Håller på att planera för att hyra ut en del av undervåningen i villan, ett rum, kök och badrum.

Eftersom jag vill ha lite koll på kostnaderna, så vore det bra att kunna mäta, åtminstånde varmvattnet, och kanske elen. Gärna kunna stänga av vatten när det är tomt.

Så frågan är om det finns något bra ställe man kan botanisera på vatten/flödesgivare och elektriska avstängningsventiler? Kanske är dom så dyra att det inte någonsin betalar sig att ha den kollen? Någon som vet?
 
Skaffa en vanlig kran istället för magnetventiler. Billigare och pålitligare
 
Du får väl installera ett sånt där irriterande snålt munstycke i duschen.
Jag har råkat ut för sådana där det känns besvärligt att skölja ur håret efter hårtvätt,
för det kommer så lite vatten....

En 20 minuters duschning med ett vanligt munstycke kan nog kosta ca 10-15 :-
Elen kostar mer än vattnet, i alla fall om VVB är eldriven.
Får du en hyresgäst som tar en varm långdusch varje dag, så blir det ju en märkbar kostnad.

Får man varmvatten från en värmepump blir det billigare.

/Hasse
 
Redigerat:
Du kan väl kolla din egen förbrukning bakåt i tiden och se förändringen.
 
Jag har väldigt dåligt med historia, eftersom jag bara bott här i två år, och värmepumpen var trasig större delen av första vintern, och vintras hade vi nästan ingen vinter alls, så åtminstånde elen är lite knepig.
Varmvattnet värms med luftvärmepump, men även det drar ju kosing. Elen tänkte jag börja mäta efter det att jag flyttar min elcentral (passar på att sätta en extra elmätare för uthyrningsdelen då). Fast eftersom varmvattnet kommer från samma beredare/värmepump som resten av kåken, så tänker jag att det vore bra att mäta detta likaså.

Snikdushmunstycke skall monteras, tack för den påminnelsen! Hade det i en tidigare lägenhet, och det är rätt OK när man vant sig vid det. Fast i början kändes det lite avigt.
 
Kan nog rätt säkert säga att en sådan mätare för att mäta bara varmvattenförbrukningen är dyrare än vad du tar betalt för varmvattnet.
Är inga direkt billiga grejer det där, har bara sett större grejer för flera lägenheter etc.
 
Mätare för kallvatten finns från typ 500:- och uppåt. Varmvatten kostar nog mer eftersom den ska klara hög temp på vattnet.
 
Hmm, 500 verkar ju rätt OK iaf. Några pekare till någon som har dylikt?

( .. å andra sidan vill man kanske inte köpa det billigaste, som springer läck när man är borta .. )
 
Hmm.. Tackar, där kan man botanisera ett tag... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.