Hej!

Jag funderar på att måla stuprännor och plåten som går på sidorna av taket Dom har bleknat (Ärgat?) så nu är dom gröna och det ser inte så fint ut. Jag gissar på att det är koppar? Vad skall man då använda för färg till detta?:confused:rolleyes:
 
correadde skrev:
Hej!

Jag funderar på att måla stuprännor och plåten som går på sidorna av taket Dom har bleknat (Ärgat?) så nu är dom gröna och det ser inte så fint ut. Jag gissar på att det är koppar? Vad skall man då använda för färg till detta?:confused:rolleyes:
Välkommen till forumet :)
Själva vitsen med att ha ett så dyrt material som koppar på tak o rännor är att det ska ärga och bli grönt. Tyvärr tar det ganska lång tid innan det blir riktigt grönt. Koppar på tak är vackert och håller i evigheter, till skillnad från järnplåt som måste målas med jämna mellanrum för att inte rosta sönder. Målar du nu, så kommer det att vara fult om ett par år igen och så får du fortsätta med det......

Någon annan ställde en likande fråga här på forumet och fick rådet att byta ut rännorna, sälja kopparen och få pengar över vid köp av rännor i billigare material. Det tyckte jag lät som ett klokt råd.:rolleyes:
 
Redigerat:
Jag håller med ovan inlägg, men du kan kanske ge dig på att polera med Häxan:D
När det gäller målning av plåt/koppar, så har Nordsjö ett system för detta som håller hög kvalitet. Fråga efter Pansarol, finns i både grundfärg och färdigstrykning.
 
M
Lite kuriosa:

Jag snackade med en plåtslagare härom veckan och vi diskuterade koppardetaljerna på kyrkan vi renoverar, då han nämner att koppar blir inte grönt nu för tiden, det blir brunt! Anledningen skulle då vara att det är renare i luften (färre kolkraftverk osv i miljön). Den koppar som redan hunnit bli grön håller sig visserligen sådan...

MVH MaxPax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.