobbet Med Hans Ansvar Om Mättningar Och Bygga . Jag Har Fakturer Från Bygg Firma Som Jag Betalade Mot. Jag Hade En Gammal Gonebo Staket ( Vanligt Nät) . Den Bygg Firma Byggde På Samma Ställe . Det Kom En Person Från Kommunen Och Sa Att Vi Har Byggt På Kommuns Mark . Men När Jag Köpte Hus Då Gamla Staket Var På Samma Ställe . Sen Hade Jag Kontakt Med Kommun Och De Bollade Mig Ett Lång Tag De Besökte Oss I Vinter Och Sa Att De Stolpar Som Ligger Mäst Ut På Kommuns Mark Kan Vi Flytta Inte Och Andra Kan De Godkänna Men Efter TTvå Vecka Vi Fick Ett Brev Att Vi Måste Riva Bort Och Vi Inte Gör Det Då Måste Kommunen Ska Göra Det Och Vi Måste Betala 290000 Kr . Vi Anlittade En Adokat Och Pratade Med Kommun Igen Sen Fick Vi En Sista Tid För Bort Rivvningen Den 30 Maj . Under Tiden Hade Jag Kontakt Med Bygg Firma Han Lovade Mig Att Hjälpa Och När Det Blev Dag Får Hjälp Då Åndrade Han Helt Hållet Han Sa Att Han Kommer Att Betala Pengerna Tillbaka Men Åndrade För Den Också.
Jag Vet Inte Vad Ska Jag Göra Nu.
Snälla Hjälp Mig
Tack Så Mycket
 
Kanske kan du få hjälp av konsumentvägledaren i din kommun, de har gratis rådgivning. Här är kontaktuppgifter till rådgivaren i Huddinge: http://kov.se/mallar/sv/sokkvl.asp?...xtKvl=huddinge&WhatToSearch=KVL&button1=S%F6k
Jag tror att det i första hand är dessa uppgifter du bör använda:
Huddinge kommun
Adress: Konsument Huddinge 14127 HUDDINGE
Besöksadress: Huvudbiblioteket, Kommunalvägen 28 A
E-post: ia.strom@huddinge.se

Telefontider: tis-ons 09.15 - 11.15 tors 14.15 - 16.15
Telnr: 08-53530282
Faxnr: 08-53530283

Här hittar du mer information om hur man som konsument kan klaga på en vara eller tjänst:
http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/
 
Snälla Swedindian -skriv på vanlig sätt. Börja inte varje ord med en versal. Det blir helt omöjligt att läsa. Förutom att det måste vara väldigt arbetsamt för dig att skriva på det märkliga sättet, så är chansen att du ska få hjälp betydligt mindre, eftersom det blir så jobbigt att läsa det du skriver.
 
A
För mig låter det som om ni gjort fel från början som inte kontaktat kommunen och låtit dem sätta ut vart tomtgränsen går. Har ni haft korrekta handlingar, kartor över er tomtmark eller är det något som ni har ritat upp själva?
 
Mikael_L
Jag Testar Att Skriva Ett Inlägg Med Bara Stora Bokstäver !
 
Mikael_L
Aha, TS skriker alltså , ursäkta, skriver med bara stora bokstäver. Det är forumets mjukvara som gör om det på detta vis.

Ett tips: Ta en skruvmejsel.
Sätt in den under knappen som det står "caps lock" på. (Kolla först att inte caps lock -lampan lyser)
Bryt till.
Nu sprätter knappen iväg och du har sparat dig själv och din omvärld en massa problem.

Jag har metodiskt sprättat bort denna knapp på alla tangentbord jag måste använda, inkl jobbets, i några år nu.
Detta efter min kompis frågade "Har du någonsin tryckt på den knappen med avsikt?" ... :D
 
Men för att försöka komma till praktiska råd.

Tydligen ligger dte ett vitesbeslut som kommer att lösa ut om typ 2 veckor. Dte beslutet är jag ganska övertygad om att du kan överklaga (om det inte redan är för sent). Då kan man ialla fall få en tidsfrist till beslutet slutligt vinner laga kraft.

Men om det sedna verkligne går att leda i bevis (och det tycker jag är osäkert) att byggfirman hade ansvaret för placeringen, då borde det i princip gå att kräva att de komemr och river muren och bygger upp den igen på rätt ställe.

Att lyckas med den operationen rent juridiskt tror jag är en mycket lång uppförsbacke.

Det mest troliga som jag ser det är att TS i egenskap av fastighetsägare rent formellt var ansvarig för att placeringen blev rätt.
 
swedindian skrev:
Hej Hempularen
Tack För Svaret ,
Jag Anlitade En Architeken Han Som Mätte Och Gjorde Rittningar Och Lämnade Till Kommunen. Och Han Gav Refrens Om Den Polsk Firma. Den Polsk Byggare Fick Ritningar Och Tagit Jobbet Med Hans Ansvar Om Mättningar Och Bygga . Jag Har Fakturer Från Bygg Firma Som Jag Betalade Mot. Jag Hade En Gammal Gonebo Staket ( Vanligt Nät) . Den Bygg Firma Byggde På Samma Ställe . Det Kom En Person Från Kommunen Och Sa Att Vi Har Byggt På Kommuns Mark . Men När Jag Köpte Hus Då Gamla Staket Var På Samma Ställe . Sen Hade Jag Kontakt Med Kommun Och De Bollade Mig Ett Lång Tag De Besökte Oss I Vinter Och Sa Att De Stolpar Som Ligger Mäst Ut På Kommuns Mark Kan Vi Flytta Inte Och Andra Kan De Godkänna Men Efter TTvå Vecka Vi Fick Ett Brev Att Vi Måste Riva Bort Och Vi Inte Gör Det Då Måste Kommunen Ska Göra Det Och Vi Måste Betala 290000 Kr . Vi Anlittade En Adokat Och Pratade Med Kommun Igen Sen Fick Vi En Sista Tid För Bort Rivvningen Den 30 Maj . Under Tiden Hade Jag Kontakt Med Bygg Firma Han Lovade Mig Att Hjälpa Och När Det Blev Dag Får Hjälp Då Åndrade Han Helt Hållet Han Sa Att Han Kommer Att Betala Pengerna Tillbaka Men Åndrade För Den Också.
Jag Vet Inte Vad Ska Jag Göra Nu.
Snälla Hjälp Mig
Tack Så Mycket
Som sagt - skriv med små bokstäver - hellre bara små än bara stora (eller som mjukvaran gör det ill - Versaler i början av varje ord).

Det verkar som om ni har gjort fel - byggherren är väl alltid ansvarig - dvs du!? Däremot kan ju du i din tur ställa krav på entrepenörer etc.

Om du redan har ställt krav på din byggare och dom inte gör ngt så får du driva det vidare till konsumentverket eller liknande. När det gäller caset mot kommunen så är det nog svårare. Vill dom inte sälja marken eller ge dispens så har dom rätt att inte göra det. Det bästa för dig då borde vara om du kan få tillbaka pengarmna och river muren/staketet.

Då står du iaf inte väre till än i början, förutom avgiften till bygglovet som du iof kan utnyttja igen då och se till att det hamnar på rätt sida om tomtgränsen denna gång :)

Det svåra är väl att få tillbaka pengarna från byggaren... :(

/K
 
Tack får svaret .
MVH
Swedndian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.