Är det nån som har flytspacklat in vattenburen golvvärme på träbjälklag cc60 i badrummet?
Vad har ni i så fall för dimension på golvvärme-slangen, avstånd mellan slingorna samt hur hur mycket spackel la ni över golvvärme-slangen?

Enligt Bostik, sidan 5 i detta dokument:
http://www.bostik.se/utils/download.aspx?mid={065FA058-4D08-401A-8692-60AE80C3AAC8}
"Vid vattenburen golvvärme ska värmerören täckas med ett spackelskikt som motsvarar 1/10 del av c-avståndet mellan värmerören, ex c-avstånd 150 mm ger 15 mm spackel över värmeröret."

LIP sa något liknande drygt 1 år sedan, de informerar på deras hemsida att man ska kontakta dem om vattenburen värme ska användas.
LIP sa även då att SP eller liknande skulle göra tester på vattenburen golvvärme i badrum och mängden flytspackel som krävdes kunde komma att ändras när testerna var klara.

Jag tycker regeln mer avser att förhindra "värme-randigt" golv än att säkerställa tillräcklig förstyvning av bjälklaget, ex: om man lägger gv-slangen utan mellanrum så behövs inget flytspackel.

Jag ska kontakta LIP och höra vad som gäller nu men tänkte först höra vad ni har för erfarenheter.
 
Skall bli intressant att höra vad de säger. Använder LIP flytspackel och Wirsbos 12mm-system. Har använt deras rörhållarskenor som ger ett cc på 125 mm. Lade 10 mm spackel över rören som minst. Fall i hela rummet dock så spackelhöjden ökar ju snabbt.
 
Vet ej vad som gäller för vattenburenvärme just nu ( men det borde ju spackeltillverkaren kunna bistå med ) men vad det gäller självbärande flytspackel konstruktion på självbärande golvkonstruktion ( dvs. c/c 60 och 22mm golvspån )skall det vara 17mm på lägsta punkten dvs. vid inspacklad brunn på spånskivsunnderlag......mer vet jag inte .
 
  • Gilla
Jostjost
  • Laddar…
sandhall skrev:
Skall bli intressant att höra vad de säger. Använder LIP flytspackel och Wirsbos 12mm-system. Har använt deras rörhållarskenor som ger ett cc på 125 mm. Lade 10 mm spackel över rören som minst. Fall i hela rummet dock så spackelhöjden ökar ju snabbt.
Har fått svar från LIP, det verkar som du ligger 5mm under det rekommenderade:
"Eftersom det finns rörelser i ett vattenburet system vill vi ha15 mm med spackel ovan slangen. Annars följer du de monterings anvisningar som fin på vår hemsida www.lip.dk där du klickar in på Sverige/Konstruktioner/stabilisering träbjälklag. "
 
Jahapp, där ser man. Prima och lägga på lite till då. Eller så hoppas jag att det håller ändå. Handlar bara om några mm på slingan närmast brunnen (klippte plastdistansen till 10 mm över röret men den är täckt med lite råge).
 
Måste inte brunnen upp om det ska på mer spackel?
Det kanske är knepigt att flytspackla 5mm tunt också?
Det är förståeligt om du låter det vara som det är och med lite tur så rekommenderar LIP 15mm för att ha lite marginal samtidigt som du ligger lite över 10mm.
Har du kortlat runt golvbrunnen?
Körde du 10mm på eget sunt förnuft eller fick du råd av butikspersonal?
 
robertdigital skrev:
Måste inte brunnen upp om det ska på mer spackel?
Det kanske är knepigt att flytspackla 5mm tunt också?
Det är förståeligt om du låter det vara som det är och med lite tur så rekommenderar LIP 15mm för att ha lite marginal samtidigt som du ligger lite över 10mm.
Har du kortlat runt golvbrunnen?
Körde du 10mm på eget sunt förnuft eller fick du råd av butikspersonal?
Mja, brunnen sitter där den sitter. Men närmsta slingan ligger mellan 30-40 cm från brunnen så det skulle gå att öka på fallet lite för att få några mm till på slingan närmast brunnen.

Brunnen är monterad i purus monteringsplatta enligt instruktioner (kortlat för plattan) i nivå med golvspånet. Sedan 12 mm förhöjningsring som spacklats in.

Ärligt talat misstolkade jag LIP:s instruktioner. Tolkade det som att 10 mm gällde golvvärme, allmänt. Och det stämde så väldigt bra överens med Wirsbo:s rekomendation av 15 mm upp till färdig klinkeryta. :)

Men stickorna stod framför slingan (fallet gör ju att slingan får lite mer spackel på sig än stickan) och jag täckte dem helt, så det kan inte vara frågan om att det saknas mer än 1-2 mm på något ställe. Så det får vara som det är. Inbäddade i 3 cm flytspackel på armeringsnät så har jag svårt att se att någonting skulle kunna röra på sig.
 
Redigerat:
Hej,

Jag ska snart renovera badrummet i vårat nya hus. Ska lägga in vattenburet golvvärme från Wirsbo med 12mm med rörhållarskenor.

Har träbalklag med cc60 och 22mm spånskiva. Enligt BKR ska man flytspackla minst 12mm vid lägsta punkt (golvbrunnen).

Enligt Wirsbo står följande:
"När golvvärmerören ska gjutas in måste avståndet från rörens ovansida till den färdiga golvytan vara minst
15mm. Detta avstånd krävs för att man ska få en jämn värmespridning mellan rören. Vid läggning av klinker
kan denna räknas in i den totala bygghöjden 30 mm."


Ifall jag har förstått detta rätt, ifall jag ska använda 12mm golvklinkers ska jag flytspackla minst 18mm vid lägsta punkt (golvbrunnen) mätt från golvspånen.

Då borde jag hamna inom kriterierna för båda eller?

Ska använda Maxit Floor 4320 FiberFlow Rapid fiberförstärkt
 
Jag har precis mailat med maxit och dom svarar sa har...
Forst mina fragor...

Håller på med ett golv i badrum. Det blir spånskivapå cc60 i botten och sedan uponors 12 mm golvvärmeslang.Det skal bli klinkers på golvet.

1 Hur mycket spackel rekomenderar ni att vi lägger ovan på slangen utan fall??

2 Vilket spackel bör jag använda??

3 Enligt byggkeramikrådet skall det även vara armering vilken typ recomenderar ni??

och svaren
Hej Patrik.

1) 15 mm ovan slangen.

2) Abs 4320 alt. Serpo 644

3) Serpo 323 armeringsark 1200 x 800 mm

Mvh

Maxit kundsupport
 
Apropå spacklet kring brunnen, slangen kommer ju ligga minst 20cm från brunnkanten så vid brunnen kan man ha 12mm. Ett annat förbilligande tips är att bunta fast slangen vid armeringsjärnet.
 
putte_1 skrev:
Jag har precis mailat med maxit och dom svarar sa har...
Forst mina fragor...

Håller på med ett golv i badrum. Det blir spånskivapå cc60 i botten och sedan uponors 12 mm golvvärmeslang.Det skal bli klinkers på golvet.

1 Hur mycket spackel rekomenderar ni att vi lägger ovan på slangen utan fall??

2 Vilket spackel bör jag använda??

3 Enligt byggkeramikrådet skall det även vara armering vilken typ recomenderar ni??

och svaren
Hej Patrik.

1) 15 mm ovan slangen.

2) Abs 4320 alt. Serpo 644

3) Serpo 323 armeringsark 1200 x 800 mm

Mvh

Maxit kundsupport
Hopp då blir det ytterliggare 10mm att flytspackla,

Undrar ifall man inte ska köra med uponors system 17 i spårade spånskivor o bara spackla upp 12mm minst med armeringsnät?

Eller vad tycker ni?
 
Spåren i spånet gör ju inte direkt skivan styvare...och den är inte fukttålig heller så jag hade inte kört med det. (dyrt dessutom! :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.